Publicerat Maj 10, 20242 yr Hej! Har ca 80ha åkermark med vall, korn och vete. Är ute ca 2-3 gånger i veckan. var väldigt mycket vildsvin ute i mars och början på april. men nu senaste tiden har de varit precis stendött. De är väldigt gott med vildsvin har sett en 30-40oliks vildsvin ute under all tid jag varit ute. Min fråga är varför de precis plötsligt blivit stendött ute? Är ute till 01 om nätterna. Kan de va så att dom kommer ännu senare? Ska man åka ut runt 03 och sätta sig?
Publicerat Maj 10, 20242 yr Alternativ 1 Troligtvis har dom hittat bättre föda någon annan stans. Alternativ 2 Har du skjutit några? I så fall kan dom flytta om jakttrycket är hårdare där du är än på grannmarken. Jag var med i en mark förut där det bara fanns gris på åtlarna under nattetid. På dagarna när vi skulle köra drevjakt var dom borta. Orsaken var antagligen allt frilufts liv som på gick där. Det var folk ute och gick med hundar, cyklade mountainbike, löptränade mm så dom fick ingen ro.
Publicerat Maj 10, 20242 yr Författare Ja det har skjutits en 4-5st sen mars månad. Men springer mycket olika grupper. Sist kollade vi av 100ha åker med termisk handkikare utan o se en gris. Vi har sett många olika grupper och tycker det är konstigt att alla försvinner. bonden ska så nu korn inom de närmsta så får väl se om de börjar komma då.
Publicerat Maj 10, 20242 yr Högt jaktyck och bättre restaurang på annat håll, dem är inte dumma. Men går ni hemma samma tid jämt kan dem mycket väl komma efter. Jag brukar variera mina nattliga vandringar.
Publicerat Maj 10, 20242 yr Jag brukar/brukade hålla mig till 2 fönster då jag inte bokade in så mycket annat för att kunna ta hand om vildsvinen. Första "fönstret" är 2-3v från att de sått innan det börjat gro, när det väl börjat gro och skjuta skott blir intresset betydligt lägre. Nästa "ruta" är lite längre och det är när det börjat bli mjölkmoget fram till skörd typ men oftast med dalande intresse längre fram mot skörd.
Publicerat Maj 10, 20242 yr Författare Nja grannarna sådde för 1v sedan men där har inte varit en gris. Men visst dom kanske kommer senare på natten.