Publicerat Maj 6, 20241 yr Detta är en populär post. Så j-la kul, har ett par ringduvor som häckar i en tall framför huset. Sett dem fladdra där ett tag bedrövad för deras förutsättningar att klara häckningen är låga. Korp o kråka brukar raida boet o käka upp allt. Fick se två duvor på baksidan av huset precis, såg lite mysko ut.. tänkte turkduvor? Saknade ringen.. sen insåg jag att det var ungar födda -24! De hade alltså lyckats med minst två ungar! Såå kul 😍
Publicerat Maj 7, 20241 yr Kul! Även vi har ringduvor hemma, men i år har jag inte sett några ungar än. Duvor är legendariskt usla på att bygga bon. Om man är intresserad av duvor har podcasten Ologies ett dubbelavsnitt om just dessa fåglar som kom ut för bara ett pra veckor sedan eller så: https://www.alieward.com/ologies/columbidology Just dessa avsnitt har jag inte lyssnat på ännu, men jag kan rekommendera Ologies. Jag tycker Alie Ward är bra och även ämnen som låter trista kan vara roliga när man börjar bena lite i dem.