Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En liten värdefråga (Sauer 303)

Featured Replies

Publicerat

De är(var?) ju svindyra nya, men andrahandsvärdet på en helt annan planet.

Så jag undrar, en begagnad Sauer 303 (Forest-varianten med öppna riktmedel som ser ut som en skena), 308w, fint skick, skjuter bra osv? Vad tror ni är skäligt pris att sätta ut sådan för?

Publicerat

Hittade en sån i 9,3 till salu för 20.

Så nånstans där kanske.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har då och då tänkt att det vore kul att äga en 303 så jag har tittat på en del annonser genom åren. 10-20k beroende på ålder, modell, kaliber och trycke. 

Publicerat
  • Författare
On 2/11/2024 at 10:31 PM, MagnusN said:

Har då och då tänkt att det vore kul att äga en 303 så jag har tittat på en del annonser genom åren. 10-20k beroende på ålder, modell, kaliber och trycke. 

Vettesjutton faktiskt hur jag ser den exakta åldern. Vet inte om trycken skiljer sig heller.. (finns väl eftermarknads- kanske antar jag..)

Är du sugen så hojta till! Prova går ju såklart bra, har ingen direkt brådska att sälja den.. Fin bössa tycker jag, men jag vill använda dämpare och jag vill inte potentiellt fördärva denna med det.

Publicerat
På 2024-02-19 at 13:57 sexfemåtta sa:

Vettesjutton faktiskt hur jag ser den exakta åldern. Vet inte om trycken skiljer sig heller.. (finns väl eftermarknads- kanske antar jag..)

Är du sugen så hojta till! Prova går ju såklart bra, har ingen direkt brådska att sälja den.. Fin bössa tycker jag, men jag vill använda dämpare och jag vill inte potentiellt fördärva denna med det.

Sauer har haft modeller med standardtrycke; ett lite bättre som de kallar Black velvet; tror även att de hittade på ytterligare ett flashigt namn på ett uppdaterat trycke. 
Åldern borde gå att utläsa av serienumret.

Tja, kanske borde ta mig i kragen och prova. Brukar alltid falla tillbaka i att R8an gör allt jag behöver och så lägger jag 303tankarna på hyllan.

Publicerat
På 2024-02-19 at 13:57 sexfemåtta sa:

Vadå fördärva? Dämpare är ju populärt idag, med all rätt. Jag har en broms på min 9,3-62a och med en ställbar gasregulator (vilket du också behöver om du ska sätta på dämp) funkar det utmärkt. Härlig bössa att skjuta med men ful som stryk och knölig att bära runt på.

20210416_131650.thumb.jpg.b1bb726499aaa0684fbd55a2e5c26c37.jpg

Publicerat
  • Författare
On 2/21/2024 at 4:07 PM, Luger6 said:

Vadå fördärva? Dämpare är ju populärt idag, med all rätt. Jag har en broms på min 9,3-62a och med en ställbar gasregulator (vilket du också behöver om du ska sätta på dämp) funkar det utmärkt. Härlig bössa att skjuta med men ful som stryk och knölig att bära runt på.

20210416_131650.thumb.jpg.b1bb726499aaa0684fbd55a2e5c26c37.jpg

Av allt att döma som jag läst online så säger Sauer att garanti inte gäller om man monterat dämp. Det kanske i sig inte spelar nån roll, men det verkar kunna sabotera andrahandsvärdet - av det jag läst att döma. Mer än så vet jag inte. Läste nånstans att det ska skita ner bössan snabbare också, vilket inte är så bra iom att den inte är så lätt att rengöra ordentligt ändå. 

I övrigt - jag är helt klart pro dämp :P

Publicerat

Det finns viss logik i detta att dom inte lämnar garanti då rekylen ändras och både fjädrar och slutstycke får mer stryk. Det är där den ställbara gasregulatorn kommer in, du ställer in den så bössan cyklar som den ska.

Publicerat

Finns ju även dämpare med "Flow Through"-teknik för semiautomater utan ställbart gasblock.

Publicerat
  • Författare
10 hours ago, Luger6 said:

Det finns viss logik i detta att dom inte lämnar garanti då rekylen ändras och både fjädrar och slutstycke får mer stryk. Det är där den ställbara gasregulatorn kommer in, du ställer in den så bössan cyklar som den ska.

Absolut, precis.. och om jag ändå gick i valet och kvalet om jag verkligen behöver en mer präglad drevbössa (som förvisso funkar till allt möjligt) så började jag fundera på om jag ska hålla på med detta, som kanske andra tycker sänker värdet på bössan..

Det är ett väldigt trevligt vapen, helt klart dock. Kan tänka mig att rekylen med dämp måste bli väldigt väldigt snäll å.