Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schuldz & Larsen sverige

Featured Replies

Publicerat

Saknar Schuldz & Larsen återförsäljare/generalagent i Sverige? Är lite sugen att titta på en, då den är med på listan över möjlig 50-års present till mig själv... Lyckas inte hitta återförsäljare, bara en och annan begagnad här och var.

På kandidater till 50-års present står för övrigt i nuläget även Sako 90 Hunter, Mannlicher CL2, Mannlicher Luxus och Heym SR21 super classic. Håller på att åka runt och tittar lite för att se vilken som känns bäst!

Publicerat

Kika här.. vem som är generalagent vet jag inte.

Länk

Malmö, Växjö, Lund, Alvesta.. verkar kränga dem enl danskarnas hemsida.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Luger6 sa:

Berggren tog hem en Victory med tre pipor till mig. Försökte med gänget i Lund först, var nere och valde ut en grade 3 stock hos dom. När jag väl fick licens hade dom sålt stocken och jag lackade ur och beställde pangen i Alvesta i stället. Mycket krångel, det dom hade på hemsidan ville/kunde dom inte sälja och saker som fanns på deras prislista fanns inte att köpa överhuvudtaget. Fyra av sex magg funkade inte och kolven sprack bakom bäddningen efter ett par hundra skott. Trivs ändå med bössan och har även köpt en plastkolv till den.

20230517_172016.thumb.jpg.e2a2fb36de72212ed4800f48c09af023.jpg20230428_144138.thumb.jpg.99861fdd3c3b6f0a012c4b1d67f44850.jpg

Låter ju lite sådär. Berggrens har inget på sin site vad jag kan se.

det där med att kolven sprack, verkar det inbyggt i konstruktionen eller belastar det oturskontot? 

är bössan välbygd och hur skulle ni säga att dens tår sig mot en Sako kvalitetsmässigt?

Publicerat

Välbyggda är dom men vad sprickan beror på är ju svårt att säga, har man kanske tagit bort för mycket trä när man har plastbäddat på fabriken? Ville ju ha en pipbytare till hyfsat pris och med 6,5-300WM-416Taylor täcker man in rätt mycket.20230311_113939.thumb.jpg.aa25a988bb3e6514ede5fde68f2f4489.jpg

Publicerat

Har varit hos Berggrens några gånger och är inte helt nöjd med bemötandet. Senast en yngre förmåga med fet prilla som inte är vidare intresserad av kundbemötande. Frågade bl.a efter litet olika hagelammunition och fick rådet att ta Rotweils 36 gram US1 till rådjur istället för 30 grams US3. Hoppas han hade en dålig dag.

Publicerat
43 minutes ago Fläskfia sa:

Har varit hos Berggrens några gånger och är inte helt nöjd med bemötandet. Senast en yngre förmåga med fet prilla som inte är vidare intresserad av kundbemötande. Frågade bl.a efter litet olika hagelammunition och fick rådet att ta Rotweils 36 gram US1 till rådjur istället för 30 grams US3. Hoppas han hade en dålig dag.

Är du nyfiken på lite olika hagelammunition @Fläskfia kontakta Micke på SSE så får du nog bättre bemötande vad gäller hagel utbud. 

Publicerat

Nu tänkte jag arbeta och skickar du porrsidor. Får surfa in efter arbetstid...

Publicerat

Så kan det bli när man har andra intressen i livet men ändå måste ta ett jobb för att försörja sig. Ungdomen i fråga har ett sunt bilintresse, det bästa är nog att prata med Roger om man vill ha råd.

Screenshot_20231003_124011_Chrome.thumb.jpg.22bbc682e41f0916e14ad09b3fadde5d.jpg

Publicerat

Fritid och Vildmark brukar ha nya Schultz Larsen på hyllan mellan varven

• 1 month later...
Publicerat

Köpte mig en ambassador med 2 pipor i lund för några år sen som en försenad present till mig själv. Danskarna hade lång leverans på ena pipan men den kom tillslut, 
Fick kolven kortad och med röd bakkappa innan leverans.
skjutit mycket med denna och aldrig strul, köpte en plaststock från danmark sen för att kunna ha den som hundförarbössa också innan det blev ett dedikerat gevär till detta
Vet att det finns en smed i södra sverige som också tar in bössorna på beställning, Bössmakeriet heter firman

Publicerat

Jag har alltid tyckt att Schultz & Larsen är lite "pæredanske": (ett uttryck vi använder hemma) Lite snusförnuftiga, halvtråkiga, besserwisser Danska: "nu ska vi visa hela världen hur duktiga vi är"
Dom gjorde bra pipor förr, men deras bössor är inte värda pengarna i dag i mina ögon.
Bössor i den prisklass är inte plastbäddade: Dom ska vara inpassade i träet. Det saknas finess på stilen.

Fast det är ett vardags-snyggt, och säkert också ett bra vapen, men jag har intryck av att dom har lite "småkrångel" med sina tillbehör och montage

Publicerat

Kopplat till ditt första inlägg. Sako 90 i trä är rätt nice.  

/Må

Publicerat

Har själv en S&L Classic DL. Helt ok, skjuter bra, men av de du radar upp hade jag tittat lite extra på Sako 90, eller kanske om du får fatt i en bättre bagagnad Sako 85 deluxe. 

Publicerat

Eller ännu bättre: en Sako 75 DeLuxe

Publicerat
34 minutes ago tobe sa:

Har själv en S&L Classic DL. Helt ok, skjuter bra, men av de du radar upp hade jag tittat lite extra på Sako 90, eller kanske om du får fatt i en bättre bagagnad Sako 85 deluxe. 

Citerar mig själv. 

Inte för att S&L är dålig. Men som @Danskenockså skriver är inpassning mellan trä o metall rätt kass.  Systemet/ pipa lång inte centrerat i kolven på min. Blev lite bättre när jag bäddade om min. Tycker att man borde ha högre klass/kvalitet än vad man har. Jag har piccatinny skena på min och det fungerar. Så gällande montage kan jag inte klaga. 

Märker dock mindre träfflägges förändringar mellan pipbyte. Inte så det påverkar jakt på våra relativt korta hållmen rätt irriterande när man måste klicka 2-4 klick vid kontrollskjutning var varannan gång. 

Vid längre skott vill man inte haft isär bössan tidigare. 

Publicerat
17 hours ago Dansken sa:

Ångrar fortfarande att jag inte handlade den den där Sako75 Deluxe i .243 som jag snubblade över för 30 år sen.. Jävlar vilken fin bössa!

Publicerat

Och jag är evigt tacksam för att Hobbe inte köpte min Sako 75.

Publicerat

Den hade kommit på årlig retur för "avrostning"?

Publicerat
På 2023-11-03 at 17:49 Dansken sa:

😁

Soloxiderad linolja 30-06 001.jpg

• 2 months later...
Publicerat

Är du intresserad av S&L så kan du kontakta Mikkel som driver Bössmakeriet. Han brukar ha flera S&L att klämma på och tar även in dom på beställning. Jag köpte min Victory via honom, den är superfin och Mikkel är väldigt trevlig och kunnig.

https://www.facebook.com/Bossmakeriet/