Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsikte till chassibössa

Featured Replies

Publicerat

Gjorde en tråd på Robban men som vanligt blev det mer diskussion och försök att ändra mina önskemål än faktiska tips på sikten 🤷‍♂️ så jag provar här om ni har några tips.

Vad kan man finna för optikalternativ för följande kravspec för en precisionsbössa som primärt används på jakt på egentligen allt en 308:a lämpar sig till (vid mörker hänga en pard på) men även ska klara banäventyr vid behov. Vill ha allt på en gång vilket sällan blir optimalt men nån typ av kompromiss måste gå att hitta tycker jag. 

Krav:
Minsta förstoring runt 2-4x
Ballistiskt torn med zero stop för höjdjustering
Täckt vindjustering
Sidoparallax
Mil/Mil

Starka önskemål:
Låsbart höjdjusteringstorn
Inte för plottrigt riktmedel (ffp) men gärna med lite milstreck 

Bra att ha:
Belysning av mittpunkt, ej hela riktmedlet.

Har ingen lust att lägga rena fantasisummor på detta så budget max 15-20kkr, dyrare sikten man kan hitta begagnat inom budget är så klart intressant.

Gillar personligen Leupold mark 5 men de är lite dyra om man inte hittar begagnat och annars det närmsta jag hittat är meopta optika 6 3-18 men vad har vi fler för alternativ? S&B exos är rätt intressant också SFP till trots men de är så ohemult dyra och begagnat likt mark 5:an är väl som att hitta en enhörning.

Kraven kan väl i vissa fall tänjas lite beroende på helheten.

Så vad har ni för förslag, vad ska man hålla ögonen öppna efter?

Publicerat

Jag investerade i ett nytt märke för mig, en Steiner M7XI 2,9-20x50 MSR2 och jag blir alltid lika glad när jag tittat igenom den. Till jaktkikare föredrar jag tydligare riktmedel som tex tysketta men på en pyrschbössa där man har tid på sig funkar MSR. Använder den till vak ibland med en pulsar 455 vilket funkar utmärkt.  Har bara haft denna Steinern men jag skulle inte tveka  att köpa något annat i deras Rangerserie som tex 1-8x24.

Neuware---Steiner M7XI 2,9-20x50 Leuchtabs. MSR-2 1.BE. - eGun

Steiner Tactical 3-12x50 illum. GIIB Mil-Dot - eGun

20231203_000713.thumb.jpg.9ea1d9bbe1ab509665754c515e564f4a.jpg

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Luger6 sa:

Jag investerade i ett nytt märke för mig, en Steiner M7XI 2,9-20x50 MSR2 och jag blir alltid lika glad när jag tittat igenom den. Till jaktkikare föredrar jag tydligare riktmedel som tex tysketta men på en pyrschbössa där man har tid på sig funkar MSR. Använder den till vak ibland med en pulsar 455 vilket funkar utmärkt.  Har bara haft denna Steinern men jag skulle inte tveka  att köpa något annat i deras Rangerserie som tex 1-8x24.

Neuware---Steiner M7XI 2,9-20x50 Leuchtabs. MSR-2 1.BE. - eGun

Steiner Tactical 3-12x50 illum. GIIB Mil-Dot - eGun

20231203_000713.thumb.jpg.9ea1d9bbe1ab509665754c515e564f4a.jpg

Steiner har faktiskt gått lite under radarn t6xi modellerna har faktiskt det jag söker 🤔 om än lite dyra. Vi har en del steiner på visningsvapen på jobbet, får nog kolla med Håkan om vi har nån deal med Sako sweden 👀

Publicerat

Jag har inte skrivit något här då jag, trots rätt gedigen erfarenhet av alldeles för många sikten som passerat mina händer, inte känt att jag haft något klockrent förslag.

Men jag kan ju fylla på med vad jag skrev på grannkanalen då det kanske kan ge någon annan läsare någon användbar information. Eller inte.

Jag har haft ett Arken 6-24x med 34mm-tub tidigare men visste inte att de fanns med 30mm-tub. Detta var riktigt intressant för en annan måste jag säga då jag letat efter en ersättare till Element Optics Helix 6-24x50 som jag hade på 222:an i år. Jag sålde det och tänkte att jag vill gå tillbaka till mitt nätta Leupold 3-9x40 LR med "bdc-riktmedel" för att göra bössan smutt och smidig igen. Och det blev den absolut. Men sedan när jag försökta skjuta in bössan ånyo i skogen i början av ett jaktpass så blev jag påmind om hur mycket det suger med sådana övningar. Det finns helt enkelt för mycket att gilla med moderna sikten runt 6-24x och inte minst när man ska skjuta in då man ser kulhål genom siktet även på 100 meter :ph34r:

Själv varit inne lite på Hawke 5-25x56 på sistone bl.a. p.g.a. de utmärkta låsbara rattarna (hade ett 5-30x56 på R8:an i vintras vilket var riktigt trevligt). Däremot är riktmedlet lite udda och framförallt i centrum där det är jäkligt mysko.

Slutade med att jag beställde ett Arken EPL-4 6-24x50 idag - verkar vara riktigt trevligt sikte efter att ha binge-tittat de flesta testerna på Tuben :) Även om det inte har låsbar höjdratt så har de väldigt bra zero-stop vilket nästan blir samma sak.

https://skytte.astrosweden.se/epl4-6-24x50-ffp-vhr-mil-belyst-kikarsikte/A937748001

Stort tack till George på Astro för alltid lika god service (svarar på frågor på helgen bl.a.) :D

De har även väldigt bra priser på MOA-versionen om man kan tänka sig en sådan:

https://skytte.astrosweden.se/epl4-6-24x50-ffp-vhr-moa/A938092001

Publicerat
  • Författare

Arken epl4 är absolut lågbudget alternativet som jag överväger. Ser fram emot en recension.

Är inte så viktkänslig på denna bössan då det är en kloss att släpa runt på så några hundra gram hit och dit är inte helt katastrof om jag får ett riktmedel jag gillar och bra glas för pengen. Arken och Delta har precis den typen av riktmedel jag vill ha.  Sen får man alltid göra en kompromiss på nåt, om inte plånboken är fet. S&B har några ultrashort/PM2 som är spot on på allt utom att de kostar lika mycket som min pendlarbil 😬

Inväntar decembers lönebesked för att avgöra hur mycket jag har att röra mig med 👀 

Publicerat
  • Författare

Ser ut som det kan finnas en trevlig lösning för att en Steiner T6xi 2,5-15x50 mRad ska hitta hem till min Tikka 👌

får väl ta och fixa en recension om och när allt gått i lås 🤷‍♂️