Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Riktmedel.

Featured Replies

Publicerat

Om vi utelämnar belysta riktmedel,

vilket sikte väljer ni då till vakjakt.

Varför..?

Erfarenheter..?

Ungefärligt avstånd ni skjuter på.?

Har själv funderat på tyska ettan men har aldrig siktat med ett sånt i mörker.

Jag skjuter på alla avstånd upp till 150m i mörker (på snöklädd mark) så jag vill ha hög förstoring.

Har jagat med kors, typ duplex vilket har funkat men va lite svårt att se vart i räven man sikta. Kanske lättare med tyska ettan.??

Nå, vad har ni provat och vad tyckte ni.?

Publicerat

Varför utelämna belysta riktmedel?

Publicerat

Tyska ettan har jag svårt för röstar på duplex.

Publicerat
Varför utelämna belysta riktmedel?

För att jag jagar med det nu, Helia 3-12*56 CB.  ;)

Skulle va skönt och slippa all elektronik.  ;D ;)

Nä, saken är den när man sitter där i månskenet och siktar känner (jag) att man kan fokusera riktmedlet bättre när det är släckt.

När punkten är tänd själ den mer "uppmärksamhet". Dock tänker jag inte på det när jag skjuter då åker punkten in i träffområdet sen smäller det.

Har jämfört min Helia mot en Zeiss ,samma känsla där.

Därför undrar jag vad ni tycker om icke belysta riktmedel.!..

Publicerat

Tyska ettan blir mitt val är det lite snö fattit så försvinner dom tunna riktmedlen så de blir svårt o se vart man sicktar även om det är snö o man glider över snön o upp på räven så har tunna riktmedel en tendens o försvinna så personligen blir det tyska ettan.

Mvh

Publicerat

Tyska ettan

Publicerat

Jag föredrar 4:an. Med nr 1 så vet man ju inte riktigt var spetsen slutar om man inte ser den mot rävens päls, vilket kan vara svårt i mörker. Då riskerar man skjuta för högt. Bättre då med ett kors där man får hjälp att centrera av de olika stolparna runtikring.

Å andra sidan tror jag att belyst (44 eller 40) är bäst - i mina Zeiss bländas jag inte av riktmedlen eftersom det går att ställa ned belysningen så man nästan inte ser den. Har även nyligen börjat med Varipoint med nr 0 (bara en röd punkt) och trivs mkt bra. Skall ut ikväll hoppas jag och se om jag får ngn räv i sikte... bara lägga upp punkten på djuret och sedan är det klart.

Publicerat

FRÅGA......!

Det måste va skildnad på att titta i ett belyst kikarsikte med medförstorande riktmedel jämt imot ett med icke med förstorande.

För mig låter det som icke medförstorande har fördelar på långa håll.

Har bara sett i medförstorande kikarsikten.

Är jag helt ute å cyklar..?

Publicerat

Det här som jag inte vet vad det heter men som är nästan en korsning av 1:an och 4:an.

Jag har det i en helia 8x56.

Jag provar med en bild men det är inte det lättaste att få till det, det syns ialla fall även om det inte blev så skarpt.

Mvh Fredrik

post-692-1173179337_thumb.jpg

Publicerat

Jag är på Mr Fiberclass linje angående riktmedel. Fyran tycker jag fungerar klockrent vid vakjakt. Har 2 st Zeiss medförstorande och jag tycker att korset syns riktigt bra i kolsvarta mörkret mot en rävkropp tex.

Publicerat

Helt enig med siste innlegg her , stemmer med mine erfaringer.

Har Zeiss med retikkel nr 40 , det er retikkel nr 4 med en rød prikk i midten og den kan stilles så lavt at du knappt ser den. På dagtid trives jeg veldig bra med nr 4.

Publicerat

har en docter 2½-10*48 samt en helia 3-12*56, riktm 4,  med medförstorande riktmedel, på 6-8ggr förstoring funkar dom klockrent till vakjakt och när du inte ser korset ser du heller inte vad du siktar på

Publicerat

Tyska ettan. Funkar till mig iaf.

• 1 month later...
Publicerat

Ziess nr 11, taperade stolpar istället för raka som i ettan, taperingen "lurar" hjälper ögat att linjera spetsen på den vertikala posten med höjden.

Jag har detta riktmedel i en tub, älskar det, har även nr o fint hårkors i andra, vid prec skjutning är alla lika bra, vid stressat skytte är nr 1, nr 11 o nr 4 lite snabbare o ger jämnare resultat för min del.

Hälsningar Christian.