Publicerat December 11, 20241 yr Författare Betesskadorna minskar inte i Norrbotten – trots färre älgar https://sverigesradio.se/artikel/betesskadorna-minskar-inte-i-norrbotten-trots-farre-algar
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare Det ska bli intressant att höra vad dom har att säga på ÄFG möte om älgstammen.
Publicerat Mars 6, 20251 yr På 2024-12-11 at 11:45 lsjonsson sa: Betesskadorna minskar inte i Norrbotten – trots färre älgar https://sverigesradio.se/artikel/betesskadorna-minskar-inte-i-norrbotten-trots-farre-algar Det är väl som vi skrev om i Kronhjortstråden att skogsägarna röjer bort allt förutom tall- och granplantor och det således inte finns något annat att äta.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare 4 hours ago KJE81 sa: Det är väl som vi skrev om i Kronhjortstråden att skogsägarna röjer bort allt förutom tall- och granplantor och det således inte finns något annat att äta. Nja, det vet jag inte. Vi har gott om sly hos oss men förr eller senare så ryker slyn.
Publicerat Mars 18, 20251 yr Författare Ikväll har Älgförvaltningsgrupp 5 möte i Folkets hus, Kalix kl 19 så får vi höra vad dom har att säga och hur mycket dom gnäller över att vi skjuter för lite älg.
Publicerat Mars 19, 20251 yr Författare Det var mycket avskjutningsstatestik i dom olika områderna. ÄBIN var också uppe. Sedan hade vi gruppdiskussion om 3 olika frågor och efteråt fick vi redovisa vad vi hade kommit fram till.Sedan nämnde ÄFG att utöka arealen för ett licensområde som är idag är ett minimum på 200 ha till 500 ha. Allt för att få bort dom små markerna så att dom går ihop med dom större lagen i deras närhet. inget betsämt i frågan. ÄFG bjöd på fika.
Publicerat Mars 19, 20251 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Det var mycket avskjutningsstatestik i dom olika områderna. ÄBIN var också uppe. Sedan hade vi gruppdiskussion om 3 olika frågor och efteråt fick vi redovisa vad vi hade kommit fram till.Sedan nämnde ÄFG att utöka arealen för ett licensområde som är idag är ett minimum på 200 ha till 500 ha. Allt för att få bort dom små markerna så att dom går ihop med dom större lagen i deras närhet. inget betsämt i frågan. ÄFG bjöd på fika. är det avlysningsjakt på områdena där? Annars förstår jag inte vitsen att höja markarealen, man har bara sin tilldelning skjuta ändå.
Publicerat Mars 19, 20251 yr Författare 55 minutes ago karelsk blandning sa: är det avlysningsjakt på områdena där? Annars förstår jag inte vitsen att höja markarealen, man har bara sin tilldelning skjuta ändå. Nej, inte vad som framkom igår. Det är bara att få in de små markerna i licens- el. ÄFO-områden.
Publicerat April 10, 20251 yr Detta är en populär post. Idag åkte saltstenarna ut & här uppe så sker det ju med skoter,så det blev en nätt liten tur på 10 mil. 11 stenar satte vi ut & i detta laget är vi bara 4 gubbar och idag var vi 3 som åkte iväg med skotrar,jag lämnar även en del torrvaror och andra bra prylar som jag då ej behöver ta med i helikoptern när vi åker ut dit på hösten för jakten. En snabb lunch bestående av den absolut bästa varmkorven som finns (bullens) med lite senap på... Några bilder från dagens tur.