Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surt som fan....

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Jag har varit och huggit på en finfin mark inom vettigt avstånd från Stockholm men idag visade det sig att det blev torsk på denna. Herrejävlar vad man blir nedslagen av sådant. Det blir till att fortsätta harva på vilttomma marker i Norra Uppland, med konflikter och slitningar i jaktlaget.

:(

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

:-

Publicerat

Surt kan jag tro, du får flytta till Norrbotten där man kan gå en hel höst i skogen utan att träffa en käft

Publicerat
Tja!

Jag har varit och huggit på en finfin mark inom vettigt avstånd från Stockholm men idag visade det sig att det blev torsk på denna.

MVH!

/HerrBerg

Vet du varför?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Jajjamen. Jaktledaren tyckte att jag var för "säljig" när jag i ett email sammanfattade diskussionen vi hade haft kvällen innan hemma hos honom. Jag kanske skulle ha klätt mig i säck och aska i stället.

Mina poänger var i princip att jag är skapligt trevlig, är tillgänglig för eftersök med meriterad hund (ett erbjudande som gäller också för hans jaktgrannar), att jag är jävligt noga med förvaltningsdelen av jakten och att jag vill jaga varierat - att nöta ned en viltstam med monoton jakt är inte mitt sätt att jaga. Hellre kråkjakt-rådjursjakt-vildsvinsjakt-duvjakt-andjakt-älgjakt än att nöta bort bock efter bock och vildsvin efter vildsvin. Referenser hade jag rakt in i SJF och i Naturvårdsverket.

Killen kanske blev överrumplad.

Det var, vill jag minnas, 8 kandidater kvar för en eller två platser - några skulle naturligtvis bort. Och det var väl kanske en medveten risk att kliva fram en smula och vara jäkligt tydlig med vad jag erbjuder och vad jag vill, hellre märkas än glömmas bort så att säga...  Men denna gång blev det snett. :(

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

De blev nog lite rädda att deras cowboyjakt skulle hotas, men det är bättre som du gjorde att säga sin mening och slippa bli besviken på gänget i efterhand.

Publicerat

Aj fan :-  ja det är inte alltid bra att vara duktig på något och att dessutom kunna prata för sig,vissa människor känner sig hotade av sådant och vill hellst omge sig med ja-sägare och ryggdunkare.

Vet att det kan kännas tungt ibland men har på känn att du kommer ha en fin mark till hösten :D

/Micke

Publicerat

låter ju jävligt konstigt att han inte ville ha en som är ärlig och redogör för sina avsikter, låter som om han visste att deras sätt att jaga kanske skulle få kritik kanske?

Publicerat

Läste igenom ditt dilemma, tråkigt!

Ärlighet varar längst heter det ju, men som MR Mauser sa i tidigare inlägg är många jaktlag rädda för personer med erfarenhet och svada. Han är förmodligen orolig att du skall ta för mycket plats i gruppen och att focus skall flyttas från honom som ledare och bilda grupperingar och med det meningsskiljaktigheter som han förmodligen är såväl för bekväm och ovan att lösa.

Jag är själv jaktledare i två jaktlag, nu är jag också kommersiell och förmodligen jävligt säljig och driven i mångas ögon. Kommer ihåg när jag och två kollegor tog plats i det då lätt inavlade älgjaktslaget i Ångermanland, vilken kulturkrock :o men idag 5 år senare är vi döbundis.

Men, har själv planer på att rekrytera i ett av lagen, frågan är ju om man skall göra det lätt för sig (jasägare,ryggdunkare) eller om man skall försöka knyta en kompetens till laget som ej finns där idag med risken att få en besserwisser. (Märk väl att jag inte drar några paraleller med dig Herr Berg) Laget funkar bra och vi är ett bra gäng utan problem bortsett från att majoriteten är jäkligt lata ;) Men jag skjuter hälften av det som skjuts och är således beredd att ta en större viltvårdsbörda också.

