Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvin spannmål

Featured Replies

Publicerat

Hallå alla erfarna spannmålsjägare.

Jag har precis blivit medlem i ett jaktlag med mycket åkrar som brukas, så det här med spannmålsjakt är nytt för mig. 

Jag har lite funderingar som jag vet att många här har kunskap om ☺️

Det ska så’s höstvete på några åkrar snart, när är det effektivt för vildsvin?

När havre och ärtor är tröskat, är det idé att passa på gris där då, eller går dom inte ut?

Mvh Jimmy 

Publicerat

Jag är ingen rutinerad spannmålsjägare men några tankar..

Syftet med spannmålsjakten är att skydda växande gröda vilket torde göra tröskade ärt och havreåkrar ointressanta ur det perspektivet. Sen är det avgjort roligare att smyga runt på åkrar än att sitta och glo på en åker så det är väl bara att kolla? Men jag tror inte det är så hett.. 

Höstvetet.. och här gissar jag lite.. torde inte bli intressant förrän nästa år när det växt upp och blivit mjölkmoget, DÅ finns ett reellt behov av att skydda växande gröda. Det mesta borde vara tröskat nu så säsongen är liksom över. 

Nästa grej är väl att hålla koll på vårens nysådda ärtåkrar, de kan tveklöst dra gris och där kan de ställa till det en hel del.

Publicerat

Jag ska inte påstå att jag är någon större expert, men jag har i alla fall fått ihjäl ett antal (närmare 10 bara i år) grisar ute på diverse åkrar som behöver skyddas.

Det som är svårast är att få bra skottläge på grisarna i grödorna. Ärtorna, vetet (eller vad det nu är som växer) skymmer ofta i princip hela grisen. Du vill inte heller skjuta det största djuret. Det är för stor risk att det är suggan. 

Därför behöver i alla fall jag komma riktigt nära. Jag har skjutit ett antal på mindre än 20 meter. Det är inte alltid så lätt att röra sig tyst i en snårig ärtåker. 

Det som är absolut viktigast är att hålla koll på vinden och inte lägga vittring mot grisarna. Känner de lukten av dig så burkar det gå fort tills alla är borta...

Kan bonden se till att det finns skjutgator eller liknande blir det lättare. 

Grisarna går ofta ut på åkern i närtid efter den skördats. Det verkar finnas saker kvar att äta då. Nu rör det sig inte om skyddsjakt, men om grisstammen behöver reduceras så är det nu ofta lättare att skjuta. Hela grisen syns, och du ser också hur många andra grisar som är ute. 

Skyddsjakten sker i huvudsak på nätterna och mer eller mindre kräver nattjaktsutrustning. En termisk spotter och ljusförstärkande sikte går bra. Har du råd så fungerar det också med ett värmesikte. Det finns de som lyckas få ihjäl grisarna med lampa på bössan. Där jag jagar fungerar det dåligt. När lampan tänds tenderar grisarna att försvinna. 

Skyddsjakten bedrivs främst när grödorna är nysådda och just innan de skördas. Däremellan är det mindre attraktivt för grisarna, även om det kan bli skador på vallarna mer eller mindre året runt. 

Publicerat

Mina två cent...

Vinden är A och O , delvis pga vittring, men ochså möjligheten att ta sig in nära.
Handspotter är trevligt,
Dom flesta termiska/IR sikten har "för stor förstoring" på lägsta läget, så jag kör oftast med "vanligt kikarsikte" med rödpunkt, och grön lampa.
Försöker ta mig så nära som möjligt för att säkra bedömningen. Dom grisar jag skutit iår har varit mellan 1-3m

Skyddsjagar bara när det behövs efter sådd och just innan skörd.
På vallarna kan det bli långhåll +20M  

Vi har ofta ställt ut torn direkt efter sådd för att ha till senare som obs torn.