Publicerat September 9, 20232 yr Varför blir det så här? Är tyska militära fästen för fjolliga och klena för 9,3x62 och svensk jakt?
Publicerat September 9, 20232 yr Nu killgissar jag lite men jag har stött på detta och min teori gäller om man använder 7000 serien av aluminium (7075, 7055 etc) som kan vara känsliga för spänningskorrosion. Det är dock oftast väldigt låg andel detaljer som påvisar detta så fördelning av orenheter etc. I råmaterialet kan troligtvis också spela in i utfallet. Sen ska man ju inte glömma grundläggande ingenjörskunskap som att undvika att utforma detaljerna med anvisningar/tunnt gods där ringarna ovan faktiskt gått sönder där jag skulle förutspå att de är som svagast, speciellt om man överspänner skruvarna, lagom är bäst. Oavsett borde Era-tac ersätta de fästena på garanti/good will tycker jag 🤷♂️
Publicerat September 9, 20232 yr Författare Ja, de skröt massor om hur tuffa de var när jag köpte dem. Inte så tuffa nu.
Publicerat September 9, 20232 yr Men du måste väl få den på ”skäms garantin” eller? Klent gods är det i varje fall. jag har några era men de är i stål, känns ”rätt”just nu. /C
Publicerat September 10, 20232 yr I mina ögon en potentiell "design flaw" som kan ställa till det vid högt åtdragningsmoment. Det vore intressant att se fler foton (mer högupplösta) på brottytorna. Det är något "svart och triangelformat" i mitten av brottytan (övre bilden) som stör mig, samtidigt som ringens inneryta ser misstänkt ut, ungefär klockan 11. (nedre bilden) Jag kan ha tokfel men jag har också tråkigt så här på morgontimmarna....... Raggarö
Publicerat September 10, 20232 yr 1 hour ago Raggarö sa: Det är något "svart och triangelformat" i mitten av brottytan (övre bilden) som stör mig Det är ett av hålen till rekylstoppet som har "fastnat" i brottytan. Syns tydligare på nedre bilden.
Publicerat September 10, 20232 yr Författare 5 hours ago Raggarö sa: I mina ögon en potentiell "design flaw" som kan ställa till det vid högt åtdragningsmoment. Det vore intressant att se fler foton (mer högupplösta) på brottytorna. Det är något "svart och triangelformat" i mitten av brottytan (övre bilden) som stör mig, samtidigt som ringens inneryta ser misstänkt ut, ungefär klockan 11. (nedre bilden) Jag kan ha tokfel men jag har också tråkigt så här på morgontimmarna....... Raggarö Jag har dragit med de moment som Eratac rekommenderar. Interfacen för rödpunkten skall dras med 1,5 nm. De andra skruvarna, de till den övre bågen på fästet ger de inga värden för så jag har dragit dem så att kikarsiktet sitter fast, ca 2,5 nm. Ungefär de 1,9-2,9 som Spuhr rekommenderar. Känns inte som jag fuckat upp på det.
Publicerat September 10, 20232 yr Killgissning igen men 2,5Nm låter lite mycket till så pass tunna fästen i alu. Många tillverkare brukar hänvisa till siktestillverkarens rekommendationer för åtdragning av överfall så även era-tac vilket är ett kryphål för att komma undan ansvar ifall det strular med sikten som låser sig om man överspänner. ZCO t.ex har tunna jävla tuber som kan ge problem.
Publicerat September 10, 20232 yr Tack för bilderna josc72, det verkar som Eratac gjort sitt bästa för att försvaga konstruktionen med en mängd skruvhål....... Vad händer om du demonterar interfacet, ramlar övre bågen isär då? Raggarö
Publicerat September 12, 20232 yr Författare På 2023-09-10 at 13:45 Raggarö sa: Tack för bilderna josc72, det verkar som Eratac gjort sitt bästa för att försvaga konstruktionen med en mängd skruvhål....... Vad händer om du demonterar interfacet, ramlar övre bågen isär då? Raggarö Nej, den håller ihop men jag skulle lätt kunna bryta isär den. Hänger inte ihop med mycket...
Publicerat September 13, 20232 yr Kurs i materiallära: "Ibland kan sprickor sitta ihop av korngränsfolkets avföring......" Raggarö