Publicerat Februari 20, 200719 yr Blev tillfrågad om jag kunde ställa upp på eftersök vid viltolyckor. Kom sedan och tänka på vad som gäller när man är ute på ett eftersök. Det här med att kontakta markägare osv. behövs väl inte då polisen redan är inblandad. Får man släppa hund osv, när det råder hundförbud. Finns det fler saker man ska tänka på ???
Publicerat Februari 20, 200719 yr Tror att det skiljer sig från fall till fall. Här i Uppsala län har polisen gått i god för oss som sysslar med eftersök och vi kan gå in på andras marker utan att ta kontakt med markägaren om det visar sig vara bråttom. Är det älg/svin det är fråga om ska naturligtvis markägaren kontaktas då djuret är skjutet. Rådjur brukar de flesta ej vilja ha utan det blir rävmat. Har du en skarp hund och djuret går upp ur lega utan att skytten har möjlighet att skjuta måste du ju få släppa din hund. Skall du göra eftersök i tätbebyggt område krävs ett skottlossningstillstånd och det brukar lämnas av vakthavande. Det var väl lite i korthet och det finns säkert papper att få hos polisen som exakt beskriver det du frågar efter.
Publicerat Februari 20, 200719 yr Det bästa måste väl vara att fråga de som tillfrågade dig om du kunde ställa upp. kan ju skilja lite mellan olika ställen. Jag har aldrig brytt mig om några gränser när jag blivit utkallad på trafikeftersök. Och givetvis får du släppa hunden om det behövs.
Publicerat Februari 20, 200719 yr Många kloka råd redan osv. Är det någon från SES trafik o eftersök i samverkan eller va det heter som tillfrågt dig? Då ska det gått ut fullmaktförfrågan till markägarna kring de vägsträkor det rört sig om. Givet ska du få info kring lag och vad man kommit överens om m.m. Även listor på vilka markägre/jakträttsinnehävare som godkänt fullmakten. Har nog lite dokument kring lagpragrfer och sånt liggndes i datorn. Kan mail dig det om du vill. MvJh NS
Publicerat Februari 20, 200719 yr Inte för att jag kan tillföra något. Men frågar man inte så lär man sig inte.. Är det här något som man bara blir tillfrågad? Vilka krav ställs på ekipaget?
Publicerat Februari 21, 200719 yr Författare Är det någon från SES trafik o eftersök i samverkan eller va det heter som tillfrågt dig? Fråga mig inte vad det heter det enda jag vet är att han är "kontaktman" med Polisen när det gäller viltolyckor i vårat område. Sen finns det väl risk att jag blir ny kontaktman för han som är det nu vill pensionera sig. Är det här något som man bara blir tillfrågad? Vilka krav ställs på ekipaget? I mitt fall känner jag han som är kontaktman och har hjälpt honom med något eftersök innan där jag bor och sen fick han reda på att jag hade skaffat en Wachtel som komlement till taxarna, så blev det väl mer intressant! Men annars kan man säkert ringa till Polisen och kolla vilken som är kontaktman och ta kontakt med honom.