Publicerat Augusti 26, 20232 yr Är det någon som har noterat hur stora splitter det eventuellt "kommer ut på baksidan" efter träff i en (mindre) kropp med ovanstående kula? Hur långt kan dom splitter eventuellt tänkas fara iväg efter att ha gått igenom något? Hur mycket kropp (massa) ska det till för att få kulan att göra sitt jobb till fullo? Scenariot: skyddsjakt på trana. Ganska flackt (jordbruksmark) 6,5X55 där jag har tänkt ladda 129 grains SST så fort det går. Är tranan tillräckligt stor till att det funkar? Det enda jag har skjutit med den kulan i halvsjuan tidigare är vattenmelon... - och det var ganska spektakulärt.
Publicerat Augusti 26, 20232 yr Hade inte 95 grains v-max eller 85 grains sierra varminter varit mer lämpligt på så vekt vilt? Ni har jag inte testat 129 grains sst men nog känns det som att en trana inte ger motstånd nog att få den till att mjöla helt. En 140 grains sst behöver gott och väl en gris i 70+ levandevikt innan den separerar manteln från blyet.
Publicerat Augusti 26, 20232 yr Skjutit några rådjur med SST i 6mmBr. Hålet in och ut var inget speciellt, men lungorna var en aning.... finfördelade. Så min erfarenhet är att den avger mycket energi relativt snabbt men ger ett någorlunda normalt utgångshål i ett rådjur. Så misstänker att det är en relativt stor del av kulan som satt ihop när den gick ut ur rådjuret. Har inte hittat några kulor dock. Lätt att följa blodspåret men en aning grisigt att ta ur.
Publicerat Augusti 26, 20232 yr Du kommer ha mantel ut på andra sidan. Hade genomslag på räv, rådjur med 85gr Sierra varmint I 1047 m/s, ut till 200m+ Hade kört 22-250 och 50gr v-max,40 gr har jag provat på gäss, och den öppnad för fort, så blev skadeskjutning, trots dem var groggy någon sekund Men samtidigt så blöt som det är nu så plockas splittrat upp bra, men man kan bomma, händer faktiskt ibland...
Publicerat Augusti 27, 20232 yr Författare 15 hours ago TekDr sa: Hade inte 95 grains v-max eller 85 grains sierra varminter varit mer lämpligt på så vekt vilt? Ni har jag inte testat 129 grains sst men nog känns det som att en trana inte ger motstånd nog att få den till att mjöla helt. En 140 grains sst behöver gott och väl en gris i 70+ levandevikt innan den separerar manteln från blyet. Kom på att jag ska ha en grön ask med några lätta kulor med väldigt djup hålspets liggande. "Varmint grenade" hette dom- måste på och leta vidare och försöka hitta dom i röran.....
Publicerat Augusti 27, 20232 yr 35 minutes ago Dansken sa: Kom på att jag ska ha en grön ask med några lätta kulor med väldigt djup hålspets liggande. "Varmint grenade" hette dom- måste på och leta vidare och försöka hitta dom i röran..... Namnet låter ju lovande 😺 det är en Barneskula om jag inte minns fel 🤔
Publicerat Augusti 27, 20232 yr Tror det är Sierra varmint!? Deras 85gr älskar jag! Även 100gr är bra Har aldrig sätt varmint grenade i 264? Annars ta Diamond line om du ska skjuta varmint. Används till Säl bla
Publicerat Augusti 28, 20232 yr min killgissning är att du har runt 60% restvikt... och ja, den hinner öppna sig i en trana. Sierra varmint är guld... men jag har haft svårt för att få den till att skjuta bra i vissa bössor (inte problem i blasern, dock...), men det kan vara mitt fel.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr 20 hours ago Dansken sa: Kom på att jag ska ha en grön ask med några lätta kulor med väldigt djup hålspets liggande. "Varmint grenade" hette dom- måste på och leta vidare och försöka hitta dom i röran..... Det måste vara Barnes.. Eller har Speer ngt liknande? Hur eller hur, miljö och vilt pekar hårt mot ngt i kal 22.. eller kanske tom kal 20? HS.. din skammade gås med en Vmax 40 gr.. du måste träffat ngt innan gåsen alt fått ett konturskott. Inte en chans att en välplacerad v-max inte gör jobbet..
Publicerat Augusti 28, 20232 yr 2 hours ago Hipshot sa: Det måste vara Barnes.. Eller har Speer ngt liknande? Hur eller hur, miljö och vilt pekar hårt mot ngt i kal 22.. eller kanske tom kal 20? HS.. din skammade gås med en Vmax 40 gr.. du måste träffat ngt innan gåsen alt fått ett konturskott. Inte en chans att en välplacerad v-max inte gör jobbet.. Sierra varmint 85gr och 100gr är grön ask. Var 3-4 som vinglade runt kulan öppna för fort. Så fick skicka hund efter dem, en sköt jag ute vattnet. Då den drog till havs. Strandängar vi skjuter på, visst finns de strån men?
