Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel 961

Featured Replies

Publicerat

Fick ett erbjudande om att köpa en dubbelstudsardrilling i 9,3-74R/ cal20 men blev starkt avrådd av en vapenhandlare. Han menade på att dessa bössor har haft stora problem med att dom dubblerar och till och med tripplar. Han säger att han har skickat ner ett antal till fabriken för åtgärd och det man gör är att man ställer trycket hårdare. Jag var ju nära köp och har till och med provskjutit bössan men blivit tveksam efter hans kommentarer. Han rådde mig att köpa en i 8-57JRS i stället. Har skjutit med allt möjligt upp till 470NE men denna drillingen var exceptionellt elak att skjuta kula med. Dock är dom ju fantastiskt smidiga med sina korta pipor. Någon som har någon mer input ang 961 i 9,3? 

Publicerat

Varför skulle just den kaliber dubblera mera än andra?

Och så många av dom är det inte i Sverige att han kan föra statistik på det.

Jag tror han pratar mot bättre vetande.

Publicerat

Är det krokig kolv med svinrygg på den?

Publicerat

Min drilling var ingen fröjd att skjuta med plastbackkappa och utan kolvkamshöjare. Nu när det är fixat så är den rena drömmen, ligger kvar bra i målet. Små förändringar gör skillnad. Är bara 7x57 men har skjutit hårt laddad slugg utan problem.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Varför skulle just den kaliber dubblera mera än andra?

Och så många av dom är det inte i Sverige att han kan föra statistik på det.

Jag tror han pratar mot bättre vetande.

Kan man inte tänka sig att högre rekyl gör att det skakar och lever om mer, vilket ökar risken för att nåt "hakar loss"?

Publicerat
  • Författare

Svinrygg är det så klart, det är ju en tysk bössa. Handlaren menar ju att det är kaliberrelaterat men jag har kollat på 961 tråden på grannkanalen, där nämns en bössa som dubblerade. Håller på och kolla på tyska jaktforum men har inte hittat något oroväckande än. Tryckerna från fabrik verkar ligga på 2,2 kg på främre och något tyngre på bakre.

Publicerat
Just now Luger6 sa:

Svinrygg är det så klart, det är ju en tysk bössa. Handlaren menar ju att det är kaliberrelaterat men jag har kollat på 961 tråden på grannkanalen, där nämns en bössa som dubblerade. Håller på och kolla på tyska jaktforum men har inte hittat något oroväckande än. Tryckerna från fabrik verkar ligga på 2,2 kg på främre och något tyngre på bakre.

Hittade inget sånt när jag googlade och läste testet på jj.

Publicerat

Den kanske är lite för lätt för kalibern, min första dubbelstudsare var i 9,3x74R med svinrygg och den hade helt okej rekyl men jag misstänker att det berodde på att den vägde närmare 4 kg.

Publicerat

Jag hade valt bort den, jag tycker den är för kort och lätt för 9,3x74r, lämpligare med 8x57irs.

Min dubbelstudsare väger typ 3,5kg ren och har 65cm pipor, det är rätt bra specat för 9,3x74r.

Publicerat
6 hours ago Luger6 sa:

Minns de där. Var två tidningar som testade den i nämnda kaliber. Och fick sig en riktig aha upplevelse! Har för mig att en kom från Torsbo? Den andra minns jag inte? Vet att Torkel Norling använde denna frekvent till eftersök.

Trevlig bössa som jag var sugen på men, då i 8x57jrs. Då kolven är för låg för mig. 9,3 kändes. 

Publicerat
  • Författare

Tackar json, precis vad jag var ute efter ! Kan inte annat att hålla med om att 9,3-74R är effektiv, mina älgar och grisar ligger på plats medans 308 gänget brukar få leta efter sina även om dom har satt två smällar i lungorna.

Publicerat
  • Författare

Nä, hagelsmällen är ju lite vitsen, annars klarar jag mig med min DS som har ejektor.