Publicerat April 30, 20242 yr Min Router (Dovado pro 4g lite) som är kopplad till "fiberboxen" med nätverkskabel och sedan sänder ut trådlöst till dator och telefoner har börjat "hacka" i överföringen. Det är verkar inte vara fibret som krånglar för det går klockrent att se på film via nätverkskabel. Har varit nöjd med den då den haft hyffsad räckvidd så man kunnat köra wifi i trädgården och källaren till skillnad mot min tidigare Netgear. Dovado verkar gått i kånken så det går inte att ladda hem någon ny Firmwere från dom, något tips på vad man väljer i stället för säg max 1500:- som har bra räckvidd och är pålitligt och gärna med USB så man kan dela bärbar hårddisk ? Har sett att det finns något som kallas "wifi 6" (nej inget snusk den här gången 😉), är det något som påverkar räckvidd eller gäller det bara överföringshastighet ?
Publicerat April 30, 20242 yr 49 minutes ago Järven sa: Min Router (Dovado pro 4g lite) som är kopplad till "fiberboxen" med nätverkskabel och sedan sänder ut trådlöst till dator och telefoner har börjat "hacka" i överföringen. Det är verkar inte vara fibret som krånglar för det går klockrent att se på film via nätverkskabel. Har varit nöjd med den då den haft hyffsad räckvidd så man kunnat köra wifi i trädgården och källaren till skillnad mot min tidigare Netgear. Dovado verkar gått i kånken så det går inte att ladda hem någon ny Firmwere från dom, något tips på vad man väljer i stället för säg max 1500:- som har bra räckvidd och är pålitligt och gärna med USB så man kan dela bärbar hårddisk ? Har sett att det finns något som kallas "wifi 6" (nej inget snusk den här gången 😉), är det något som påverkar räckvidd eller gäller det bara överföringshastighet ? Titta gärna på utbudet av router från Asus. Ingen risk att de konkar
Publicerat April 30, 20242 yr Författare 1 hour ago Islänningen sa: Titta gärna på utbudet av router från Asus. Ingen risk att de konkar Ja, jag har funderat lite på det fabrikatet. Bärbara datorn är en Asus och den har varit riktigt bra.
Publicerat April 30, 20242 yr Köpte denna för en månad sen efter lite efterforskningar, och den verkar riktigt bra. Inte den 'värsta' gamingroutern, men mkt bra för 'normalanvändaren'. Och bra pris i nuläget. Levererar allt fibern ger och lite till (WiFi6 och 5Ghz). Jag har 250/250 på fibern...och routern ger som nedan. Räckvidden bättre än den Telenor-router (som ingick i abbonemang) jag hade innan. https://www.dustinhome.se/product/5011170931/rt-ax58u-wifi-6-ax3000-tradlos-router
Publicerat April 30, 20242 yr Författare Den har jag för mig fått rätt bra betyg i "bäst i test". Själv har jag 100/100 och det är 99% internetsurf och musik, inget spel och väldigt lite film. Hur upplever du räckvidden ? Vill gärna ha internet i trädgården och källaren som min nuvarande fixar.
Publicerat April 30, 20242 yr Inte exceptionell men fullt tillräcklig för mig...ffa är räckvidden på 5Ghz bra...lika bra som 2,4Ghz var med gamla routern. Når i hela mitt hus (dock inte överdrivet stort)...neder- och övervåning...inklusive altan. Men dyker rätt fort ute på gårn, och bara en plupp i källarn...
Publicerat April 30, 20242 yr Köp en som kan fungera i mest-nät, då kan du haka på fler punkter för att sprida Wi-Fi enkelt.. Själv har jag Asus ZenWifi men de är lite dyrare.
Publicerat April 30, 20242 yr Författare Kruxet är att jag bor i bostadsrätts lägenhet med avdelad egen trädgård och har både eget och gemensamt hobbyrum i kälaren. Så att montera upp någon form av "repeter" utrustning eller vad man kallar det utanför min boyta är rätt begränsad, så jag får nog söka någon som har bra räckvidd i enheten. Klurar lite på denna med sex antenner och finns i butik inom rimligt avstånd. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/tp-link-archer-axe75-axe5400-tri-band-wifi6e-router/1024304.8935/
Publicerat Maj 4, 20242 yr Min bror hade liknande problem som Järven. Jag fick honom att köpa en accesspunkt (t.ex. denna) och dra kabel till den från hans "konsumentrouter" för att få bättre trådlös täckning hemma. Han blev så nöjd att han sedan bytte ut sin router mot en Dream Router. Om du ska köpa en ny hyfsat kompetent Asus eller liknande kan du lika gärna spendera pengarna på en Dream Router i stället. Det är skillnad. Själv har jag ett stort hus och kassa nät har jag inte tid eller ork med. Jag lät dra kabel till alla rum i huset. Nu har jag tre accesspunkter, separata switchar och en enkel men kompetent "riktig" (dvs inte också switch och accesspunkt) router - Ubiquiti Edge Router 4. Men annars har jag en Asus RT-AC87U som ligger och samlar damm efter att jag byggde riktigt nätverk i huset. Den kan du få. Den funkar och är inte på något sätt dålig för vad den är och gör.
Publicerat Maj 4, 20242 yr Författare 5 hours ago LGH sa: Men annars har jag en Asus RT-AC87U som ligger och samlar damm efter att jag byggde riktigt nätverk i huset. Den kan du få. Den funkar och är inte på något sätt dålig för vad den är och gör. Tackar så hjärtligt för det generösa erbjudandet, men jag hade vägarna förbi NetonNet och köpte denna på mycket magkänsla och lite research. TP-Link Archer AXE75 AXE5400 Tri-Band WiFi6E Ro... | NetOnNet Wifin hemma har helt slutat haka sig och känns märkbart piggare, räckvidden till trädgård och hobbyrum kommer testas under dagen. En stor rätt tung kluns med många antenner, vi får se om det blev bra. 😬 Edit: funkar ute i trädgården, så nu kan man lyssna på Vinyl och Star Webbradio när man grillar och dricker öl.
Publicerat Maj 4, 20242 yr På 2024-04-30 at 22:08 Dr Krall sa: Köpte denna för en månad sen efter lite efterforskningar, och den verkar riktigt bra. Inte den 'värsta' gamingroutern, men mkt bra för 'normalanvändaren'. Och bra pris i nuläget. Levererar allt fibern ger och lite till (WiFi6 och 5Ghz). Jag har 250/250 på fibern...och routern ger som nedan. Räckvidden bättre än den Telenor-router (som ingick i abbonemang) jag hade innan. https://www.dustinhome.se/product/5011170931/rt-ax58u-wifi-6-ax3000-tradlos-router Den kör jag också med! Asus är oslagbart mest användarvänlig om man vill ändra lite parametrar. Själv så har jag gjort så grabbens dator endast får nätverk efter skoltid och tre timmar på helgen, fast det vet ju inte han. Han brukar ringa till Telia och skälla ut dom varje vecka 😂