Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wachtelhunds fråga

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla hundägare. Jag tror att jag blir tokig på min Wachtelhund Agnes, hon blir 1år den 1/3 och har blivit helt tokig.

Agnes har blivit helt spattig och testar hela tiden, så fort hon ser en annan hund blir hon som förbytt och sliter, hoppar och lyssnar ej på komandon. Kommer det någon och går så sticker hon (då hon ej är kopplad) eller drar som besatt (då hon är kopplad) så här har hon aldrig betett sig tidigare.

Jag har och tränar mycket lydnad med henne, men känner att hon tagit ett regält kliv bakåt.

Är detta normalt och går till sig då hon har mognat eller gör jag fel i min lydnadsträning. (tränar mycket:fot, stanna, sitt, hit, typ basic lydnad) samt även detta ute i skogen med.

Hjälp mig. :-[

Publicerat

Hmm, va tusan. :-

Jag vet ju att du har jäkligt bra hand med hundar.

Några förslag som jag kan tänka på:

*Öka motions dosen

*Träna ofta bland andra hundar (jag kommer gärna)

*Trotsåldern..? Testar allt och alla. Gäller att vara envisare själv.

*Om inget funkar...kontakta Ceasar Millan.(Tv4+)  :)

Fast om jag känner dig rätt så har du nog redan provat det jag skriver. :-

Publicerat

Hej,

Är inte hundvärldens dr Phil men har upplevt liknande tonårsuppror på min Wachtel som förvisso är en hane. Väntar på trotsålder på den yngre nu som är 9,5 månad.

Hunden förbyttes på bara ett par dagar från en hund man lämnade hur som helst och kallade in på ett oklanderligt sett till en idiot helt utan styrsel.

Jag blev väldigt frustrerad och såg till att börja om med att visa vem som chef, vid trots brottade jag ner honom och höll honom i halsen med tänderna morrandes. Detta gjorde jag ett par gånger bara när han riktigt vägrade lyda. Annars körde jag lock och pock med mycket berömelse och på ett par veckor var han tillbaka igen och har inte haft sådana uppror sedan dess.

Du kommer säkert få mer vetenskapliga råd än dessa men tror upproret är hormonstyrt precis som bland människor.

Lycka till

MVH

Publicerat

Hej!

Tycker att jag har upplevt att wachtelhundarna mognar ganska sent. Kan vara unghundiga länge. Min unghane fick vi skäppa till äldre hanar som inte tuggade sönder sina antagonister, han var rent för kaxig och skulle ta över kommandot över de äldre hundarna. Efter detta som gick bra har han lugnat ned sig. Tror det är viktigt som Beretta skriver att träna med andra hundar men även det andra, klokt sagt! :)

Kan prova att lägga lite spår. Det är kanska mentalt krävande och hundarna taggar ned efteråt.

Har för mig att det är naturligt att de testar lite gränser och försöker komma upp ett hack på rang-stegen när de blir könsmogna precis som vanliga tonåringar.