Publicerat Februari 24, 200719 yr Hejsan! Jag har blivit sugen på att införskaffa mig en sida-sida. Nu är det så att de flesta jag ser ute på begagnatmarknaden är oftast slitna i kolv och trä. Det finns en andel som man kan tro att ägaren använt som hammare. I vilket fall som helst syftar jag på de billigare varianterna som man ser. Och jag tror att jag vill köpa en billigare/slitnare då jag tycker det är kul att fixa lite själv.. Har dock aldrig "fixat" med vapen tidigare. Nu till frågorna... Om jag ska slipa ner kolven, hur bär jag mig åt? Kan jag olja in den sedan med ny olja och få en annan nyans eller hur långt kan den gamla oljan trängt in? I sådant fall, vilken olja skall jag se efter? Om jag skall slipa ner den. Ska jag "nedmontera" hela vapnet? Hur kan jag fixa till pipor och övriga delar? Hur putsar jag upp delarna? En sista fråga, är detta lönt? Som ni kanske förstår har jag aldrig gjort något liknande med en bössa. Har alltid hållit mig till nyare vapen då något liknande inte varit nödvändigt. Har dock fått suget att fixa till något eget nu.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Om det är lönt är upp till dig själv. Det är en del jobb. Det första du gör är att montera isär bössan så trä-delarna är lösa. Sedan slipar du ner skadorna med sandpapper och sedan hela träbiten med fint sandpapper. Oljan ligger inte särskilt djupt. Någon bråkdel av en milimeter har jag hört. Var försiktig med nätskärningen. Lägg en fuktig handduk runt trät efter att du slipat för att fibrerna ska ställa sig och slipa därefter igen. Upprepa detta ett par gånger. Låt ligga i handduken i minst en halvtimme varje gång. För bästa resultat bör du använda en por-sealer efter slipningen som stänger/Fyller porerna. Efter att du behandlat med sealer ett par varv med lite slipning mellan varven så är det dags att lägga på oljan. Finns i olika nyanser. Börja med en transparent olja några varv och gå sedan över med en med färg. Då hinner trät suga åt sig så det inte blir för mörkt på en gång. Nu börjar den långa inoljningsprosessen. När jag gjorde det så oljade jag ca. 10 gånger första dagen har jag för mig. Sedan är det minst en gång om dagen den första veckan. En gång i veckan den första månaden och en gång i månaden det första året. Det är verkligen kul att hålla på själv. Titta gärna på mitt lilla rep-projekt med min vixen. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=6168.0 Mvh John
Publicerat Februari 25, 200719 yr Om det är lönt är upp till dig själv.Det är en del jobb. Det första du gör är att montera isär bössan så trä-delarna är lösa. Sedan slipar du ner skadorna med sandpapper och sedan hela träbiten med fint sandpapper. Oljan ligger inte särskilt djupt. Någon bråkdel av en milimeter har jag hört. Var försiktig med nätskärningen. Lägg en fuktig handduk runt trät efter att du slipat för att fibrerna ska ställa sig och slipa därefter igen. Upprepa detta ett par gånger. Låt ligga i handduken i minst en halvtimme varje gång. För bästa resultat bör du använda en por-sealer efter slipningen som stänger/Fyller porerna. Efter att du behandlat med sealer ett par varv med lite slipning mellan varven så är det dags att lägga på oljan. Finns i olika nyanser. Börja med en transparent olja några varv och gå sedan över med en med färg. Då hinner trät suga åt sig så det inte blir för mörkt på en gång. Nu börjar den långa inoljningsprosessen. När jag gjorde det så oljade jag ca. 10 gånger första dagen har jag för mig. Sedan är det minst en gång om dagen den första veckan. En gång i veckan den första månaden och en gång i månaden det första året. Det är verkligen kul att hålla på själv. Titta gärna på mitt lilla rep-projekt med min vixen. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=6168.0 Mvh John Tack för den utförliga beskrivningen! Jodå, viljan har jag och jag tycker att det är trevligt att fixa lite själv. Por-sealer, var kan jag köpa detta? Samt oljan? Du har möjligen inget tips på hur jag kan behandla pipor, gravyr osv? Eller det enda som gäller är att smörja upp det bara?
Publicerat Februari 25, 200719 yr Har just köpt en Simson Suhl och gjort som du frågar. Ofta är mekanismen infettad med vapenfett som fått torka. Bildar en klistrig film på mekanismen, måste bort. Solvent går bra, glöm inte att olja in den sedan. Kolven är inget problem om man är lite händig. Ovanstående beskrivning är bra! Har inte tagit por-sealer utan när fiberna reser sig vid de första inoljningarna slipar jag kolven med våtslip-papper (400) fast med oljan. Man behöver inte slipa bort all den gamla oljan om man inte vill, bara så att man får bort repor och dyligt. Lite bilder före och efter.
Publicerat Februari 25, 200719 yr Ser kanon ut! Var kan jag köpa dessa oljor? I vapenaffären finner jag bara Jaktias oljor vad jag vet..
Publicerat Februari 25, 200719 yr Jag köpte allt jag behövde på Walter Borg på kungsgatan. Antar att många butiker har dessa prylar. Jag använde Olde English sealer och scerell´s schaftol-olja. Finns i olika nyanser. Bilder på hur dessa ser ut hittar du på länken i mitt förra inlägg. Vapen oljor och solventer av olika fabrikat borde alla vapenaffärer ha hemma.
Publicerat April 15, 200719 yr Hallå igen. Jag köpte mig en Suhl som jag fick hem i veckan. Fixandet har redan börjat. Dock glömde jag ta några "före" bilder så det blir endast "efter" bilder. Men nu till problemet, inuti i pipan fanns det endel rost. Stålull och smörj knäckte den korken. Dock är det lite kvar i den ena pipan som inte går väck, hur jag än gnider och putsar. Någon som har något bra tips hur jag får den ren igen? Svårt att avgöra vad det är då det sitter i mitten av pipan men skulle tro att det är rost eller några gamla rester. Mvh