Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ta ur mark ur älgskötselområde

Featured Replies

Är det en svår process att ta ur sin mark ?

vi har i ett drygt decennium varit med i ett äso som mer och mer kallas för lilla eu

styrelsen och markägare i styrelsen som har sitt säte i en del av området tar beslut

på eget bevåg utan att övriga området får nån information, alltid intressant när personer 

som bor drygt 2 mil bort från vårt område försöker undervisa oss om älgstammens skick

när de själva har varit friska på avtryckaren och tagit kål på det mesta i älgväg på svaga älgbiotoper

på de få allmänna möten som blir trixar styrelsen med ett dataprogram och gissar sej till ett numerär 

i vinterstam som de hoppas att länsstyrelsen ska godkänna som skötselplan, äsot har aldrig lyckats med någon plan under alla

år vi varit med utan med råge överskridit felmarginalen som får vara 10%

droppen var senaste mötet då ordföranden likt en eu kommisionär skrek ut att vi ska bli ännu större skötselområde och vi ska få tillbaka de

marker som vi tappat och blivit licensområden istället, äsot har tappat 3000 hektar på 3 år på grund av sin övertro på databeräkningsprogram

känner ni igen i er i detta ?

Låter inget kul alls.. Arrenderar ni eller äger marken? Tror det kan vara skillnad men annars skulle jag nog kontakta länsstyrelsen har ngt diffust minne av att de sköter frågan. 

Vi ha rnyligen tagit ut ett område ur ÄSOt. Inte jag som hanterade men vad jag minns var det inga konstigheter. Bara att anmäla till Länsstyrelsen. Kan dock vara för sent nu att få det gjort till jaktåret 24/25. Kolla med din Länsstyrelse.

Vi hade hoppats att få det till licensområde, men det fattades 100ha, så nu är vi oregistrearad mark.
Hoppas kunna skrapa ihop den markareal som sagnas och bli licensområde.

• Author
3 hours ago redtop sa:

Vi ha rnyligen tagit ut ett område ur ÄSOt. Inte jag som hanterade men vad jag minns var det inga konstigheter. Bara att anmäla till Länsstyrelsen. Kan dock vara för sent nu att få det gjort till jaktåret 24/25. Kolla med din Länsstyrelse.

Vi hade hoppats att få det till licensområde, men det fattades 100ha, så nu är vi oregistrearad mark.
Hoppas kunna skrapa ihop den markareal som sagnas och bli licensområde.

ja i år kan det kanske vara försent som du säger men till nästa jaktsäsong så, får jag fråga vad er orsak till att lämna äso och bli licensområde var ? 

1 hour ago, Risarn said:

ja i år kan det kanske vara försent som du säger men till nästa jaktsäsong så, får jag fråga vad er orsak till att lämna äso och bli licensområde var ? 

Jag är inte 100% insatt i detaljerna, men i stora drag så var vi inte överens om de långsiktiga planerna för förvaltningen och fördelningen av avskjutningen. Vi tänkte det var bättre vi är licensområde så får vi den tilldelning vi får och kan själva agera utifrån det.

• Author
20 hours ago redtop sa:

Jag är inte 100% insatt i detaljerna, men i stora drag så var vi inte överens om de långsiktiga planerna för förvaltningen och fördelningen av avskjutningen. Vi tänkte det var bättre vi är licensområde så får vi den tilldelning vi får och kan själva agera utifrån det.

Det låter sunt, det är precis så vi resonerar några st i vårt lag, vissa andra har kompisar i styrelsen som har sitt säte 2 mil bort och går med på allt som styrelsen föreslår, vi kom med i skiten på ett mycket tvivelaktigt sätt, vi hade ett väl fungerande licensområde utan tjafs men jaktledaren och en till var iväg på ett möte och svalde äso propagandan med hull och hår, de samlade inte ihop laget för en ev omröstning utan tackade ja på stående fot

Det kan bli riktigt dålig stämning med grannarna om man tar ur en mark. Var och jagade på en mark i norr för ett par år sedan, som de tagit ur ett äso pga en liknande tjafs. Själv fick jag en sur gubbe på mig när jag kom knallande efter huden. Han hävdade att jag var på hans mark, vilket jag bergsäkert visste att jag inte var. Däremot var hunden på hans mark. Löste sig med att jag var tydlig mot gubben, han fick spy ur sig lite galla på förrädarna och sen snackade vi om stövare tills det blev ganska trevlig. Några som stod på ett skift som hörde till "vår" mark blev approcherade av ett par bilar fulla med jägare som sa åt dem att åka därifrån, för där fick de inte passa.

• Author
1 hour ago MagnusN sa:

Det kan bli riktigt dålig stämning med grannarna om man tar ur en mark. Var och jagade på en mark i norr för ett par år sedan, som de tagit ur ett äso pga en liknande tjafs. Själv fick jag en sur gubbe på mig när jag kom knallande efter huden. Han hävdade att jag var på hans mark, vilket jag bergsäkert visste att jag inte var. Däremot var hunden på hans mark. Löste sig med att jag var tydlig mot gubben, han fick spy ur sig lite galla på förrädarna och sen snackade vi om stövare tills det blev ganska trevlig. Några som stod på ett skift som hörde till "vår" mark blev approcherade av ett par bilar fulla med jägare som sa åt dem att åka därifrån, för där fick de inte passa.

Tanken är ju att minska arealen för älgskötselområdet utan att marken blir omöjlig att beträda, efter senaste mötet där ordföranden lät som en blandning mellan hitler och en eu kommisionär vars vision var att bli ännu större sett till areal och bestämmande,,,,det var liksom droppen

Och har du/ni konfronterat vederbörande? Kan kanske räcka med att hinta om att ni överväger att kliva ur pga 1... yada, 2.. bla bla osv osv?

• Author
20 hours ago Hipshot sa:

Och har du/ni konfronterat vederbörande? Kan kanske räcka med att hinta om att ni överväger att kliva ur pga 1... yada, 2.. bla bla osv osv?

styrelsen fattar inte att de är problemet....och 70 hektar är inte mycket vi har att hota med