Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funktion på jaktradio som jag saknar eller missat att den finns..

Featured Replies

Man står där på pass, aktuell kanal är 1:an öppen.. upptag en bit bort som verkar dra åt ens håll..

Då kliver grannlaget på, två långrandiga hundförare diskuterar vem som ska gå på vart med vilken hund och det är ett evigt jävla surr som aldrig tar slut!

På rakelburkarna så kan jag med en enkel lättillgänglig knapptryckning avbryta en sändning som jag bedömer som icke relevant. Det blir då helt tyst trots att det bubblas på konstant.

Finns detta på jaktradion med? Du släcker den trafik som är just för tillfället.. Tänker att det kan inte vara så svårt att utveckla en funktion för om man är jaktradiotillverkare? 

Man kör på pilotton, 1:an öppen en lördag eller söndag får man ju psykbryt och skavsår i örat av😁

Sörmland sista helgen i Januari utan pilotton! Är lugnare på Terminal 4 på Arlanda.

På I-com trycker man in den röda knappen uppepå. Övriga?

• Author
1 hour ago hs_merkel sa:

Sörmland sista helgen i Januari utan pilotton! Är lugnare på Terminal 4 på Arlanda.

Fan.. har ju den där knappen både på radion och handenhete, ska testa!

En fördel med nyare 31mhz är att det finns skapligt många kanaler att välja på, typ 5 gånger fler än jaktgrannar innom sändavstånd här i Bergslagen.

Vet inte hur många man kan ratta in på 155mhz ?

40 minutes ago Järven sa:

En fördel med nyare 31mhz är att det finns skapligt många kanaler att välja på, typ 5 gånger fler än jaktgrannar innom sändavstånd här i Bergslagen.

6 jaktradio kanaler med sen finns det en uppsjö pilottoner man kan välja för och minska mängden trafik!

3 hours ago Järven sa:

31mhz! fram med 1900 fast pecar 4x och vadmann! Nostalgirundan!

3 hours ago hs_merkel sa:

31mhz! fram med 1900 fast pecar 4x och vadmann! Nostalgirundan!

Tydligen så ska 31mhz ha fördelar i vår bergiga skogsterräng, påstår i alla fall dom som tidigare testat båda sorterna på vår mark. 👍

Nåja, man behöver inte överdriva, man kan gott lyxa till det och kosta på sig en Pecar 2-7x32. 😜

1900:an i 6.5x55 är inskaffad sedan länge, det är ju den som är själva grundstomen i vapenskåpet. :whistling:

12 hours ago hs_merkel sa:

Hmmm,  på min något äldre icom är den röda knappen en programberbar snabbknapp, men det finns kanske ett läge där du släcker pågående surr.

1 hour ago Järven sa:

Tydligen så ska 31mhz ha fördelar i vår bergiga skogsterräng, påstår i alla fall dom som tidigare testat båda sorterna på vår mark. 👍

Nåja, man behöver inte överdriva, man kan gott lyxa till det och kosta på sig en Pecar 2-7x32. 😜

1900:an i 6.5x55 är inskaffad sedan länge, det är ju den som är själva grundstomen i vapenskåpet. :whistling:

Ju lägre frekvens desto längre räckvidd i regel. 

5 minutes ago kkjon sa:

Hmmm,  på min något äldre icom är den röda knappen en programberbar snabbknapp, men det finns kanske ett läge där du släcker pågående surr.

Håller du in är det en snabb knapp, tycker du bara till den så släcker man sändningen f34 bt

En bra grej är att vrida ljud knappen så långt åt vänster/- man kan. Då blir det tyst och lugnt.

1 hour ago exabit sa:

Ju lägre frekvens desto längre räckvidd i regel. 

Ska tydligen fungera lite bättre i kuperad terräng sägs det.

Finns säkert fördelar med 155 i stället för 31 med.

21 hours ago Hipshot sa:

Man står där på pass, aktuell kanal är 1:an öppen.. upptag en bit bort som verkar dra åt ens håll..

Då kliver grannlaget på, två långrandiga hundförare diskuterar vem som ska gå på vart med vilken hund och det är ett evigt jävla surr som aldrig tar slut!

