Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att tala med hundar

Featured Replies

Publicerat

Hur talar man om för stövaren att harjaktsäsongen är slut ?

Publicerat
-Sniff sniff, no no.. ;)
Publicerat

Sista jakten på året tar man med sig bössan ut så den får komma med iallafall 1 gång på året o skjuter haren som husse/matte har förbjudit alla o skjuta hela säsongen, denna gång under året behöver man inte sitta o fika hela dagen som man annars gör på harjakt... ;D ;D ;D ;D ;) ;)

Stövar jakt: "ingen får skjuta, bara lyssna o njuta" ;D ;D ;)

mvh johan

Publicerat
Sista jakten på året tar man med sig bössan ut så den får komma med iallafall 1 gång på året o skjuter haren som husse/matte har förbjudit alla o skjuta hela säsongen, denna gång under året behöver man inte sitta o fika hela dagen som man annars gör på harjakt... ;D ;D ;D ;D ;) ;)

Stövar jakt: "ingen får skjuta, bara lyssna o njuta" ;D ;D ;)

mvh johan

Bara fördomarike.gif i Telgeland smäller det gärna och oftarungun.gif

Prata med hunden...ja äntligen slipper jag själv jaga den 5 socknar  bort,när drevet dragit iväg....

Tycker det skall bli skönt att börja fiska istället för att jaga stövare...smart.gif

Många har tyvärr erfarenhet av att man bara fikar och inte skjuter...jo det finns faktist klockjägare bland stövarfantaserna,men en sak är säkert....alla är inte det..jag tillhör dom som inte klockar så mycket. Att jaga hare med vidlyftig harhund tar nog knäcken på de flesta söndagsjägare. Till att börja med så måste man ha kondis för att orka hänga med,det kan bli många mil på en dag.......

Publicerat

För mig är det heller inte intressant hur länge drevet höll i gång. Mannen hemma brukar fråga hur länge hunden drev idag. Svaret brukar bli tre-fyra timmar, hela dan eller något sånt.

Viktigast är att hunden fungerar bra, helst mycket bra och att jag har nöjet att följa hundens arbete.

Fika blir det dock fast allmer sällan numera. Jag vet inte riktigt vad jag gör i skogen, men nöjd är jag, så längst in i själen. Vissa dagar går jag inte så långt men andra dagar kan det bli mil, precis som för Telgetoken. Rena friskvården, alla människor borde jaga hare. (Tur att de inte gör det...)

Jag skjuter mellan 7-10 skogsharar per vinter, det är tillräckligt för att variera vår älgdiet.

Bortsett från promenader på byvägen blir det en LÅNG period hunden ska vara bunden. Det var närmast det jag tänkte på hur man talar om för stackarn att ''Du kommer inte ut förrän 21 augusti.''

Ska försöka komma ut någon mer dag fast det är kallt och alldeles för mycket snö.

Publicerat

Hmmm, tala o tala  ???  Det är vissa rutiner som försvinner när säsongen är över. Bl.a. så läggs hundradaren bort, vilket är ett säkert tecken för stövaren att det är skogen som gäller. Nu då den inte finns i bilden så försvinner en grej som tyder på jakt för jycken. Tycker för övrigt att stövaren läser mig jävligt bra. Är jag på väg på nå annan jakt än stövarjakt så finns inte samma glöd i henne som när vi e på väg. Vete tusan, men de ser väl tusans bra på kroppsspråket, rörelser, rutiner mm mm vad som komma skall och dessa ändras då säsongen är över.

Publicerat

RR

Jag och hunden är ett mycket sammansvetsat ekipage. Men hur hon räknar ut att det är en jaktdag och vi ska ut är mig en gåta. ???

Husse åker med stadsbilen, allt annat på gården ser ut som vanligt. På något vis vet hunden att jag är hemma och att vi ska ut. Kanske ser hon att det lyser i köksfönstret. Fullt ös i hundgården '' jag vill ut, jag vill ut och jaga''.

Går jag ut i stadskläder, inget gnäll, går jag ut i stallkläder, inget gnäll, men går jag ut i jaktkläder då är det kört.

