Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bisam

Featured Replies

Publicerat

Nu är det mer än 30 år sen jag var i Piteå och jagade bisam med en kompis, vi sköt runt 20st på två dagar med 22 bössorna, minns hur varenda sjö vi besökte var fulla av dom.

Minns även reportagen I jaktpressen då om hur bisamen fanns efter norrlandskusten från Haparanda till Sundsvall och hur den förväntades sprida sig explosionsartat söderut.

30 år har gått som sagt och min fråga till norrlänningarna är vad hände?

Idag är det i princip helt tyst om bisam, finns dom ens kvar? Om dom finns kvar är norrgränsen fortfarande Sundsvall?

Publicerat

Alldeles för länge sen du var till Piteå med andra ord. :)

Jagade själv mycket Bisam (bor i piteå/Öjebyn) och det var en av årets höjdpunkter och markerade att våren var här på riktigt.

Tyvärr försvann Bisam hux flux för ca 10 år sedan (från ett år till ett annat). Det är ett sork-djur så jag har fått förklarat för mig att antingen så tog något virus dem eller så blev det något speciellt med väderförhållandena så de helt enkelt drunknade i sina hålor.

Jag åker ut varje vår och spanar efter Bisam men som sagt inte sett någon i Öjebyn de senaste 10 åren.

Fler runt Norr och Västerbotten får gärna delge sina observationer, spännande höra om någon har Bisam.

(Sen tycker jag det är helt galet att NVV anser att de är invasiva och ska utrotas) vafalls de har ju funnits här i över 50 år och hjälper till att hålla upp sjöar och vattendrag.

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago dptrapper sa:

Jagade själv mycket Bisam (bor i piteå/Öjebyn) och det var en av årets höjdpunkter och markerade att våren var här på riktigt.

Tyvärr försvann Bisam hux flux för ca 10 år sedan (från ett år till ett annat). Det är ett sork-djur så jag har fått förklarat för mig att antingen så tog något virus dem eller så blev det något speciellt med väderförhållandena så de helt enkelt drunknade i sina hålor.

Jag åker ut varje vår och spanar efter Bisam men som sagt inte sett någon i Öjebyn de senaste 10 åren.

Fler runt Norr och Västerbotten får gärna delge sina observationer, spännande höra om någon har Bisam.

(Sen tycker jag det är helt galet att NVV anser att de är invasiva och ska utrotas) vafalls de har ju funnits här i över 50 år och hjälper till att hålla upp sjöar och vattendrag.

Fan va trist:mellow: sen instämmer jag helt i sista stycket, har otroligt svårt att se någon negativ påverkan från bisam- tvärtom!

vi börjar få enorma problem med invasiva vattenväxter som sjögull och vattenpest, nu planeras det för bekämpning i stor ska till stor kostnad, varför inte låta bisamen göra det gratis i stället.

Publicerat

Men har bisam verkligen försvunnit helt? Borde inte stammen kunna återhämta sig igen, om än från låga nivåer?

Publicerat
40 minutes ago, dptrapper said:

Fram tills ~2000 fanns dom rätt mkt i västerbottens kustland, men även in i inlandet..
Men efter några omgångar sorkpest har jag faktiskt inte hört någon som har sett dom i inlandet..

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago lindgren sa:

Fram tills ~2000 fanns dom rätt mkt i västerbottens kustland, men även in i inlandet..
Men efter några omgångar sorkpest har jag faktiskt inte hört någon som har sett dom i inlandet..

Ok, låter tragiskt och då låter det som att dom mer eller mindre får anses ha dött ut.

Svårt att hitta någon bättre biologisk bekämpning mot igenväxande sjöar av invasiva växter än bisam, dom jobbar ju 365-24-7 till skillnad mot oss, inte heller fakturerar dom.

Publicerat
6 minutes ago, Islänningen said:

"...uppträder aggressivt mot människor."

Umebor är riktigt känsliga... synd att dom ska sätta ribban... 

(bisam är lika kaxiga som lämlar!!!)... men flyr fortare..

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Ibland blir jag orolig över mitt minne...kommer knappt ihåg vad jag gjorde igår men för 30 år sen var jag i Piteå med:

En Anschutz 1422-22Lr

Toppad med en Redfield golden five star 4-12x44ao

Ammo Lapua Dominator

Ingen aning vad jag gjorde igår:lol:

Var inge av vikt säkert!

Publicerat

Hos Fredde va? 

Tycker mej minnas ngt sådant eller så har jag snurrat till det. Han var ju ned hos dej och fick förmodligen släpa dina hjortar 😏😂

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Men har bisam verkligen försvunnit helt? Borde inte stammen kunna återhämta sig igen, om än från låga nivåer?

Bisam är en främmande art. Arten är potentiellt invasiv. Arten finns med på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, vilket innebär att den bland annat är förbjuden att importera, odla och sätta ut i naturen.

Källa: https://www.google.com/search?q=bisamråtta&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=bisamråtta&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggAEAAY4wIYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEAAYgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEAAYgAQyBwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBwgJEAAYgATSAQg1Nzc2ajBqN6gCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

Hos Fredde va? 

Tycker mej minnas ngt sådant eller så har jag snurrat till det. Han var ju ned hos dej och fick förmodligen släpa dina hjortar 😏😂

Ditt minne är fullt i klass med mitt:D

När jag var i Piteå fanns nog inte detta forumet, åtminstone var inte jag aktiv.

Och fredde sköt en halvskovel hos mig när han var nere och jag inget:lol:

Det där släpande hedrades du med!

Publicerat

När jag bodde i Umeå för cirka 5 år sedan fanns det fortfarande Bisam i Umeälven, vi bodde i ett parhus i centrala delarna av stan och såg dom ofta när jag gick med hunden vid älven.