Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fånigt(?) dressyrtips

Featured Replies

Publicerat

För någon vecka sedan pratade jag med en av våra valpköpare och fick ett tips av henne när det gäller det här med dressyren. Hon hade tittat på ett dressyrprogram på teve, erkände hon lite generad, men där hade hunddressören ett litet speciellt sätt att korrigera hunden.

Han petade till hunden med två fingrar samtidigt som han han väste till, något slags schss-ljud. Vår valpköpare provade själv och fick oanade resultat. Unghunden som hittills alltid legat en halv meter före henne när de var ute och gick går nu fint bredvid.

Jag har själv testat. Gammelvorstehn tittar på mig som om jag inte var klok så där funkade det inte.  ::) Men med labbepojkarna funkar det jättebra! Inget som helst drag i kopplet längre. Vid minsta tendens gör jag den där löjliga grejen...

Mystiskt...

Nu är det till och med så att jag bara använder själva ljudet för att korrigera, det funkar. På nära håll måste man kanske tillägga.

Det går ju inte att stå och spotta o fräsa om hunden är långt iväg.

Men det är klart, få se hur länge det håller.

Publicerat

Personen heter Ceasar Millan och programmet heter "The dog whisperer". Man kan väl säga att hans tekniker och metoder är ganska banbrytande om man jämför med den lokala hundklubbens instruktörer :D

Jag har sett flera säsonger av "The dog whisperer" och han är verkligen otrolig!

Metoden som du nämnde, (sticka hunden med två fingrar och göra "schh-ljudet") uppfattar hunden som att du biter till honom i nacken. Helt enkelt en varning.

Programmet har väl börjat gå på TV4 Plus här i Sverige? Jag rekommenderar alla hundägare att se på detta program. Alltid lär man sig nått :)

Publicerat
  • Författare

Jaha!!

Tack för det Sajmon!

Har han fler enkla saker som funkar så bra är det kanske läge att titta närmare på programmet.

Publicerat

Grejen är att du gör något helt nytt vilket framkallar en nyfikenhet hos hunden, det du gjort i alla år har tappat fokus genom habituering (upprepat kommando utan betydelse) eller utan krav på åtlydnad.

Men jag håller med killen är duktig och roligt att många uppskattar det han gör på sitt sätt.

Publicerat

de är juh hundarnas doktor phil,liten å knubbig ;D

Publicerat

Grejen är ju inte vad man gör utan hur man gör det. Ett av folks stora misstag i sin dressyr av hund är att det ges ett kommando som man inte ser till att det efterlyds. Då tappar kommandot sin verkan. Ett annat dressyrproblem är att kommandot ges i fel ögonblick.Har sett ngt enstaka program med The dog whisperer och tycker att det ser flott ut MEN han kommer som en fullständig främling och ger myndiga kommandon. Klart som fan att hunden blir konfunderad och lyder, Samtidigt utnyttjar han hundens naturliga beteende för att få den dit han vill. Iof en konst i sig men inget underverk på något vis

Publicerat

Jag håller med dig Amakulu, hundarna som är med i programmet är ju i överlag dåligt uppfostrade och får göra som dom vill. När Ceasar kommer hem till dom så blir ju hundarna chockade över att någon försöker bestämma över dom ;)

Men jag tror på Ceasars metoder och hans tankesätt.

Publicerat

En hund är en okomplicerad varelse i grund o botten. Den lyder en stark o rättvis flockledare. Det är vad han utnyttjar sig av.Men det är inga cirkuskonster utan något vi alla skulle kunna lära oss att göra. Tror iof att vi som jagar med våra hundar är bättre än vad medelsvensson är påjust den biten.Dock lever en del av irrläran kvar om att lydnad förstör jaktlusten iaf hos lite äldre jägare. Konsekvens och kommando vid rätt tillfälle samt att se till att de åtlyds är som jag ser det nyckeln till framgång.

• 3 weeks later...
Publicerat
de är juh hundarnas doktor phil,liten å knubbig ;D

;D :D ;D :D ;D......