Publicerat

Ellie,jag förstår precis vad du menade,jag bara vinklade till det litet ;D

Tror faktist att stövaren precis som många andra hundar känner när det är dags eller inte. Fast ibland är det nog inte så i alla fall...nu svammlar jag ??? ??? Men,så här funkar det hemma hos mej,tar jag fram studsaren och skall jaga räv,rådjur,älg,hjort eller whatever,säjer jag endast till hunden...idag får du vara hemma !!! Det funkar ;D ...ibland ;D

Men precis som RR skrev så vet min hund precis vad det handlar om när pejlen tas fram. Tror faktist min hund vet exakt vad den röda pejlen innebär 8)

Publicerat
Bara fördomarike.gif i Telgeland smäller det gärna och oftarungun.gif

Prata med hunden...ja äntligen slipper jag själv jaga den 5 socknar  bort,när drevet dragit iväg....

Tycker det skall bli skönt att börja fiska istället för att jaga stövare...smart.gif

Många har tyvärr erfarenhet av att man bara fikar och inte skjuter...jo det finns faktist klockjägare bland stövarfantaserna,men en sak är säkert....alla är inte det..jag tillhör dom som inte klockar så mycket. Att jaga hare med vidlyftig harhund tar nog knäcken på de flesta söndagsjägare. Till att börja med så måste man ha kondis för att orka hänga med,det kan bli många mil på en dag.......

Du TelgeTOK, nästa stövarvalp du skaffar dig, varför inte införa lite lydnadsträning på den innan du börjar jaga med den ???5 socknar bort låter lite mkt tycker jag. Tänk om du kunde kalla den av drevet :D så glad din fru skulle bli att du kom hem i tid till middagen :-*
Publicerat

Lite allvarligt om vad tråden handlar om. Tycker nog att hundarna är otroliga på att läsa av oss . Har aldrig haft ngt problem med att hundarna inte förstår att det är slutjagat. Hur vet jag inte ???.

Publicerat
Du TelgeTOK, nästa stövarvalp du skaffar dig, varför inte införa lite lydnadsträning på den innan du börjar jaga med den ???5 socknar bort låter lite mkt tycker jag. Tänk om du kunde kalla den av drevet :D så glad din fru skulle bli att du kom hem i tid till middagen :-*

Off topic då jag inte vill sabba tråden,men ingen skall tro att jag inte provat lydnads dressyr. Jag har jobbat,tränat,varit på dressyrkurser,rådfrågat proffs och tränat hunden med proffs.......

Inget hjälper när stövaren jagar :- Jycken jagar och är blind för allt annat än att jaga. Hundkräket måste jag smyga mej på för att få tag i henne.

Annars är tiken lydig numera..I alla fall hemma ;D

amakulu,hört talas om jaktidioter till hundar ??? Om inte,så är jag ägare till en :-

Förra stövaren tog jag hem med ett jakthorn,jag kunde blåsa av på fullt drev på mycket långa avstånd.

Jag har inte tränat i fråga om lydnad mindre på denna hund än den förra,snarare har jag lagt ner många fler hundratals timmar lydnads träning på den stövare jag idag har. Det är som det är...tiken är 7 år snart,antingen måste jag acceptera detta eller avliva,det senare känner jag inte för 8)

Ber om ursäkt för off topic,men jag måste försvara mej lite :D

Sen är det faktist ett plus att ha en sån hund,såtillvida att frugan alltid accepterar mitt svar när hon frågar när jag kommer hem....    ---- VET INTE,KOMMER NÄR JAG KOMMER.... ;D ;D!!!!

Hon har varit med i skogen och sett detta själv,att det kan vara svårt att koppla hunden 8)

Publicerat
Off topic då jag inte vill sabba tråden,men ingen skall tro att jag inte provat lydnads dressyr. Jag har jobbat,tränat,varit på dressyrkurser,rådfrågat proffs och tränat hunden med proffs.......

Inget hjälper när stövaren jagar :- Jycken jagar och är blind för allt annat än att jaga. Hundkräket måste jag smyga mej på för att få tag i henne.

Annars är tiken lydig numera..I alla fall hemma ;D

amakulu,hört talas om jaktidioter till hundar ??? Om inte,så är jag ägare till en :-

Förra stövaren tog jag hem med ett jakthorn,jag kunde blåsa av på fullt drev på mycket långa avstånd.

