Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slug/Brenneke

Featured Replies

Publicerat

Råkade komma med ett pumphagelgevär från butiken i höstas😉 Någon stans i bakhuvudet fanns väl iden att använda det även till vildsvin med slug. 

Har vi någon på detta eminenta forum som har erfarenhet av slug för jag har det absolut inte. Verkar inte vara vanligt i Sverige att jaga med slug/brenneke för jag hitta väldigt lite på svenska om det.

Publicerat

Väldigt effektivt, men håll ner skotthållen eller träna mycket. Har bara själv använt rifled slug på eftersök så jag vet inte om brenneke är bättre eller sämre och sabots har jag ingen erfarenhet av.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago dptrapper sa:

Väldigt effektivt, men håll ner skotthållen eller träna mycket. Har bara själv använt rifled slug på eftersök så jag vet inte om brenneke är bättre eller sämre och sabots har jag ingen erfarenhet av.

Avstånden kommer ungefär vara hagelhåll i det passen jag oftas brukar stå i.  95% av jakten är rådjur med hagel men ibland är det med en hund som även kan få fart på gris och då tror jag inte det är fel med några slugs i fickan. Det jag har försökt att läsa mig till är att några ansåg att slug var för mjuka till vildsvin och att det ska vara Brenneke till dom. Är lite skeptisk till råd från handlare när det gäller varor oftast, dom råden brukar alltid vara efter just deras sortiment och sortimentet av slug är inte så stor hos våra lokala handlare.

Publicerat

Har skjutit en del med brenneke och de bulorna är betydligt hårdare än rifled slug så de kan nog vara mer effektiva på svin kanske. Dock enorm sårskada på rådjut på eftersök med rifled slug

Publicerat

Har du slugpipa på bössan? Om inte så skjut inte med slug utan med Brenneke. Visserligen är min ringa erfarenhet att Brenneke har en precision som lämnar övrigt att önska jmf med slug. Slug är massiv och är alltså inte formbar under färden i pipan medans Brenneke är ihålig och är alltså mera medgörlig i pipan. Kolla länk

Publicerat
22 hours ago Edsvalla sa:

Avstånden kommer ungefär vara hagelhåll i det passen jag oftas brukar stå i.  95% av jakten är rådjur med hagel men ibland är det med en hund som även kan få fart på gris och då tror jag inte det är fel med några slugs i fickan. Det jag har försökt att läsa mig till är att några ansåg att slug var för mjuka till vildsvin och att det ska vara Brenneke till dom. Är lite skeptisk till råd från handlare när det gäller varor oftast, dom råden brukar alltid vara efter just deras sortiment och sortimentet av slug är inte så stor hos våra lokala handlare.

Jag har provat ett par olika i min Remington pump kaliber 20, hornadys koppar sabot sköt så uselt att jakt är uteslutet. Rottweil brenneke sköt riktigt bra. Tvivlar på att grisen känner skillnad,kör på det med minsta träffbilden. Någon slug har jag inte testat med är nyfiken på stålslugen som finns, har dock inte sett dem över disk någon stans.

Publicerat

Nja, nu blev det lite fel här ovan.

Brenneke är solid och hård. och har ofta en skruv i bakkant så förladdningen följer med den.

Rifled slug är mjuk och ihålig i bakkant. I alla fall Remingtons och Winchesters

Ingen av dessa är tänkta att skjutas i räfflad slugpipa. (därför de själva har en vinklad räffling utanpå)

Tanken med räfflad slugpipa är främst att skjuta sabots

Kan nämnas att de som ska vistas i områden med Isbjörn eller Grizzly rekommenderas att ladda med Brenneke.

Publicerat
5 hours ago dptrapper sa:

Nja, nu blev det lite fel här ovan.

Brenneke är solid och hård. och har ofta en skruv i bakkant så förladdningen följer med den.

