Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kul-utdragningsverktyg?

Featured Replies

Publicerat

Något som funkar bra att dra kulor ur laddade hylsor? Har en hammare men tycker den hanteringen är för jobbig.. Har ett flertal att dra isär så verktyg är nog vettigare. 

Vad funkar? 

Publicerat
23 minutes ago Hipshot sa:

Något som funkar bra att dra kulor ur laddade hylsor? Har en hammare men tycker den hanteringen är för jobbig.. Har ett flertal att dra isär så verktyg är nog vettigare. 

Vad funkar? 

Jag har använt detta för att dra ut spårljus-kulor ur kronans ammo.

https://kjof.se/handladdning/rcbs/verktyg-tillbehor/rcbs-bullet-puller

Publicerat

Jag använder Hornadys motsvarighet till den Islänningen föreslår, tror den heter Hornady Bullet Puller, om man är lite försiktig så blir det inga märken alls på kulorna...däremot så kan det nog vara en bra idé att göra en kalibrering av hylshalsen. Eller jag gör det i alla fall, det kanske inte behövs, men det känns som om de borde bli lite grövre i och med att man drar ut kulan.

Publicerat
  • Författare

Kollade runt lite, såg att det fanns Hornady och RCBS.. det var dessvärre restat på Brownells och Vapex.. Vapex hade tagit väck min inloggning och då orkade jag inte fixa en ny.

Bökigt när man dels måste köpa nytt verktyg sen en kaliberspecifik hylsa.. Jag testade på kul att "fuldraut" en kula efter tips från kreativ kompis.. Visade sig att Sierrakulorna innehåller bara luft innanför polymerspetsen >> bucklig kula direkt. Hans tips var tång och bit gummi för att inte skada kulan.

Lite comig efter natten så jag ruttnade och la ned.

Det är ganska frustrerande för de som sköt tändhatt o vart styv bult i natt var ändå snällare laddade. Hyggligt less på röret som sitter i bössan nu, får se vad ekonomin säger framöver, kanske köper ny pipa istället. Bössan och siktet iövrigt fungerar väl.

Publicerat
30 minutes ago Hipshot sa:

Kollade runt lite, såg att det fanns Hornady och RCBS.. det var dessvärre restat på Brownells och Vapex.. Vapex hade tagit väck min inloggning och då orkade jag inte fixa en ny.

Bökigt när man dels måste köpa nytt verktyg sen en kaliberspecifik hylsa.. Jag testade på kul att "fuldraut" en kula efter tips från kreativ kompis.. Visade sig att Sierrakulorna innehåller bara luft innanför polymerspetsen >> bucklig kula direkt. Hans tips var tång och bit gummi för att inte skada kulan.

Lite comig efter natten så jag ruttnade och la ned.

Det är ganska frustrerande för de som sköt tändhatt o vart styv bult i natt var ändå snällare laddade. Hyggligt less på röret som sitter i bössan nu, får se vad ekonomin säger framöver, kanske köper ny pipa istället. Bössan och siktet iövrigt fungerar väl.

Om du inte ska spara kulorna, så fungerar även en polygrip.  Sätt patronen i pressen, lyft upp tills den sticker upp ovanför pressen.  Nyp med polygrip, dra nedåt.

Publicerat

Jag har dragit ur några med hjälp av en lös borrchuck i laddpressen.

Har hylsan som vanligt och utan verktyg, för upp patronen så att jag får tag i kulan med chucken. Dra åt "lagom" och sedan dra ner patronen. Har bara testat på fmj kulor och blir ytterst lite märken på de jag testat

Publicerat
  • Författare

Tanken är att återanvända kulor och allt.. bara justera krutmängden i de heta.

Får ta tag i det vid tillfälle, ids inte nu.. Om ngn önskar sälja en slik moj så är jag intresserad.

Publicerat
12 hours ago Freiman sa:

Har hylsan som vanligt och utan verktyg, för upp patronen så att jag får tag i kulan med chucken. Dra åt "lagom" och sedan dra ner patronen. Har bara testat på fmj kulor och blir ytterst lite märken på de jag testat

Det måste jag prova nästa gång jag behöver dra ur kulor.

Har provat flera olika kulutdragarhammare, tar jag i så att kulorna kommer ut så går dom sönder.....

Förmodligen är jag som farbror Melker i Saltkråkan, jag har inte rätta knycken.

Publicerat
19 hours ago, Freiman said:

Bättre med en spännhylse chuck

Publicerat
23 hours ago Islänningen sa:

Jag har använt detta för att dra ut spårljus-kulor ur kronans ammo.

https://kjof.se/handladdning/rcbs/verktyg-tillbehor/rcbs-bullet-puller

Jag använder också den. Inte särskilt "bökigt" att köpa ett par kaliberspecifika hylsor när du ändå köper verktyget ;)  Nackdelen med RCBS är att den spänner på samma sätt som man drar fast verktyget = verktyget måste sitta fast ordentligt i pressen; annars drar man bara runt verktyget när man försöker dra fast hylsan på kulan. Jag har löst det genom att ha en separat Lee laddpress där jag dragit fast utdragarverktyget som berget.

