Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vafan är detta för sikte? Zeiss Varipoint Victory..??

Featured Replies

Publicerat

Stod på en jakt med lånad bössa, siktet var en Zeiss Varipoint med riktmedel 54.. Vart så j-la impad av optiken, stod och siktade med full förstoring dvs 6 ggr rätt ned i marken vid tornet och hade klar bild! Avståndet var typ 3-4 meter kanske..

Fick idag hem ett Zeiss Victory Varipoint med samma riktmedel.. Till att börja med så upplever jag själva riktmedlet som tunnare än den äldre kikaren som kompisen har och sen får jag inte skärpa på 8 meters håll med 6 ggr förstoring  >:( Fick vrida ned till 4 ggr för att få skärpa där.. Är detta sikte inte tänkt att vara en drevjaktsglugg som ska möjliggöra skott på nära håll snabbt dvs UTAN att man först tvingas vrida ned förstoring????

Sen såg jag att de bara har 10 års garanti på dessa sikten.. mitt andra sikte, ett Ziess Diavari har väl åtminstonde 30 år.

Detta sikte är med den nya elektroniken, det måste jag tillstå att det var smidigt faktiskt.. Sen tycker jag inte att det är någon direkt vidvinkel i detta sikte, upplever att man hade större synfält i kompisens men det är jag inte helt säker på.

Vad är detta Victory? Är det ngn j-la budgetvariant som de säljer eller vad?

Edit: Nu är jag rejält sur! Ställer jag in båda siktena på 3 ggr så har jag typ 30 cm mer synfält i Varipointen.. Borde det inte vara mer?

Mvh!

Publicerat

finns inget värre än att bli missnöjd på något man längtat efter.

Publicerat
  • Författare

Nej är rejält sur.. Ska se om jag kan köpa det nya Swarresiktet i stället men jag måste se det först. Känner mej rätt övertygad om att jag skickar tillbaka det här siktet. Det är någon märklig skillnad i opikten, kladdade på MKJs Varipoint visserligen 1-4 men iaf och man fick en känsla av vidvinkelseende i det som den här tuben saknar. Denna är mest som vilken trång tasco som helst.. enda skillnaden är en visserligen smart belysning och att det kostar över 15.000 pix  >:(

Mvh!

Publicerat

ett nytt påhitt av zeiss...varit så ett tag nu i alla fall sen sommaren -06 då kompisen skulle köpa en zeiss 8*56 handkikare men valde en swarre istället för dom var billigare och hade längre garanti

Publicerat
Nej är rejält sur.. Ska se om jag kan köpa det nya Swarresiktet i stället men jag måste se det först. Känner mej rätt övertygad om att jag skickar tillbaka det här siktet. Det är någon märklig skillnad i opikten, kladdade på MKJs Varipoint visserligen 1-4 men iaf och man fick en känsla av vidvinkelseende i det som den här tuben saknar. Denna är mest som vilken trång tasco som helst.. enda skillnaden är en visserligen smart belysning och att det kostar över 15.000 pix  >:(

Mvh!

Jag tror att du får lägga upp några tusingar till på den nya Swarren men det låter som att det är ett rätt beslut. Alternativet om du inte får byta det på Torsbo, är att sälja det billigt till mig, det är ju ett skitsikte...  ;) 
Publicerat

Psst! Byt med kompisen, han märker säkert inget.. ;)

Publicerat

fan va surt,,tycker se kvalitutet hos zeiss avta nu på senaste,en i jaktlaget har inne sitt nya victory för 3e gången nu,och samanlagt för dom två senaste är 9 månader väntan vilket är sjukt dåligt av ett ledande så kallat kvalitets märke,nä skärpning,,

du vet inte vad polarens sikte hette då som du testa i tornet ???,och vad gjorde du där ;) du brukar juh gå med hund eller ;D

Publicerat

Mvh!

Här har du lite priser på nya Swarren!

http://www.delsbovapen.se/jakt/kikarsikten/index.html

Publicerat
  • Författare

Inbland finns det hundar nog och då brukar vi få passa.. Dessvärre så är det inte alltid man får veta det i tid.

Hittade Swarren men inga priser?

Mvh!

Publicerat

1-6x24

Med det bredaste/största synfältet i världen (42,5 m) bland kikarsikten är den överlägsen speciellt vid drev och tryckjakt. I trånga pass hittar du ditt mål snabbare vilket ger mer tid för målsökning. Även i öppen terräng är du perfekt utrustad med 6x förstoring. Ögonavståndet på denna modell är 95mm.Finns med riktmedel 4 och CD.

