Publicerat Februari 16, 20242 yr Hej håller på att leta efter drilling och har hittat en Drilling Sauer&Sohn 3000 Std - 12/5,6X52R. Är det en bra bössa. Vad är alternativen om man vill montera ett rödpunktsikte? Sitter inga baser eller montage på den. Vad kan det kosta ungefär att få montage?
Publicerat Februari 16, 20242 yr Detta är en populär post. Jag har precis en sån. Otroligt välskjutande kulpipa, i klass med en riktigt välskjutande klass 2 studsade. Har skjutit det mesta med min då den passar mig väldigt bra, haft den på andjakt, duvjakt, gåsjakt och skjutit allt pälsvilt som lovligt upp till klass2. Väldigt välbyggd men kanske lite tung ibland och av den anledningen så har jag också en Sauer 3000 lyx 16/70-6,5×57r som jag är precis lika nöjd med. Kostnad för montage blir dyrt men det är värt det enligt mig eftersom såna här vapen inte byggs längre.
Publicerat Februari 17, 20242 yr Tja, det är väl drillingens motsvarighet till en Mercedes 200 kombi. Välbyggd, hög kvalitet, praktisk - men kanske en smula klumpig. Senare modeller brukar ha urtag i spången för klackar så man enkelt kan skruva i weaverklackar. Det är väl kanske kalibern som avskräcker - förmodligen den bästa klass2 kalibern som sett dagens ljus, men dessvärre tämligen obsolet i dessa dagar. /T
Publicerat Februari 20, 20242 yr Finns 2 vägar till ett montage. Fulvarianten är att låta borra och gänga i spången och montera en platta till ett aimpoint acro. Billigast och enklast men inget som direkt förhöjer värdet på bössan. Dock ska man nog se den som en bruksdrilling så bruksvärdet höjs markant. Räkna med ca 1500 inkl plattan. Snitsigare varianten är att låta passa in motsvarande platta där det uppfällbara siktet sitter. På så sätt kan man återställa ingreppet och inget syns utifrån. Mer jobb och kostar därmed mer pengar. Skulle tippa på den dubbla pengen mot ovanstående.