Publicerat Juni 16, 20241 yr Hornady har kommit med ny varmint/target kula som de kallar ELD-VT https://www.hornady.com/bullets/rifle/#!/
Publicerat Juni 16, 20241 yr Ingen aning, konstaterade att den inte fanns i kal 20.. men det gjorde NTX.. och med boattail.. spännande!
Publicerat Juni 17, 20241 yr Författare 7 hours ago Hipshot sa: Ingen aning, konstaterade att den inte fanns i kal 20.. men det gjorde NTX.. och med boattail.. spännande! Tittar man på deras videos om kulan, så konstaterar dom att den inte fungerar för standardpatroner. Dvs. 224-varianten är för lång att ladda i 223Rem. Har mailat deras support och frågat om data för kulan, framför allt .264 versionen. Längd, minimum twist rate osv. V-MAX fungerade ju inget vidare i min STR.
Publicerat Juni 17, 20241 yr 17 hours ago Islänningen sa: Hornady har kommit med ny varmint/target kula som de kallar ELD-VT https://www.hornady.com/bullets/rifle/#!/ Ny och ny - jag rapporterade om detta på grannkanalen i oktober Hornady är duktiga på att lansera nya coola grejer. Många av de nya patronerna är ju i mångt och mycket helt upphängda på tvärare stigningar som gör det möjligt att roa sig med långa och slanka kulor.
Publicerat Juni 17, 20241 yr Författare 51 minutes ago exabit sa: Ny och ny - jag rapporterade om detta på grannkanalen i oktober Hornady är duktiga på att lansera nya coola grejer. Många av de nya patronerna är ju i mångt och mycket helt upphängda på tvärare stigningar som gör det möjligt att roa sig med långa och slanka kulor. Jaha... Missade det. Hade inte sett den tidigare på deras sida, så jag förmodade att den var relativt ny. Ska ändå vara intressant att prova den, om den fungerar med 8.66 twist
Publicerat Juni 17, 20241 yr 21 minutes ago Islänningen sa: Jaha... Missade det. Hade inte sett den tidigare på deras sida, så jag förmodade att den var relativt ny. Ska ändå vara intressant att prova den, om den fungerar med 8.66 twist V-Max 95 är ju kinkig överlag - jag har stångat mig blodig bland annat. Gissar på att det härrör till den korta bärytan => kulan "självcentrerar" inte i loppet. Vore ju bra med en varmintkula som är enklare att få att skjuta. Har inte provat med ELD-Match 100 än - den borde funka bra som varmintkula då ELD-M har tunna mantlar. Ligger ju definitivt i tiden för Hornady att lansera en lättladdad varmintkula med hög bc. Tror jag har 1:9" på min Sako AV så den är smått hopplös stundtals.
Publicerat Juni 17, 20241 yr Författare 37 minutes ago exabit sa: V-Max 95 är ju kinkig överlag - jag har stångat mig blodig bland annat. Gissar på att det härrör till den korta bärytan => kulan "självcentrerar" inte i loppet. Vore ju bra med en varmintkula som är enklare att få att skjuta. Har inte provat med ELD-Match 100 än - den borde funka bra som varmintkula då ELD-M har tunna mantlar. Ligger ju definitivt i tiden för Hornady att lansera en lättladdad varmintkula med hög bc. Tror jag har 1:9" på min Sako AV så den är smått hopplös stundtals. Grabben har också 1:9 i sin Varberger, så det är svårt att få till det med de kulor man vill skjuta. Är förresten på väg till Tyskland igen. Ska passa på och handla lite grejer.
Publicerat Augusti 7, 2025Aug 7 100gr sierra varmint, brukar skjuta ruskigt tätt. Synd de där med 224 kulan. Inge lust att singelladda. Däremot nyfiken på 80gr i 243 S
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 På 2024-06-17 at 10:50 Islänningen sa: Grabben har också 1:9 i sin Varberger, så det är svårt att få till det med de kulor man vill skjuta. Är förresten på väg till Tyskland igen. Ska passa på och handla lite grejer. Om du mot förmodan ser detta och springer på 40 gr Sierra BlitzKing kal .224 så köp åt mej så löser vi det när du kommer åter..? De finns på Egun men de skickar inte internationellt..
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 Författare Detta är en populär post. 27 minutes ago Hipshot sa: Om du mot förmodan ser detta och springer på 40 gr Sierra BlitzKing kal .224 så köp åt mej så löser vi det när du kommer åter..? De finns på Egun men de skickar inte internationellt.. Nu är det drygt ett år sedan jag kom tillbaka Men jag kan hålla ögonen öppna och ha dig i åtanke om något dyker upp
Publicerat Augusti 8, 2025Aug 8 5 hours ago Islänningen sa: Nu är det drygt ett år sedan jag kom tillbaka Men jag kan hålla ögonen öppna och ha dig i åtanke om något dyker upp Jävla HS!!!!