Har fått för mig att du har en position med underställd personal. "You never get a second chance to make a first impression, cause first impression last". sägar Axe reklamen. Tänk vad du vill ha när du anställer en sekreterare, en flitig som gör som du önskar eller en som frågasätter och vill ändra på allt?

Provår skall man alltid erbjuda från bägge håll, det är ömsesidig trygghet. Oss säljare i mellan då..är man krokodil säljare normalt (storkäft småöron) kanske man skall försöka lägga om stil även om det är en tillfällig konflikt med det som skrevs tidigare..var dig själv och hoppas dom köper det. Nu finns det inget som pekar på att du skulle höra till dem då sådana typer brukar vara självsanerande i de flesta branscher efter ett par år.

Mitt råd är således att lyssna mer än att snacka i en sådan intervju. Svensson blir ofta skraj för folk som är verbala och tar för mycket plats även om man i själva verket bara vill bjuda till och hålla liv i samtalet samtidigt som man på ett sakligt sett säljer sig själv och sin kompetens.

Lycka till framåt Herr Berg.

MVH

Publicerat
  • Författare

Lite kommentarer på ovanstående...

Faktum är att jag helt enkelt inte hade fick plats att tala om vem jag är och hur jag vill jaga när vi träffades - jag och jaktledaren. Däremot känner jag efter den sessionen till jaktledarens familj och karriär i minsta detalj. Jag skrev ett kompletterande email för att redovisa mina idéer och vad jag kan bidra med, men det var väl det som var för "säljigt".  :-

Det är rätt så svårt att säga, som vissa gissar härovan, att detta bekymmer uppstod på grund av att jaktledaren skulle vara en svag ledare som inte kan ta rakryggat folk in i sitt jaktlag. En rimligare bedöming var nog att relationsorienterade männsikor väljer helsäkra kort som passar bättre på ett relationsplan.

Människor ÄR nämligen olika. En del har sitt främsta fokus på ordning&reda, andra på mänskliga relationer och andra kanske på att "det skall hända saker". En del är som är relationsmänniskor ut i fingerspetsarna kan bli jäkligt provocerade av att andra letar efter lösningar omedelbart i stället för att vänta och känna på hur problemet känns egentligen... och sedan kanske agera. Jag tror nog att det var här problemet låg.

Exempelvis har man på denna jaktmark problem med stora kråkstammar. Jag ringde ett par samtal och vips är Sveriges bäste kråkjägare (?) villig att gratis hålla kurs i kråkjakt (hur uvbulvaner bör se ut, hur man använder dem, använding av åtlar och kråkbulvaner, etc etc). Jag ser detta som en välkommen vitamininjektion för ett helt jaktlags predatorjakt men i efterhand är det väl bara att konstatera att sådana saker kan provocera.

Jaktledaren har nog en ganska hög ambition vad det sociala anbelangar (pensionär) och det är inget att säga om det. Olika männiiskor gör på olika sätt. Jag grillar förvisso korv när det är samling, men det är inte jag som drar ut på just dessa övningar...  ;)

Hmm... Nåja, det kanske finns något jaktlag inom vettigt avstånd som pallar folk med idéer  ;D

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Hej

Som du förstår baserade jag mina gissningar utifrån hur jag själv skulle resonera. Hur ert samtal förflöt är det förmodligen bara ni två som har riktig koll på.

Häng ut en annons på jaktmark söder om stan och du har 100 pers att välja och vraka från i en handvändning. Även om huvudelen åker väck i en första krass jämförelse, med en förmodad av laget i övrigt uppsatt kravspecifikation, är det svårt att på förhand veta vad som får just denna person som du träffar att ticka när han ska träffa återstående 8 pers med jämnbörliga meriter. Vad vill han/dom ha, en bruntunga som skrattar vi rätt tillfälle och pröjsar arrendet eller en doer som får saker att hända och vågar ta en aktiv del av besluten?

