Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ung Jämthund vill inte äta!!

Featured Replies

Publicerat

En vecka in i septemberjakten jagade han älg i fem timmar. Jagar i norra Jämtland och södra Västerbotten. På kvällen fick han vattentunn sprutdiarre som varade fem dagar. Efter det har han i princip vägrat äta och dricka. Äter kanske och med stort fjäsk och påtryckningar torra kulor. Eventuellt lite kött. Ratar korv, leverpastej och annat gott. Dricker inte vatten ur skål utan bara ute i pölar.

Han är egentligen frisk sedan tidigare. Aldrig tidigare sett några problem varken i mat, avföring eller rörelsemönster. Har inte hosta. Skäller utan att ha ont. Är nu trött och vill inte jaga. Orkar inte, vilket måste vara rätt logiskt när han inte äter.

Någon som varit med om detta och har några tips? Lite desperat...

• josc72 changed the title to Ung Jämthund vill inte äta!!
Publicerat

Det är ett ständigt återkommande ämne bland en del hundägare. Även jag har haft sådana problem med mina eng. settrar. Det enda som vet. kunde rekommendera var ett speciellt foder som är skonsamt för magen. Det går även att koka ris med dubbla mängden vatten och sedan koka torsk till. Torsken är en skonsam fisk för en hundmage. 1-2 matskedar i taget blev jag rekommenderad. Ibland har dom varit tjuriga med vatten också och då hade jag en plastspruta som jag sög upp vatten med och tvingade in den i hundens mun o tryckte in vattnet lagom hårt. Dom blev bra i magen och började dricka vatten igen från kranen.

Lycka till och jag hoppas att det går bra!:thumbsup:

Publicerat

Är diarrén borta?

Att han fortfarande inte äter säger nog att han fortfarande har ont i magen? Bakterier eller magkatarr kanske?

Det finns medikament för hundar mot katarr.

Som jonsson skriver så är nog skonkost bra om det är katarr.

Mjölksyrabakterier funkar bra på mina hundar när de blir dåliga i magen. Rena trolleriet ibland. Kör Aptus aptobalans. Brukar svälta dem en dag först för att få systemet tomt och mindre irriterat och sedan en liten portion färskfoder med pulver. 

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat

Bara för tydligheten: jag och storablå föreslår samma sak. Probiotika innehåller mjölksyrabakterier och lite annat som gör att bakterierna trivs.

Publicerat

Har hunden vart till vet?

Det borde vara steg ett och se om det finns nån anledning att hunden inte äter.

Är ändå en månad sen det började ifall det är första veckan i september.

Publicerat
  • Författare

Hunden har varit till veterinären. Den äter alla laktobaciller och andra tarmnyttiga baciller den kan och har gjort sedan diarré tog slut. Husse är läkare. 

Publicerat
5 hours ago josc72 sa:

Hunden har varit till veterinären. Den äter alla laktobaciller och andra tarmnyttiga baciller den kan och har gjort sedan diarré tog slut. Husse är läkare. 

Se där ja! Bra med en medicinman i huset även om jycken blir taskig i kistan!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jo, problemet är att hundhäkeln ändå inte äter. När man känner igenom munnen, halsen och magen reagerar han inte med smärta. Undrar om Pavlov, med sina betingade reflexer, fått hundhäkeln att förknippa mat med ont i magen. Alltså, att det sitter mellan öronen och inte i magen. Hunden är ju glad och ivrig i vila men faller totalt igenom efter en kilometers löpning. Frustrerande!!

Publicerat

Kokt fläskfärs med vattnet från koket typ som en soppa brukar vara oemotståndligt. Rent eller slå det över kulor. Servera ljummet så smakar det mycket 

Publicerat

Det kan ta tid för mag/tarmkanalen att läka efter en tyngre episod med gastroenterit...månader. Skonfoder och probiotika är bra som du du redan fått tips om. Likaså psylliumfrö (bulk) på fodret, nått krm på varje giva. Gastroprotektiva läkemedel kan behövas. Och eventuellt illamåendehämmande och aptitstimulerande läkemedel kortare perioder för att bryta onda cirklar av 'olust' inför foder. Munhåla och tänder antar jag är kollat. Likaså uteslutet tyngre interna sjukdomar (njurar, lever, bukspottkörtel). Hör med behandlande veterinär. Ytterligare en fundering...är han i värsta könsmognaden? En del hanhundar kan ju få sämre aptit då.