Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

älgjakt b område, vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle villja ha möjlighet att jag älg på min mark, då samarbete med mera ej fungerar.

Men vad gäller?

När söker man?

Är det enbart kalv ?

Hur många dagar?

Tacksam för svar.

Publicerat
  • Författare

Tack

, men hittade ej regler om Ha eller enbart kalv, måste dock ansöka innan 31/1.

Publicerat

På oregistrerad mark får du jaga älgkalv (och enbart kalv) under fem dagar från älgjaktens start. Länsstyrelsen kan meddela kortare tid.

Publicerat
6 hours ago ozzian sa:

Tack

, men hittade ej regler om Ha eller enbart kalv, måste dock ansöka innan 31/1.

Har läst någonstans minimum 20ha sammanhängande, men ta inte gift på det.

Länstyrelsen borde sitta på svaret.

Publicerat

Gäller det licensområde eller oregistrerat område?

Jag undrar om LST verkligen kan hindra någon fastighetsägare från att jaga älgkalv på oregistrerat område i max fem dagar, för att fastigheten är för liten eller för dåligt arronderad. De delar ju inte ut några älgar till dessa. Däremot dyker säkert diskussionen upp med angränsande jakträttshavare om HUR OFTA en liten mark kan/bör skjuta en älg.

Kravet för att få registrera ett licensområde var ju att arealen skulle ge minst en kalv i tilldelning. Kan ju gissa att LST bedömer detta arealkrav utifrån hur stor areal närliggande ÄSO:n kräver för sin älgtilldelning till de ingående jaktlagen.

MVH

Alias

Publicerat

Tror att Alias är inne på rätt spår. Jaktlagen säger att man bara får skjuta så mycket som marken bär. Möjligt är ju att begränsningen att man bara får jaga kalv i 5 dgr är lösningen på att inte skjuta mer än vad marken bär eftersom det är rätt osannolikt att fälla en kalv på 5 dgr på en för liten mark.

Borde finnas någon form av praxis precis som att det finns för hur stor en mark bör vara för att släppa vissa typer av hundar.

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Tror att Alias är inne på rätt spår. Jaktlagen säger att man bara får skjuta så mycket som marken bär. Möjligt är ju att begränsningen att man bara får jaga kalv i 5 dgr är lösningen på att inte skjuta mer än vad marken bär eftersom det är rätt osannolikt att fälla en kalv på 5 dgr på en för liten mark.

Borde finnas någon form av praxis precis som att det finns för hur stor en mark bör vara för att släppa vissa typer av hundar.

Angående hundanvändning så vill jag påstå (fritt ur minnet) att jägarexamenslitteraturen nämnde 50 ha för tax, 100 ha för drever och 200 ha för stövare (tämligen välarronderade marker), men för spetsar/ställande hundar tror jag inte att jag har sett några rekommenderade minimiarealer, även om de rimligen borde vara större än för stövare. Nu har väl innehållet i jägarexamenslitteraturen säkert hunnit att ändras någon/några gånger sedan 2006.

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Jag ämnar ej jaga med hund, min tysk behöver ca 5000ha för jakt o jag har 37Ha.

men skjuta en älg vore trevligt då det går hårt åt skogen, ofta 3-4 älgar minst 3 nätter i veckan här.