Publicerat Augusti 5, 20241 yr Sambos Audi A1 Sportsback disel 1.6 TDI -2014 har börjat blinka med "glow light lampan" och lysa motorlampan och går då ner i "Limp mode". Startar man om bilen går den som en klocka till lampan börjar blinka igen. Felkodsläsning säger EGR P0403, raderar man felkoden kommer det tillbaka efter några körningar. Någon som bytt EGR på just den motorn och kan svara på hur jävligt det är ?
Publicerat Augusti 5, 20241 yr 37 minutes ago Järven sa: Sambos Audi A1 Sportsback disel 1.6 TDI -2014 har börjat blinka med "glow light lampan" och lysa motorlampan och går då ner i "Limp mode". Startar man om bilen går den som en klocka till lampan börjar blinka igen. Felkodsläsning säger EGR, raderar man felkoden kommer det tillbaka efter några körningar. Någon som bytt EGR på just den motorn och kan svara på hur jävligt det är ? Kolla motorskadeförsäkringen. Det är en vw polo/golf diesel i, samma som i de flesta caddys så helt enkelt är det nog inte. Var väl en till här på forumet som hade det problemet nyss? Fulknepet är att programmera bort ventilen.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr Författare Tack för tips. Tyvärr är bilen ett par år för gammal för att motorförsäkring ska gälla, det är en 2013 vid närmare iakttagelse och Folksam har 8år. Har kollat runt lite och fulknepet att släcka EGR i programvaran känns allt mer lockande för att slippa lägga ut en hel drös tusenlappar på något överarbetat skräp som mest glädjer Miljöpartister och inte tillför bilen ett dugg annat än problem. Strax under 2 lax hos en någorlunda lokal motoroptimerare.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 3 minutes ago Järven sa: Tack för tips. Tyvärr är bilen ett par år för gammal för att motorförsäkring ska gälla. Har kollat runt lite och fulknepet att släcka EGR i programvaran känns allt mer lockande för att slippa lägga ut en hel drös tusenlappar något överarbetat skräp som mest glädjer Miljöpartister och inte tillför bilen ett dugg annat än problem. Strax under 2 lax hos en någorlunda lokal motoroptimerare. Ja det är nog snart inbesparat, bilen kommer gå bättre och billigare. Det kan ge höga värden vid besiktning men det är ett senare bekymmer om det faktiskt ändrat värdena.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr Författare 1 minute ago Buck sa: Ja det är nog snart inbesparat, bilen kommer gå bättre och billigare. Det kan ge höga värden vid besiktning men det är ett senare bekymmer om det faktiskt ändrat värdena. Jag har hör med två optimeringsfirmor och båda säger att avgasvärdena inte ska vara något problem hos bilprovningen, har en jobbarkompis som gjort det (fast på annat fabrikat) och han har inte haft några problem med det...fast man vet ju aldrig.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 14 minutes ago Järven sa: Jag har hör med två optimeringsfirmor och båda säger att avgasvärdena inte ska vara något problem hos bilprovningen, har en jobbarkompis som gjort det (fast på annat fabrikat) och han har inte haft några problem med det...fast man vet ju aldrig. Då är det bara att köra
Publicerat Augusti 6, 20241 yr Jag hade programmerat bort den. Man skrattar ju inte ihjäl sig åt hur den sitter placerad. Om man ska programmera bort egr så måste ventilen vara stängd (inte fastnat öppen). Det finns rengöringssprej som man kan spruta i insuget som löser upp beläggningar ifall felet beror på att det går kärvt i ventilen. Är väl egentligen ingen toppenlösning att upplöst beläggning åker raka vägen in i insuget, men jag vet inte hur stor roll det spelar. Det är iaf en lösning som används.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr Finns det bra fungerande bilar. Inget med tråden att göra, bara något less. Två punkteringar på två dagar, ena påväg till jobbet igår och andra på morgon när jag skulle iväg. Hade början till sådär halv migrän och det brukar ge med sig när man kommer igång men efter dagens punktering var det bara gå i sängen igen.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 18 minutes ago karelsk blandning sa: Finns det bra fungerande bilar. Inget med tråden att göra, bara något less. Två punkteringar på två dagar, ena påväg till jobbet igår och andra på morgon när jag skulle iväg. Hade början till sådär halv migrän och det brukar ge med sig när man kommer igång men efter dagens punktering var det bara gå i sängen igen. Jag tänker att man kan sammanfatta det med att "fungerande bilar kostar". Man kan ha tur och köpa en välfungerande beggad bil men utöver det undantaget så är det dyrt att köpa nytt (med garanti) och dyrt att reparera begagnat.