Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

benelli choke

Featured Replies

Publicerat

Vet inte riktigt vad jag behöver, så jag kastar upp bollen..
Tror mig vilja ha en turkey choke , gärna extended?
För skott på ~40m , är jag helt fel ute? (skarv jakt, hagel novis)

Publicerat

Ehh.. Skarv = stål. Turkey choke = svintrångt har jag för mej.

Dessa två begrepp lirar dåligt med varandra. 

Extended är BRA det skyddar bössan och mynningen så där är du helt rätt ute. Teauge Extended eller Super extended 5/8 kanske? 

Publicerat

Jag hade tom gått ner till 3/8 för den jakten för på de hållen hade jag velat ha fast steel us3 och de är lite kinkiga med hård chokning men annars ohyggligt effektiva.

Publicerat

Jag kör 3/8 mestadels i urikan, fungerar svinbra.. Men tänker att om Lindgren vet hur man svingar en hagelbössa så kan han köra lite trängre och då bli mindre beroende av att göra helt rätt varje gång i avståndsbedömingen. Men detta är då under förutsättning att grejerna lirar iövrigt. Jag är ingen förespråkare av provskjutningar, jag hade testat och kört standard 32/4 i 5/8.. funkar det så funkar det. Om inte så kvart kanske eller just 3/8.

Publicerat

Instämmer i kören om 3/8 eller 5/8, själv föredrar jag 3/8.

Publicerat

Stål ska som regel inte ha mer än 1/2 choke. Tror du klarar dig med 1/4 med på avstånd upp till 40-45m som krasst sett egentligen inte är speciellt långt.

Så 1/2 eller möjligen 5/8 - men det är en smula overkill om ni frågar mig. Jag har 5/8 till avstånd upp till 60-65m. Efter det tycks stålet få svårt att "ta" enligt mina erfarenheter.

Prova en bra 1/4 - typ från Teague. Och nån lite fräsigare patron laddad med typ US4. Tvivlar starkt på att du behöver mer än så.

/T

• 2 weeks later...
Publicerat

Benellis originalchoker är inte dåliga. Tror ökad performance per krona om du byter upp dig till Briley är försumbar.

Lite på temat: jag och Merkel köpte varsin Gemini extension 10cm dvs en pipförlängare som man sätter i chokegängan och sedan drar i choken i förlängningbiten. Klart trevlig känsla i bössan som annars är aningen piplätt. Har inte skjutit med den än,

Publicerat
På 2023-08-30 at 11:18 lindgren sa:

Vet inte riktigt vad jag behöver, så jag kastar upp bollen..
Tror mig vilja ha en turkey choke , gärna extended?
För skott på ~40m , är jag helt fel ute? (skarv jakt, hagel novis)

Turkey är till för just vad den lanseras för  " kalkoner och huvudskott på dito  @ 40 yds "   men en extended är inte fel och 

om du inte är jääävligt slängd i hagelskytte så gör du dig bara en otjänst med dessa choker som är reglerade för us6 BLY !

en bra extended    1/2    kommer funka rolex  på avstånd du troligen inte kommer skjuta på , fördelen är att du inte kommer bomma så gruvligt när hållen är moderata,   

Publicerat

Vilken bössa ska tratten monteras i?

Ska jag göra det lätt för dej så sikta på en extended eller super extended Teauge i 3/8.. den kommer täcka alla dina behov oavsett hagel. Fördelen är att när du beställer via Teauge så måste du välja din vapenmodell först och då torde det bli rätt tratt för just din bössa. Benelli har väl ett flertal varianter beroende på bössa.

Däremot ser jag inte riktigt poängen med titanchokerna? Vinsten jämfört med en vanlig tratt torde vara mer än försumbar och den är bara dyrare. Men jag gissar här så om ngn med mer insikt i ämnet vill förklara vinsten så kör.

Jag sköt gäss med 3/8 i närtid.. visserligen bly men god effekt. Ska du alternera mellan olika vilt och hagel så 3/8 - 5/8 så är du välklädd. Förr kunde jag ha choker med ut och korrigerade tuber beroende på hur nära jag fick fåglarna.. nu ids jag inte längre, baxar oftast med två bössor i stället :blink: Men det beror mindre på chokerna utan mer på förmåga. Känner en smula osäkerhet med automaten på de styvare hållen.. det lirar inte riktigt där medans bocken fungerar avgjort bäst på håll.

Publicerat
  • Författare

Tror det blir benelli'n
Jag är juh lite rudis på fågeljakt.. så..  

Titan eller inte, spelar mig ingen roll... det var första träffen på google som jag klickade in på.

Det är så enkelt att med nya bössan så blev hagelskyttet roligt igen..

Publicerat
24 minutes ago lindgren sa:

Tror det blir benelli'n
Jag är juh lite rudis på fågeljakt.. så..  

Titan eller inte, spelar mig ingen roll... det var första träffen på google som jag klickade in på.

Det är så enkelt att med nya bössan så blev hagelskyttet roligt igen..

Din  1/2 choke lär funka rolex och är den extended  så ännu bättre, Benelli har i modern tid anammad andra choke system såsom Crio    och till just benelli måste man ha koll på loppdiametern  då halvisarna har 18,3 lopp  och om du då beställer en superduper titanchoke för en Benelli  som har 18,6 lopp så blir det pannkaka ... 

Publicerat
  • Författare
11 hours ago, culot said:

titan behöver du inte dock  deras vanliga RF funkar ypperligt , men som sagt måste man ha koll vilken loppdiameter .

Sen om skytteservice har nån susning om det låter jag vara osagt ... 

Det har nog inte jag heller ;)

Publicerat
2 hours ago lindgren sa:

Det har nog inte jag heller ;)

En ung tjej på min hemmabana fick ” hjälp” av en kille på banan att googla fram en utvändig choke till hennes Benelli halvis  med crio + choke, grejen var bara att hon fick en crio choke reglerad för benelli 828 pipor som är 18,6 i loppet, medans hennes benelli har 18,3 lopp, och visst det funkar men det blir inte 100 som ju är tanken när man köper en extended superduperchoke,  nu gör ju laddningen en uppsvällning i det ” rum” som blir bakom ansatskanten som stökar till svärmen och dessutom samlar skit ..  och det var precis det tidiga Briley gjorde innan deras bore match choker kom som var helt sanslöst bra.