Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Växla kikare på Tikka T3X

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har precis fått hem en Tikka T3x. Tänkte ha den till lite olika saker och behöver därför nåt bra system för att växla kikare. Tyvärr är jag helt grön på detta område!

Vad är att föredra: En picatinnyskena eller att sätta QD-ringar direkt i dom frästa spår som Tikkan har?

Publicerat

Tycker det är onödigt med Picatinny, Tikkan har bra spår som det är, och det finns bra QD-fästen!

Publicerat

Över lag är picatinny mer flexibelt och funkar till allt från rödpunktsikten till nattsikten då det mer eller mindre är defaultalternativet. Man har dessutom maximal flexibilitet i placering av fäste.

Tikkas egna spår är bra de också men utbudet minskar och ska man ha helt verktygsfria qd fästen är det tämligen skralt om än att det finns några. Och tikkas hål till rekylstoppet kan begränsa positionering av fästet i vissa fal.

Vad ska man då välja? Beror i min mening mycket på vad man tänkt att bössa ska användas till och vad man tänkt montera.

Publicerat

Jag har picatinny på alla min Tikka bössor.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Jag har picatinny på alla min Tikka bössor.

Om man försöker säga Tikka Picatinny snabbt, hur lång tid tar det tills det heter Tikkapinny?? :whistling:

Publicerat
4 hours ago Nissen sa:

Hej!

Har precis fått hem en Tikka T3x. Tänkte ha den till lite olika saker och behöver därför nåt bra system för att växla kikare. Tyvärr är jag helt grön på detta område!

Vad är att föredra: En picatinnyskena eller att sätta QD-ringar direkt i dom frästa spår som Tikkan har?

Kör picca på alla bössor, fick modda Tikka original lite för den var bredare än de andra jag hade. Alla kikarsikten på Innomount och byter snabbt och säkert precis som jag vill mellan olika kikarsikten.

Publicerat
  • Författare

Well, verkar nog luta lite åt picatinny.

-Har ni också limmat skenan? Läste om det någonstans.

Publicerat

Då jag ”horar” åt Spuhr har jag en spuhrskena på min T3x så ta det för vad det är då jag är att anse som partisk. 

Kör endast med skruvarna och stiften som tar sidokrafter efter en avtorkning. Detta gäller då t3x som redan har hålen för styrstift. Har man en gammal t3:a och vill man ha hängslen och livrem kan man ju lägga några droppar loctite mellan skena/låda efter att man torkat av olja etc