Söker jag en säljare till min organisation är tidigare resultat kanske viktigare än huruvida det är ett ämne att dricka fredagsbiran med efter jobbet. Men när det gäller jakt är det till stor del relationer som du säger att funka i gruppen etc. Men också en jäkla massa revirpissande och konstiga traditioner som kan vara väl dolda inledningsvis.

Som du beskriver det nu är det inte säkert att du trivts ändå även om du kommit med. Fler tåg kommer att lämna stationen, det är det ända som är helt säkert.

Kråkjägaresset kan jag måhända veta vem det är ;D

MVH

Publicerat

Jag får väl bli en sådan "ja-sägare" som berörs  här ovan men faktum är att gäller det en arbetskollega står jag ut med en ryggdunkare/besserwisser etc, men jakten är lite förmer än det och personkemin definitivt viktigare där än nån annanstans så jag tror oxå att det kan vara så att folk blir lite rädda när det kommer nån som redan vet hur dom vill ha det och inte bara fylla in i mallen efter den 93-åring som blivit vakant. Tyvärr!! Kompetens och framåtanda kommer tvåa i bästa fall... :-

Mvh Jansson

Publicerat

Surt HerrBerg... :'(

Mvh!

Publicerat
  • Författare

OK, det är som sagt bara att leta vidare. Jag har ändrat min signatur för att i varenda jämrans inlägg poängtera att jag är på jakt efter ny mark eller nytt jaktlag. Rätt vad det är kanske någon drar sig till minnes mig när det börjar diskuteras rekryteringar vid jaktklubbens årsmöte...  ;D

Går det så går det.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
OK, det är som sagt bara att leta vidare. Jag har ändrat min signatur för att i varenda jämrans inlägg poängtera att jag är på jakt efter ny mark eller nytt jaktlag. Rätt vad det är kanske någon drar sig till minnes mig när det börjar diskuteras rekryteringar vid jaktklubbens årsmöte...  ;D

Går det så går det.

MVH!

/HerrBerg

Min erfarenhet är att man får tag i marker som är nåt att ha genom kontakter, inte genom annonser. Börja därför engagera dig i hembygdsföreningen, kyrkliga syföreningen eller liknande så ska du se att det lösar sig
Publicerat
Min erfarenhet är att man får tag i marker som är nåt att ha genom kontakter, inte genom annonser. Börja därför engagera dig i hembygdsföreningen, kyrkliga syföreningen eller liknande så ska du se att det lösar sig

Håller med RW...men samtidigt så är det ju inte fel att prova alla möjligheter.  Jag kanske kan få en plats på en mark 20 mil söder om dig, Herr Berg..  Du vet nog vilken jag menar.. Du har ju bommat där tidigare.. ;)

Publicerat

Har du ffa kvar möjligheter på DEN marken????? Häftigaste stället jag jagat på öht tror jag..

Mvh!

Publicerat
Har du ffa kvar möjligheter på DEN marken????? Häftigaste stället jag jagat på öht tror jag..

Mvh!

Iofs ngt ot, men det finns ev en möjlighet på den delen närmast gården. (bla åkern där vi mulade duvo). Ca 450 ha. Som älgmark är den ju inget vidare. Men för allt annat funkar det ju.. :) Vill inte ge upp den marken riktigt. Även om det är en jäkla bit bort, så är det som sagt en riktigt häftig mark som kan erbjuda det mesta.  Med lite matning kunde ju säkert ankjakten bli riktigt bra! :)

Publicerat

Ankjakten skulle bli grym! Skulle vara kul att se en karta, är skiftet ned mot Zalixen kvar? Skiftena utmed stor åkern är väl kvar men inte de vid Stora Broslätt? Såterna där jag mulade bocken dagen innan övriga kom då du, jag o Linkis o Hustrun jagade misstänker jag är kvar med? Tror förövrigt att kråkjakten är GRYM utmed svartån..

450 ha.. det är ju rätt ok faktiskt!

Mvh!