Publicerat September 16, 20232 yr Har en sako 85:a som efter en blöt vecka i jämtland behövde en rengöring. Bössan är drygt 3 år gammal och vårdas relativt väl varje säsong samt enklare efter varje dag/ tillfälle. Nu noterade jag att det var en del rost vid patronläget, som i kanten mellan pipan och lådan. Förbannat svårt att få bort, fick bort en del med en vinklad pincett med tyglappar på men istället släppte plasten på pincetten varpå den vassa kanten fram istället nu gav repor i metallen. All rost försvann inte heller så nu blev irritationen dubblerad. 🤦♂️ Nån som har tips på åtgärd här?
Publicerat September 17, 20232 yr Skulle satsa på att försöka få tag i lämplig liten borste med styv plast eller fin mässingsborst och vinkla in den och borsta genom att vrida den vid låsläget där pipan möter lådan. För patronläget skulle jag prova en chamber-brush i lämplig storlek. Ids du inte skulle jag lämna till smed på rengöring.
Publicerat September 17, 20232 yr Biltema har små smidiga mässingsborstar som bör funka för ändamålet.
Publicerat September 17, 20232 yr Skit i lite rost för det är väl det folk kallar patina 😉 Nåväl, förstår dig fullt ut. Har haft flera Sako och alla rostade ganska lätt. Speciellt den rostfria. Bara att gnugga och fetta in. Nu har jag bara bössor som är ceracoatade vilket har hållit rosten borta.
Publicerat September 18, 20232 yr En lagom stor bronsborste, en klick thorroclean och sen fast med läskstången i skruvdragaren. Går på ett kick att få saker ollonblanka…. 😬