Rifled slug är mjuk och ihålig i bakkant. I alla fall Remingtons och Winchesters

Ingen av dessa är tänkta att skjutas i räfflad slugpipa. (därför de själva har en vinklad räffling utanpå)

Tanken med räfflad slugpipa är främst att skjuta sabots

Kan nämnas att de som ska vistas i områden med Isbjörn eller Grizzly rekommenderas att ladda med Brenneke.

Den vinklade räfflingen på slug och brenneke kunde lika gärna varit rak för den är där för att lättare släppa projektilen genom trånga choker. Den gör ingenting för stabilitet eller rotation.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar, det kommer att bli Brenneke. Sen om det kommer att bli  Rottweil eller Winchester får man se vad dom lokala handlarna har och vad bössan tycker bäst om.

Publicerat
9 hours ago Edsvalla sa:

Tackar för svar, det kommer att bli Brenneke. Sen om det kommer att bli  Rottweil eller Winchester får man se vad dom lokala handlarna har och vad bössan tycker bäst om.

S&B gör en slugpatron som dessutom ofta skjuter bra.👍🏻

Publicerat

Rottweil brenneke har jag skjutit på tavla med helt OK träffbilder i både 20 och 12. 

1/4 choke gav bäst träffbilder i 12.

Det går att skjuta över spång men rödpunkt är att föredra.

Min drilling i 20 har 1/2choke i båda rören och är reglerad för brenneke. Den sätter brenneke runt kulhålet med några cm mellan. Minns inte riktigt vilka avstånd jag provade på men har för mig att det höll ihop även på 80m.

Publicerat
22 hours ago MarkusR sa:

Jag har provat ett par olika i min Remington pump kaliber 20, hornadys koppar sabot sköt så uselt att jakt är uteslutet. Rottweil brenneke sköt riktigt bra. Tvivlar på att grisen känner skillnad,kör på det med minsta träffbilden. Någon slug har jag inte testat med är nyfiken på stålslugen som finns, har dock inte sett dem över disk någon stans.

De där expanderande stålsluggen borde ha en rätt spektakulär effekt. Har för mig att de expanderar till dubbel diameter.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago MagnusN sa:

Rottweil brenneke har jag skjutit på tavla med helt OK träffbilder i både 20 och 12. 

1/4 choke gav bäst träffbilder i 12.

Det går att skjuta över spång men rödpunkt är att föredra.

Min drilling i 20 har 1/2choke i båda rören och är reglerad för brenneke. Den sätter brenneke runt kulhålet med några cm mellan. Minns inte riktigt vilka avstånd jag provade på men har för mig att det höll ihop även på 80m.

Man måste ha "sikte" på bössan när man jagar med slug, räcker inte med kornet.

https://jagareforbundet.se/jakt/jaktnyheter/2023/07/nya-regler-fran-naturvardsverket-fran-1-augusti/

Publicerat

När jag lekte med jaktledarutbildningen så testade jag att skjuta på rådjursfigur på 40 meter.. satte tre S&B dankar i skallen på bocken till provledarens stora förtret :whistling: Den var med Comforten och vanlig spång, tror man ska skjuta dem på bra håll och med ren spång men tänka kula när man skjuter.. bortsätt från framförhållningen, då blir det hagel.

Publicerat

Om du är ensam i skogen ja! Annars nej! Rikochetter alla 22lr! 

gick i en plantering med gris, tiken drev ut en som en tornruvare tände på. Hörde den slå i granarna runt mig i plantering så är riktigt negativ till det.

Publicerat

Man ska nog öva en del på löpmål mtp att man är mest van vid kula som går minst dubbelt så snabbt. 

Publicerat

.

Publicerat

En gång för länge sen hade jag en Winchester hagelpump där jag hade en räfflad slugpipa till.

Problemet var bara att den sköt slugs bättre med hagelpipan med 1/4 choke i än den gjorde med räfflade pipan....

Ekipaget fick respass till förmån för en bra .22a

I ungdomligt övermod trodde jag att jag behövde en slugbössa mer än jag gjorde- men man läser så mycket 😉