Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drop för hagel på långa håll?

Featured Replies

Publicerat

Någon som provat hur mycket drop det är med blyhagel eller ännu hellre tungsten på längre håll som 60 - 80m? Tungsten är ju rätt mkt tyngre så det borde droppa mer, men det beror förstås på vilken tungstensblandning det är.

Bakgrunden är att jag tänkt på att ha en TSS i andrapipan för att kunna följa upp ett ev dåligt förstaskott på lite längre håll. Det konceptet tycker jag faller om dropet är för stort så att man ska behöva kompensera mycket mitt i stridens hetta.

Kan sk prova mig fram men TSS är rätt dyrt så bättre att veta från början om det är något att ha.

Publicerat

Jag vet inte men jag vet att hagelnörden WT pratar om att "hålla upp" när han skjuter på styvare håll.. De är ju inte hypersnabba så det måste rimligen droppa en del.. 

Det var väl ett klargörande inlägg? :whistling:

Publicerat

Hörde av en som sköt en räv på styva 80 meter med ammox, han höll upp ca en räv i höjd.

Publicerat

Borde ju gå att killgissa sig till om man inte ids prova.

Om man tänker att US1 är runt 4mm i diameter och har en utgångshastighet på kring 400m/s så snackar vi "typ" trimmat luftgevär....vilket rimligen ger skapligt dropp på 80m.

Publicerat
  • Författare
På 2024-06-30 at 12:15 Hipshot sa:

Jag vet inte men jag vet att hagelnörden WT pratar om att "hålla upp" när han skjuter på styvare håll.. De är ju inte hypersnabba så det måste rimligen droppa en del.. 

Det var väl ett klargörande inlägg? :whistling:

Glasklart. Kunde inte ha tänkt ut det själv. Alls överhuvudtaget. 🤣

Publicerat
  • Författare

För ett gäng år sedan pratade jag med Fred på Sörmland & Sörmland om att skjuta på långa håll. Han hävdade att man behöver hålla upp omkring en meter på 80 m. 

Ska köpa en ask TSS och dra ett par skott på 60 resp 80 mot en träskiva för att se vad det ger. Tror att det är svårt att träffa ett skumpande rådjur i skogen på 80m med bara spång... 60 m är nog max. 

Hur som helst, skadar ju inte att ha en bra puppa i andrapipan även om det är orealistiskt att träffa bra på håll. Har man klantat sig så kan man åtminstone försöka göra bättring.

Publicerat

Om målet står stilla eller går långsamt går det nog att träffa men går det undan är det nog inte många som behärskar att kalkylera framförhållning.

Två andra faktorer blir nog så viktiga förutom att träffa, vad får du för täckning på dom här hållen och vad för energi/inträngning har haglen kvar?

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Mad Mike sa:

Om målet står stilla eller går långsamt går det nog att träffa men går det undan är det nog inte många som behärskar att kalkylera framförhållning.

Två andra faktorer blir nog så viktiga förutom att träffa, vad får du för täckning på dom här hållen och vad för energi/inträngning har haglen kvar?

Tänker mig mest att bättre kunna reparera på ett ganska vanligt scenario där man skjuter på maxhåll (eller felbedömt lite för långt för att det ska tvärdö) för bly - rådjuret gör ett lappkast och man har ny skottchans bakifrån/snett bakifrån. Då skjuter jag mot huvudet/halsen och det är hyfsat hanterbart iom att det mest rör sig bortåt. Även om förstaskottet hittills tagit bra så ogillar jag när det går iväg och inte dör inom synhåll. Där skulle det vara fint med en svärm som håller ihop bra på håll och mer död i haglen. 

TSS har en densitet på ca 18 som max, mot bly som har 11. Det är rätt stor skillnad. TSS verkar ge bra täckning och inträngning på håll tack vare densiteten och därmed att man kan gå ner i hagelstorlek. Finns en del på YT där jänkare testar om man söker på TSS + pattern. Oftast skjuter de med rätt fina hagel så något grövre vore nog bra för rådjur.

Det kan iaf inte bli sämre än bly och då har man en bättre chans. Är väl bara att ge sig ut på ett field test för att kolla om drop ut till 60m och vilken choke som ger önskvärd storlek på svärmen.

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Det där kräver omdöme i den högre skolan... men du verkar kunna ha det så kör! Grejen är att inte sällan så bommas det helt i första och andra genererar rejält ful skadeskjutning.. varit med om ngr sådana scenarier back in the days när man höll på och kladdade med hagel på rådjur.

Sen är det efter första skottet sällan speciellt lugna lägen i andra så tja det är en utmaning. Kräver nog en rejäl situationsmedvetenhet.. Nu kommer jag knappt ens ihåg när jag sköt rå med hagel sist men jag har för mej att det inte är helt ovanligt att ett rådjur som fått stryk i förstaskottet med hagel inte sällan sänker skallen och drar med rätt låg hållning? 

Men med detta sagt, jag tror du har koll på vad du pysslar med och jag är som sagt gammal och glömsk :whistling:

Publicerat

När jag växte upp så jagade jag med stövare, Blev ofta väldigt långa håll när man sköt mot räv i ungdomens dagar, på runt 60m var det lagom att hålla på andra sidan vägkanten på en normal grusväg om räven kom i normalt stövar lunk efter någon timme, Använde uteslutande RWS 12/76 US4 och gör än idag på Rådjur/räv. Tillsammans med 3/4. 

Minns vi prova att sätta ett jaktstigs mål med lapp och markeringsspary för att prova jag och kompisen. Och gränsen för svärmen låg där någon stanns runt 55-60m innan de såg alldeles för illa ut, Var 1/1 och 3/4 choke som provades. Och olika skott. Med väldigt Varierande resultat. Kan säga att kolven måste passa bra för att inte spreta iväg åt något håll. 

• 1 month later...
Publicerat

Intressant....och kul att du fortfarande tittar in i bland PMT.

Publicerat
9 minutes ago Järven sa:

Intressant....och kul att du fortfarande tittar in i bland PMT.

Det händer att jag har en stund över....

/T

Publicerat
  • Författare

Läste att Rasmus Boströms erfarenhet med Ammox TSS är 25cm drop på 60m.

Publicerat

Kanske minns fel men jag såg ngt klipp på tuben där GD bankade lerdvua på svinlångthåll.. jag hade för mej att han sköt med white gold där men jag kan helt klart minnas fel!