Publicerat Juni 24, 20241 yr Någon som fått riktigt slö hund av Rimadyl? Den långa historien: Ena hunden har fått en ofarlig knöl på huden som han legat och slickat upp ytan till ett "skrapsår" så det blev tratt häromdagen. Igår var han rätt osalig över såret och höll till och från på att försöka komma åt det. På kväll var han väldigt besvärad och roterade runt egen axel för att komma åt det. Såret ser inte surt ut, bara skorpigt och lite klar vätska. Gav honom en Rimadyl (halv dos mot maxdos). Han lugnade sig och somnade. Låg på samma ställe hela natten, vilket aldrig händer. I morse kom han inte upp och hälsade på morgonen. Väl uppe fick han en Rimadyl till (halv dos mot maxdos). Var skitloj på morgonpromenaden, vilket absolut aldrig händer. Nu ligger han bara och dåsar med en thirt över såret men försöker inte ens komma åt det. Läste på biverkningslistan att slöhet finns med men är ovanligt. Slöhet kan sk ha olika grader. Den här hunden har aldrig fått Rimadyl tidigare. Redigerad Juni 25, 20241 yr med MagnusN
Publicerat Juni 24, 20241 yr Ja.. slöhet har jag varit med om i varierande grad! Det är juh så dom låter bli att slicka..
Publicerat Juni 24, 20241 yr Inte jättevanlig biverkning enligt min erfarenhet. Däremot mag/tarmstörningar (mag/tarmkatarr, magsår) mer vanligt. Precis som för NSAID's hos alla djurslag. Rimadyl (carprofen) är dock snällare mot mage/tarm än många human-NSAID (t.ex ibuprofen). Hundar är känsligare än oss människor för just de biverkningarna. Det finns också andra NSAID som är ännu snällare mot mage/tarm än Rimadyl (selektiva Cox2-hämmare). Men det är å andra sidan väldigt bra 'klipp' i antiinflammatoriska och smärtlindrande effekten hos carprofen.
Publicerat Juni 24, 20241 yr Författare Är rätt säker på att det är Rimadyl för nu till kvällen, när morfontabletten gått ur, var det piggare toner och aptiten är tillbaka. Han är dock väldigt irriterad över sitt sår så det känns som att OP är enda vägen om han inte ska ha tratt i evigheter. Var inget problem med histiocytomet förrän efter att veterinären stuckit och tagit cellprov.
Publicerat Juni 25, 20241 yr 13 hours ago Dr Krall sa: Inte jättevanlig biverkning enligt min erfarenhet. Däremot mag/tarmstörningar (mag/tarmkatarr, magsår) mer vanligt. Precis som för NSAID's hos alla djurslag. Rimadyl (carprofen) är dock snällare mot mage/tarm än många human-NSAID (t.ex ibuprofen). Hundar är känsligare än oss människor för just de biverkningarna. Det finns också andra NSAID som är ännu snällare mot mage/tarm än Rimadyl (selektiva Cox2-hämmare). Men det är å andra sidan väldigt bra 'klipp' i antiinflammatoriska och smärtlindrande effekten hos carprofen. Finns det något för magen man kan ge hunden när den äter Rimadyl? Min tolvåriga beagletik får Rimadyl dagligen sedan ett halvår tillbaka, börjar fundera på hur det påverkar magen i längden. Jag själv äter Pronaxen och måste ta Omeprazol varje dag... Men jag har inte märkt att hon blir slö av medicinen, tvärtom. Får hon inte sin dagliga tvåtimmars promenad blir hon bråkig...
Publicerat Juni 25, 20241 yr 2 hours ago Gubbepåstubbe sa: Finns det något för magen man kan ge hunden när den äter Rimadyl? Min tolvåriga beagletik får Rimadyl dagligen sedan ett halvår tillbaka, börjar fundera på hur det påverkar magen i längden. Jag själv äter Pronaxen och måste ta Omeprazol varje dag... Men jag har inte märkt att hon blir slö av medicinen, tvärtom. Får hon inte sin dagliga tvåtimmars promenad blir hon bråkig... Min gamla boxer åt Rimadyl ett bra tag, men magen klarade sig fint. Omeprazol testade nuvarande ADB’n och där packade magen ihop totalt av det istället!
Publicerat Juni 25, 20241 yr 9 hours ago Gubbepåstubbe sa: Finns det något för magen man kan ge hunden när den äter Rimadyl? Min tolvåriga beagletik får Rimadyl dagligen sedan ett halvår tillbaka, börjar fundera på hur det påverkar magen i längden. Jag själv äter Pronaxen och måste ta Omeprazol varje dag... Men jag har inte märkt att hon blir slö av medicinen, tvärtom. Får hon inte sin dagliga tvåtimmars promenad blir hon bråkig... Ja det finns. Men du får höra med behandlande veterinär, som förskrivit Rimadylen. Men om hunden inte har symtom på mag/tarmkatarr så behövs det ju inte. Massor av äldre artroshundar står på Rimadyl eller andra NSAID's kontinuerligt.
Publicerat Juni 25, 20241 yr 7 hours ago Galne sa: Min gamla boxer åt Rimadyl ett bra tag, men magen klarade sig fint. Omeprazol testade nuvarande ADB’n och där packade magen ihop totalt av det istället! En del hundar får diarré av omeprazol. Sen funkar inte kapslar som beredningsform för hund. Det måste vara enterotabletter, alltså Losec original. Tarmpassagetiden är för snabb jämfört med människa så kapslarna hinner inte lösas upp ordentligt. Långvarig behandling med protonpumpshämmare såsom omeprazol kan också stöka till det med magens naturliga bakterieflora, så det blir överväxt av Helicobacter pylori på fel ställen i magsäcken (både hos hund och människa faktiskt), vilket kan leda till diverse tråkigheter. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25743791/
Publicerat Juni 28, 20241 yr Författare Blev OP igår. Kvällen innan luktade det surt om såret så det var inget toppläge. Veterinären ville egentligen köra antibiotika några dagar först, men det fanns ingen ny tid för OP innan semesterstängt så de städade upp hunden och kur i efterskott istället. Klart nöjdare hund idag när han inte har ett trist sår som stör honom. Nu är det 2 veckor tratt…
Publicerat Juni 28, 20241 yr Författare Detta är en populär post. Uppskattar verkligen svaren. Särskilt när @Dr Krall kommer med sina proffsinlagor. Man lär sig
Publicerat Juni 28, 20241 yr 3 minutes ago MagnusN sa: Uppskattar verkligen svaren. Särskilt när @Dr Krall kommer med sina proffsinlagor. Man lär sig Mer aktivitet och svar därifrån uppskattas.
Publicerat Juni 28, 20241 yr Min mage förstördes av liknande preparat, inser nu att jag borde gått till veterinären istället.
Publicerat Juni 28, 20241 yr På 2024-06-25 at 07:10 Dr Krall sa: "If in doubt cut it out" (gammalt veterinärordspråk) 😅 Det är samma lika med läkeriet.. den "lilla kirurgin" verkar alla gå igång på!!