Publicerat Januari 5, 20242 yr Detta är en populär post. Här behöver jag också en tråd för vinterns projekt. Gjorde en i skolan så det är en stund sen sist. Men tagit lite material så var nu dags att göra ett försök. Sågade ut ämne för att få två från samma vril men blev bark genomslag på den med bättre material så sågade den i bitar. Spårade ur lite med färgen när inte materialet var det bästa men den blev ändå rätt ok. Har tagit in en knöl jag klyvt och limmat förra veckan så tänkte försöka grov kapa till ämnen och försöka få ut nånting vettigt från. Måste beställa lite mer färger så ska det bli ett nytt test. Har en vril som ser ut lite halv bra material bara så tänkte göra en i pride färger och ge bort.
Publicerat Januari 5, 20242 yr häftigt! När du färgar, kör du mörk först, sen slip och ljust sen? Gjorde liknande på jaktkniven men det var så länge sen så minns inte... Fint arbete!
Publicerat Januari 5, 20242 yr Författare 15 minutes ago Viktor_K sa: häftigt! När du färgar, kör du mörk först, sen slip och ljust sen? Gjorde liknande på jaktkniven men det var så länge sen så minns inte... Fint arbete! Jag brukar först färga och slipa behövs det mer så kompletterar jag. Ibland spär jag narvsvärtan med aceton om jag inte vill ha lika skarp färg. Man ser på mitten bilden att den späda färgen färgat genom trät.
Publicerat Januari 19, 20242 yr Författare Hmm, ska jag borra genom skaftet för en rem? Grovslipad och test oljad. Färgen gick genom då sidorna är rätt tunna. Inte helt nöjd så få se hur mycket jag slipar den, färgen blev iaf bättre än väntat. Väntade att den skulle spricka då den flög i golvet och landade precis på framkanten.
Publicerat December 26, 2025Dec 26 Författare Detta är en populär post. Tagit några ämnen jag haft på tork sen förra hösten/vintern med riktigt fin masur. Slutade med att det blev skit av allting och bark långt in så i bästa fall blir det kniv bitar. Fick iaf ut ett ämne som jag tagit nu i höst och fick tipset av en som snickrat mycket att grov såga och gröpa ur sen koka i saltvatten före torkning. Gjorde så och har läst lite nu att det tydligen var vanligt göra så tidigare. Har en som såg ut att bli rätt bra men med några bark bitar genom men gör den nog färdig ändå, går kanske ha till vatten skopa eller liknande fast den troligt kommer bli hål i den. Ifall det fungerar med salt kokningen så är det lite lättare att slippa vänta minst ett år på ämnena ska torka. Kollade med en maskin förare om han kunde säga lite ämnen åt mig.