Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsväst till hunden 2023?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte köpa en skyddsväst till min 15 månader gamla KLM nu när han börjar bli färdigvuxen, fick man önska så skulle den såklart klara allt, lätt, bra och täckande skydd, flytkraft, perfekt passform, inte för varm, håller in snoppen samtidigt som de inte behöver pissa i den - ja ni vet, önskelistan är långt och självklart kan man inte få allt i en och samma väst.

Således är frågan vilken väst har ni satsat på till er hund? Skriv gärna ris och ros och vilken ras ni har den till

Publicerat

Måttsydd så är det störst chans till bra passform och rörlighet. Rörlighet är enligt mig den viktigaste saken med en väst för att hunden inte förhindras att komma undan en gris.

Vet ingen måttsydd med flytkraft, men jag vet inte allt. Det är nog bara Dogtech One som gäller? Har man en hund vars kropp passar modellen så är den nog bra. Dock inte särskilt bra skydd för bakben/rumpa där skadorna ofta blir. Ingen krage. Man kan montera vargstål.

Jag har proofdeisgns Apron till mina. Har provat gamla dogtech som är för hård och Lisbeths som har grymt bra rörlighet men bara ballistiskt nylon och inte kevlar. Finns inget bättre alternativ för en basset konstitution än Apron, anser jag. Bra passform och rörlighet - de rör sig i princip som utan väst och har inget emot att ha den på. Bra kvalitet. Bra skyddsmaterial. Går att montera vargstål mot tillägg. Malin kan sy västen så att den går att lägga ut om hunden växer på sig. Hon tar inte särskilt mycket för reparationer och ändringsarbeten. Gör det dessutom snyggt.

För en hund med mer normal konstitution tycker jag att Swewest Orka verkar väldigt vettig. De syr om västen (kommer i standardstorelkar annars) för en ganska billig peng. Bästa skyddet för bakben/rumpa skulle jag tro. Går att montera vargstål för en ok peng.

Ang snoppen så är det kissa i västen eller inget skydd där som gäller. 

En viktig grej för livslängden med alla tygvästar är att skölja ut dem ordentligt efter varje jaktdag. Sand i sömmar och tyg sliter ut dem snabbt. Jag har alltid gjort det och de ser riktigt fräscha ut efter 2 säsonger. De fick lite uppfräschning hos Malin i våras med reparationer av oundvikligt slitage.

Publicerat

Har använt Protector Nordic, PGA sponns på dem, Är som ett stuprör, men när olyckan varit framme, Har dem skyddat! Har 6 lager kavlar, som vi har bytt 3 gånger pga sprättning, och att den har flytförmåga, 

Har limmat ihop, yttertyget ett flertal gånger, med limm som man lagar cykelpunktering med.

Även bytt reflexerna, har provat andra västar och dem har sätt ut som trasmattor efter en säsong.

Publicerat
  • Författare
På 2023-09-03 at 12:22 hs_merkel sa:

Har använt Protector Nordic, PGA sponns på dem, Är som ett stuprör, men när olyckan varit framme, Har dem skyddat! Har 6 lager kavlar, som vi har bytt 3 gånger pga sprättning, och att den har flytförmåga, 

Har limmat ihop, yttertyget ett flertal gånger, med limm som man lagar cykelpunktering med.

Även bytt reflexerna, har provat andra västar och dem har sätt ut som trasmattor efter en säsong.

Spons är effektivt för att hjälpa till i beslutsprocessen :) Är det på din KlM du kör den västen?

Protector Nordic - Är väl västen/varumärket som idag heter Dogtech? Efter som min KlM nu snart fyller 15 månader så är jag inne på att inte satsa på något måttanpassat inför första jaktsäsongen, tex. denna - gissar att den är lik det du har?

https://www.dogtech.se/index.php/9-artiklar-svenska/61-dogtech-one-gen2

Publicerat
45 minutes ago cazorp sa:

Spons är effektivt för att hjälpa till i beslutsprocessen :) Är det på din KlM du kör den västen?

Protector Nordic - Är väl västen/varumärket som idag heter Dogtech? Efter som min KlM nu snart fyller 15 månader så är jag inne på att inte satsa på något måttanpassat inför första jaktsäsongen, tex. denna - gissar att den är lik det du har?

https://www.dogtech.se/index.php/9-artiklar-svenska/61-dogtech-one-gen2

Dogtech, har haft den på wachtel, KlM och lånat ut till Laika,labbe och Strävhår, och när de verkligen gäller är de dessa som håller! Har två andra Kända märken som inte hållit en säsong som ser ut som trasmattor!

Dessa håller, men gör hunden orörlig, och flyter! 

Men är din KLM så att den behöver skydd är de dessa, annars ta en annan som gör hunden rörlig.

Publicerat
  • Författare

Ja, lite det jag far efter, de som jag upplever att de pratas mest om (som varg/vildsvinsvästar) är Tuskproof, dogtech, Apron och kanske Svewest, Protector Nordic hittade jag inte - om det nu inte var det som nu heter Dogtech(?).

Vore kul att få in flera åsikter om olika västar i tråden, gissar att de säljs en hel del västar med tanke på att de flesta försäkringsbolag kräver att den är max 5 år gammal för att de ska stå för självrisken vid eventuella skador på hunden.

Publicerat
  • Författare

Så, iväg och testa Dogtech mot Tuskproof hos Jaktia Åkersberga. I slutändan så valde jag Dogtech One Gen 2 pga. följande:

• Flytkraft och flytelement, trygghetsfaktor på en badglad KlM.
  • Modulärt, går att använda som signalväst / grisväst (addon vildsvinsskydd) / vargväst med vargstål riktat uppåt och inte åt sidorna.
  • Testade även Tuskproof v.5, tyvärr hade de inte Tuskproof Wolf v.5 hemma vilket hade vart en mer jämförbar test.

Gällande nya Dogtech One Gen 2 så kändes den betydligt mjukare och mer följsam än tidigare versioner, väldigt lik Tuskproof men med skillnaden att den ger avsevärt mindre skydd runt framförallt hals/nacke samt även bakbenen, i Tuskproof så ville Max inte ens sitta och det är väldigt mycket väst runt hela hunden, så jag tror den är svårare att övertyga honom om dess förträfflighet.

Får återkomma med recension längre fram!

Skärmavbild 2023-09-05 kl. 23.32.29.png

Skärmavbild 2023-09-05 kl. 23.32.45.png

• 1 month later...
Publicerat

Du borde hunna komplettera med en trevlig krage till Dogtechen. Kolla med någon som syr västar.