Jag har inte tränat i fråga om lydnad mindre på denna hund än den förra,snarare har jag lagt ner många fler hundratals timmar lydnads träning på den stövare jag idag har. Det är som det är...tiken är 7 år snart,antingen måste jag acceptera detta eller avliva,det senare känner jag inte för 8)

Ber om ursäkt för off topic,men jag måste försvara mej lite :D

Sen är det faktist ett plus att ha en sån hund,såtillvida att frugan alltid accepterar mitt svar när hon frågar när jag kommer hem....    ---- VET INTE,KOMMER NÄR JAG KOMMER.... ;D ;D!!!!

Hon har varit med i skogen och sett detta själv,att det kan vara svårt att koppla hunden 8)

OJ OJ skämta bara ??? :-*
Publicerat
OJ OJ skämta bara ??? :-*

Ingen fara,sitter här med en Tullamore Dew..skål på dej :D

Publicerat
Ingen fara,sitter här med en Tullamore Dew..skål på dej :D
Vart bor du? Kommer strax ;D
Publicerat

Det att en hund kan läsa av oss är faktiskt rätt fenomenalt. De tecken vi ger ut då vi gör saker o ting, må nu vara frågan om vad som helst, kan vara så små i sig att vi aldrig i vår vildaste fantasi kan lägga märke till det, utan det är väl bara sånt djuren märker. Deras sinnen (kanske 6:e) är på en helt annan nivå än hos oss tvåbenta varelser.

Ännu om Telges "problem" angående hans stövare. På en kurs om lydnad o diverse sa kursledaren att om man inte lyckas få hunden att lyda/förstå en själv så använder man sig av fel metod o bör försöka se efter an annan väg att lösa problemet. O i dom orden ligger det mycket, tyvärr så har vi (många av oss) svårt att förstå det o  svårt att hitta de vägar som behövs för att lösa det hela. Men ännu Telgetok så tycker jag att du ska va nöjd att ha en hund med jaktlust, för värre är det om du har en utan. Det är tyvärr en sak man inte kan lägga till en hund.

Publicerat

Det är faktiskt väldigt konstigt mad hundens sinnen. Jag har nyckeln till vapenskåpet i min nyckelknippa.Om jag tar knippan hundra gånger iklädd tröja o kalsingar så reagerar dom inte. Men den 101.e gången så står dom i givakt vid dörren. Då ska vi ut o jaga. Hur kan dom veta det?

Publicerat

*duh* du "säger ju det till dom!....hundar kommunicerar på andra sätt än med synen och hörseln, uppfattar signaler som vi inte gör....det var samma sak med våran TJT som dog i höstas....att gå med nycklarna in till rummet där skåpet står gick bra, men inte med intentionen att öppna skåpet! jädrans vilket liv det blev!!!                                                                                                                                             

Publicerat

Jo visst är det så att hundarna uppfattar saker som vi inte har en aning om att vi "säger" till dom. Vår lilla bordertik djävlas med den gamla labbetiken ganska mkt ibland. Förmodligen för att se om det går att ta över kommandot i flocken. Vad labben gör har jag aldrig blivit klok på men terriern bara lägger av tvärt och går därifrån.Skulle varit mkt vunnet med att kunna läsa dessa signaler.

Publicerat

Telgetok

Inga problem med att du broderar ut lite. Kul med åtminstone en till

som har en hund som vill jaga .......... ;D

Jag ska ärligt erkänna att min hund är helt odresserad, jag har liksom aldrig haft behov av det. Iom att jag kan vara i skogen tills hunden är nöjd och har jagat färdigt så behövs det ingen ''dressyr''. Inkallningssignalen använder jag bara till att hjälpa henne gena i skogen till mig, istället för att gå hela bakspårsvägen.

Hos mig är det liksom hundens önskemål som regerar, jag bara kör henne till skogs och åter hem.  :D

Jag ska prova något nytt, sätter upp en skylt på väggen inne i hundhuset:

'' Ingen jakt under tiden 1/3 2007 - 20/8 2007''. De kommande åren är räddade, när jag kommer med skylten så vet hunden att nu är det färdigt, att hon har tjänstledigt.