Publicerat Augusti 28, 20232 yr 3 hours ago Hipshot sa: Det måste vara Barnes.. Eller har Speer ngt liknande? Hur eller hur, miljö och vilt pekar hårt mot ngt i kal 22.. eller kanske tom kal 20? HS.. din skammade gås med en Vmax 40 gr.. du måste träffat ngt innan gåsen alt fått ett konturskott. Inte en chans att en välplacerad v-max inte gör jobbet.. Njaa jag har skjutit en del med 35gr v-max 22 Hornet, vingpennorna på vuxna gäss kan spöka en del, så att 40gr inte funkar alltid köper jag.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr Mmm ok.. jag är ändå skeptisk till detta. Inte någon räv har lämnat mej efter träff med 32 eller 40 gr v-max som träffar bra. Någon har på sin höjd vinglat runt en del men då vid konturträffar. Om en v-max möter en kraftig vingpenna påväg in centralt så blir det bara ett lite större hål i gåsen skulle jag gissa på.. möjligen att 35 gr skjutna i klen hastighet kan variera lite? Men det borde bara bli värre effekt då den inte splittras fullt så snabbt? Det måste röra sig om konturträffar.. skjuter man snett bakifrån och träffar vingpenna på ingång eller ännu värre vingben så självklart blir det knas, köper det alla dagar i veckan. Men skjuter man från sidan och träffar vingpennor alt vingben på ingång centralt i fågeln... Stämmer detta så borde jag tappat en massa fler rävar.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr 2 minutes ago Hipshot sa: Mmm ok.. jag är ändå skeptisk till detta. Inte någon räv har lämnat mej efter träff med 32 eller 40 gr v-max som träffar bra. Någon har på sin höjd vinglat runt en del men då vid konturträffar. Om en v-max möter en kraftig vingpenna påväg in centralt så blir det bara ett lite större hål i gåsen skulle jag gissa på.. möjligen att 35 gr skjutna i klen hastighet kan variera lite? Men det borde bara bli värre effekt då den inte splittras fullt så snabbt? Det måste röra sig om konturträffar.. skjuter man snett bakifrån och träffar vingpenna på ingång eller ännu värre vingben så självklart blir det knas, köper det alla dagar i veckan. Men skjuter man från sidan och träffar vingpennor alt vingben på ingång centralt i fågeln... Stämmer detta så borde jag tappat en massa fler rävar. Jag vill påstå att fåglar har procentuellt mer ben/skellett i förhållande till muskelmassa än rävar, min uppfattning från den tiden jag var yrkesverksam var att rå och räv var betydligt mer lättskjutet än gäss.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr Då så Svend, nu har jag pratat med kompisen. Så mjuk och så lätt kula som möjligt var hans inställning. Beroende på dagsformen och vart fåglarna sitter skjuter han med antingen 222 eller en halvsjua. Är det långa håll tar han halvsjuan med DS- siktet. Bara mäta avstånd och skjuta efter "nya" korset i siktet.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr Som Mike skriver, har varit med om gäss som vinglat runt av 22-250 och v-max och även lyft! Och väldigt ofta med v-max 40gr 204 ruger kan du glömma i allafall Normas ammunition, vi har provat! Öppnar upp alldeles för fort, speciellt från sidan. Och framifrån blir absolut inte bra om kulan sitter i bröstet. Dom är otroligt hårda speciellt dem grå, vitkindade dör om man blåser på dem. De är min erfarenhet
Publicerat Augusti 28, 20232 yr Ok.. ja alltså, jag får helt enkelt acceptera det, har inte skjutit högvis med gäss med någon av de finkalibriga bössorna. Höll inte Kalle och Chris på och manglade gäss med 17-kalibrar tidigare? Skit samma..
Publicerat Augusti 28, 20232 yr Jag och kompisen har skyddsjagat lite med halvsjua, han kör A-max som jag menar uppför sig ungefär som sst, jag sköt med normas tävlingskula, ballistisk hålspets 130gr. Grågås på 250 meter var väl det längsta vi sköt. Alla fåglar dog väldigt mycket väldigt snabbt. Vi var lite petiga med skottplacering dock, mitt i bröstet framifrån eller i vingleden från sidan. En grågås som exploderar mitt i flocken är ganska effektivt för att skrämma även tranorna, de var inte lovliga då.
Publicerat Augusti 28, 20232 yr 1 hour ago Hipshot sa: Ok.. ja alltså, jag får helt enkelt acceptera det, har inte skjutit högvis med gäss med någon av de finkalibriga bössorna. Höll inte Kalle och Chris på och manglade gäss med 17-kalibrar tidigare? Skit samma.. Jo då, där finns mycket att inte säga om detta håller förövrigt med Mike, gås, troligen även då trana är mer hårdskjutet än pälsvilt, i tillägg där, en gås bröstmuskler är stenhårda. En grågås jag fimpade hade tre win X subs snyggt satta i bröstet, alla hade gått in till bröstbenet men satt där. Åter till frågan det är rätt mycket sekundär skrot även av en vmax, sst mfl, skyddsavstånd bakom vid bra träff är fortfarande betydande, WT testade med papp en bit bakom skytte mot död fågel. Med dispans har jag mulat rätt mycket gås med 22LR/22WMR och -17 kalibrarna, det är på marginalen. /C
Publicerat Augusti 29, 20232 yr När jag la ner mycket gäss med kula så var det 222 och 223 samt 50gr vmax/bst/blitzking. Resultatet med dessa vid träff var 100%, inte en enda segelflygare. Ibland en vandrare, men vandringen var aldrig lång.