Polygrip funkar fint om man inte har något emot att sabba kulorna ja.

Kulutslagarhammare har jag sett demas och jag var inte imponerad, men vissa gillar dem.

Har även en "tång" av alu med tre olika storlekar i, från Sinclair tror jag. Ser ut så här:

image.png.d05be28212a821b084f51e97eca503c3.png

Publicerat
18 minutes ago exabit sa:

Jag använder också den. Inte särskilt "bökigt" att köpa ett par kaliberspecifika hylsor när du ändå köper verktyget ;)  Nackdelen med RCBS är att den spänner på samma sätt som man drar fast verktyget = verktyget måste sitta fast ordentligt i pressen; annars drar man bara runt verktyget när man försöker dra fast hylsan på kulan. Jag har löst det genom att ha en separat Lee laddpress där jag dragit fast utdragarverktyget som berget.

Polygrip funkar fint om man inte har något emot att sabba kulorna ja.

Kulutslagarhammare har jag sett demas och jag var inte imponerad, men vissa gillar dem.

Har även en "tång" av alu med tre olika storlekar i, från Sinclair tror jag. Ser ut så här:

image.png.d05be28212a821b084f51e97eca503c3.png

Den tången såg smutt ut.

Hade man kunnat tillverka själv om man hade tillgång till CNC fräs.

Publicerat

Jag kör på hammare och kulorna skadas inte men de sitter nå skumplast-liknade fram i hammaren som fångar upp kulorna.

Publicerat
4 hours ago tecno sa:

Bättre med en spännhylse chuck

Absolut bättre med en sådan, har dock ingen så vart den vanliga ist.

Publicerat
2 hours ago Freiman sa:

Absolut bättre med en sådan, har dock ingen så vart den vanliga ist.

Rätt få som har spännhylsechuck :D 

Publicerat
På 2024-08-13 at 14:01 Hipshot sa:

Vad funkar? 

Vilken kaliber är det? Kanske kan låna ut något :) 

Publicerat

Tycker att kulhammare funkar bra, men det beror väl på hur många man ska knacka ur. 50 är det mesta jag slagit ur i ett svep. Brukar slå ett par lätta knack och sen ett hårt i stumt underlag så åker de ur. Aldrig haft några skador på kulor av det. Minns inte fabrikat på hammaren, men antagligen något av de vanligt förekommande. 

Publicerat
8 hours ago MagnusN sa:

Tycker att kulhammare funkar bra, men det beror väl på hur många man ska knacka ur. 50 är det mesta jag slagit ur i ett svep. Brukar slå ett par lätta knack och sen ett hårt i stumt underlag så åker de ur. Aldrig haft några skador på kulor av det. Minns inte fabrikat på hammaren, men antagligen något av de vanligt förekommande. 

Kulorna klarar sig oskadda, det är kulhammaren som går i bitar för mig.

Jag har haft sönder 3 eller 4, så det får räcka.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago exabit sa:

Vilken kaliber är det? Kanske kan låna ut något :) 

204 Ruger.. Jag kan köpa hylsa om så här, förmodar att du inte har kal 20.. 

4 hours ago MagnusN sa:

Man får knacka som **FAN** förmodligen för att kulorna i sig är så lätta (32grain) så det blir liksom ingen kraft. Hammaren fungerar helt klart men mkt hamra blir det.. 

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

204 Ruger.. Jag kan köpa hylsa om så här, förmodar att du inte har kal 20.. 

Man får knacka som **FAN** förmodligen för att kulorna i sig är så lätta (32grain) så det blir liksom ingen kraft. Hammaren fungerar helt klart men mkt hamra blir det.. 

Frågan är om det finns något på kulorna att ta tag i? Brukar inte vara så mycket rak bäryta att greppa i utan ogivalen börjar ofta rätt omgående utanför halsen.

Måste vara rätt komiskt med hammaren med så lätta kulor ja :D 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago exabit sa:

Frågan är om det finns något på kulorna att ta tag i? Brukar inte vara så mycket rak bäryta att greppa i utan ogivalen börjar ofta rätt omgående utanför halsen.

Måste vara rätt komiskt med hammaren med så lätta kulor ja :D 

Jag tror det finns lite gods trots allt, den jag lyfte med tång vart tillknölad och polymerspetsen hängde med ut bara. Men det var en bit upp så att säga.. 

Samtidigt undrar jag om det inte finns ngt typ verkstadsverktyg som kan lösa samma problem? Någon form av tång.. känns som att det borde finnas.