Pris: 14.695:-

1-6x24 EE

Med det bredaste/största synfältet i världen (42,5 m) är Z61-6x24 EE den perfekta följeslagaren vid tryckjakt med grov kaliber och snabba lägen. Ögonavståndet är extra tilltaget på denna modell (120mm) vilket ger ytterligare säkerhet vid extrema rekyler. Finns med riktmedel 4 och CD.

Pris: 14.695:-1,7-10x42

Kikarsiktet för allroundjakten. Oöverträffad spännvidd från 1,7-10 gångers förstoring och med det bredaste/största synfältet i världen (25,2). Med ett Z6 1,7-10x42 är du väl rustad för all  normal jakt. Ögonavståndet på denna modell är 95mm. Finns med riktmedel 4, 4A och TDS- Plex.

Pris: 15.695:-2-12x50

Detta allsidiga kikarsikte lämpar sig mycket bra till skymningsjakt. Den stora spännvidden från 2-12 gångers förstoring gör den användbar i alla sammanhang. Ögonavståndet på denna modell är 95mm. Finns med riktmedel 4, 4A, Plex och TDS- Plex.

Pris: 16.895:-

Publicerat
1-6x24

Med det bredaste/största synfältet i världen (42,5 m) bland kikarsikten är den överlägsen speciellt vid drev och tryckjakt. I trånga pass hittar du ditt mål snabbare vilket ger mer tid för målsökning. Även i öppen terräng är du perfekt utrustad med 6x förstoring. Ögonavståndet på denna modell är 95mm.Finns med riktmedel 4 och CD.

Pris: 14.695:-

1-6x24 EE

Med det bredaste/största synfältet i världen (42,5 m) är Z61-6x24 EE den perfekta följeslagaren vid tryckjakt med grov kaliber och snabba lägen. Ögonavståndet är extra tilltaget på denna modell (120mm) vilket ger ytterligare säkerhet vid extrema rekyler. Finns med riktmedel 4 och CD.

Pris: 14.695:-1,7-10x42

Kikarsiktet för allroundjakten. Oöverträffad spännvidd från 1,7-10 gångers förstoring och med det bredaste/största synfältet i världen (25,2). Med ett Z6 1,7-10x42 är du väl rustad för all  normal jakt. Ögonavståndet på denna modell är 95mm. Finns med riktmedel 4, 4A och TDS- Plex.

Pris: 15.695:-2-12x50

Detta allsidiga kikarsikte lämpar sig mycket bra till skymningsjakt. Den stora spännvidden från 2-12 gångers förstoring gör den användbar i alla sammanhang. Ögonavståndet på denna modell är 95mm. Finns med riktmedel 4, 4A, Plex och TDS- Plex.

Pris: 16.895:-

detta är vad jag vet priser UTAN belysning så lägg till ett par tusingar om du ska ha belysning.
Publicerat

Enligt VT skall den stora modellen ligga på drygt 21' belyst. Finner detta högst troligt då det gäller att tjäna pengar initialt innan konkurrensen hinner ikapp. Tysk prislista säger 2250€ och därifrån har säkert de svenska journalisterna fått sina priser.

>Hipshot, skicka tillbaka det där bråtet och köp min 1,1-4a istället...utan inbyggda tunnlar ;D

MVH

Publicerat
Enligt VT skall den stora modellen ligga på drygt 21' belyst. Finner detta högst troligt då det gäller att tjäna pengar initialt innan konkurrensen hinner ikapp. Tysk prislista säger 2250€ och därifrån har säkert de svenska journalisterna fått sina priser.

>Hipshot, skicka tillbaka det där bråtet och köp min 1,1-4a istället...utan inbyggda tunnlar ;D

MVH

Jisses, 21 papp för ett sikte :o
Publicerat
  • Författare

MVH

Frågan är hur Torsbo ställer sig till det, de köper väl inte gärna in prylar så frågan är om de inte häver hela affären då och skickar tillbaka mitt Diavari?

Ska fundera på det, vet fan inte...

Mvh!

Publicerat

surt...

just för att det hörs en del knorr om elektroniken i zeiss så blev jag en total bakåtsträvare och skaffade mig en Diavari V 1.5-6x42 med T Y S K A  E T T A N  :o

siktade på lite fullfarts-grisar igår på avstånd mellan 40 och ca 120 meter, så rart så  :)

//Micke