På rakelburkarna så kan jag med en enkel lättillgänglig knapptryckning avbryta en sändning som jag bedömer som icke relevant. Det blir då helt tyst trots att det bubblas på konstant.

Finns detta på jaktradion med? Du släcker den trafik som är just för tillfället.. Tänker att det kan inte vara så svårt att utveckla en funktion för om man är jaktradiotillverkare? 

Varför ens överväga att köra på öppen kanal?

Låter som tecken på ett slags självskadebeteende i mina öron... 😉

MVH

Alias

13 hours ago alias sa:

Varför ens överväga att köra på öppen kanal?

Låter som tecken på ett slags självskadebeteende i mina öron... 😉

MVH

Alias

Ett ganska vanligt självskadebeteende. Nog hälften av jakterna som jag är på där man kör öppen kanal. Jäkligt stökigt när man står högt upp en lördag i Sörmland… 

Tror mest att det beror på att somliga (gubbar i synnerhet) inte vet hur de ska ställa in pilot. Värst är  kinesradioanvändarna som inte vet vilken frekvens det ska vara och helst inte vill ändra från öppen kanal som de lyckats ställa in.

46 minutes ago MagnusN sa:

Ett ganska vanligt självskadebeteende. Nog hälften av jakterna som jag är på där man kör öppen kanal. Jäkligt stökigt när man står högt upp en lördag i Sörmland… 

Tror mest att det beror på att somliga (gubbar i synnerhet) inte vet hur de ska ställa in pilot. Värst är  kinesradioanvändarna som inte vet vilken frekvens det ska vara och helst inte vill ändra från öppen kanal som de lyckats ställa in.

Min erfarenhet är att detta med pilotton är onödigt komplicerat. De kunde ha löst det på ett mycket enklare sätt och dessutom kallat det något annat. Med alla olika typer av radio på jakterna jag varit på (mestadels 15-20 år sen ska nämnas), ålder och inte minst iq på deltagarna så ter det sig alltid som så att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk. Så man får till slut kompromissa och ge efter och se till så att alla kan höra och prata. Kort sagt kanal 1 öppen :D Möjligen kanal 2 om man vill vara djärv och vågad :D 

Jag har ganska lätt för att tycka att vissa individer är bedrövliga och borde skärpa sig, men i fallet jaktradio har jag en väldigt ”oskånsk” inställning om vi säger så :tongue: Jag anser att det är tekniken och inte människorna det är fel på i det här fallet. Jaktradios är onödigt komplicerade för den patetiskt enkla tjänst de tillhandahåller.

3 hours ago exabit sa:

Jag anser att det är tekniken och inte människorna det är fel på i det här fallet. Jaktradios är onödigt komplicerade för den patetiskt enkla tjänst de tillhandahåller.

Det har du jävligt rätt i.

Min första jaktradio var en Lafayette DC-31 Micro, fanns tre rejäla vridrattar att bry sig om.

Volym, kanal och känslighet.

Nu har jag en Lafayette Micro 5 med meny plus hemliga tryckningar av idioter för idioter att "lära sig".

Vad fan har blivit bättre egentligen ?

Inte ett skit.

• Author
1 hour ago Järven sa:

Det har du jävligt rätt i.

Min första jaktradio var en Lafayette DC-31 Micro, fanns tre rejäla vridrattar att bry sig om.

Volym, kanal och känslighet.

Nostalgi.. min första burk med, funkade riktigt bra! 

Jag är av den ståndpunkten att har man köpt sig en radio får man fasen lära sig hur man ställer in den med, vet inte hur många ggr man fått gissa sig fram åt folk. Tur man kan googla fram manualer lätt om man har täckning…

Kör en kines själv men så har jag programmerat den själv och vet även hur man ändra om det behövs något extra ordinärt!

Säger bara i-com och zodiac.

Hur enkla som. Genzo är också hyffsade 

Man ska ha en plan B kopplat till kanal och pilot. Jaktledaren sticker in huvudet i en radiolucka och skriker överenskommet lösenord, typ vaniljsås.