Publicerat Oktober 1, 20241 yr Jag var ett tag inne på att försöka få licens för luftgevär för skyddsjakt (på hackspett, om man får tillstånd dvs) men upptäckte sedan att det faktiskt finns subsonic/CB-ammunition för 22LR, som nog egentligen är en bättre och framförallt enklare väg att gå. Då jag även vill jaga grävling (skyddsjakt) med klass 3-bössa så kollade jag runt lite och insåg att det finns inte så jättemånga klass 3-bössor på marknaden. Hittade dock Sako Quad och CZ 457 där man verkar kunna byta pipor. Bland annat finns 22LR- och 22WMR-pipor. När man kollar på produktbeskrivningarna beskrivs dock Sako Quad som en klass 4-bössa. Är det inte så att pipa och ammunition avgör klassen? Borde inte t.ex. en Sako Quad med 22WMR-pipa vara klass 3? Skulle det vara ett bra val med antingen Sako Quad eller CZ 457 om man vill ha både klass 3 och klass 4? Har läst att 22WMR är en ganska dålig kaliber, "dödar dåligt" vill jag minnas det stod om den. Finns det någon annan klass 3-kaliber som är lämplig? Eller finns det motsvarande subsonic-ammunition till 308 som vore lämpligt för grävlingsjakt (den enda jag hittade var onödigt dyr)? Känns väldigt overkill att jaga grävling med normal 308-ammunition. Dels ljudet och onödigt mycket energi i kulan. Hagel skulle vara ett alternativ, men skulle nog ändå föredra kula. I nuläget har jag inga vapen, men planen är att skaffa en 308, och sedan en 22LR, och helst något däremellan som ligger närmre 22LR än 308, men som ändå är lämpligt att jaga grävling med. Tips?
Publicerat Oktober 1, 20241 yr 11 minutes ago ibls sa: Jag var ett tag inne på att försöka få licens för luftgevär för skyddsjakt (på hackspett, om man får tillstånd dvs) men upptäckte sedan att det faktiskt finns subsonic/CB-ammunition för 22LR, som nog egentligen är en bättre och framförallt enklare väg att gå. Då jag även vill jaga grävling (skyddsjakt) med klass 3-bössa så kollade jag runt lite och insåg att det finns inte så jättemånga klass 3-bössor på marknaden. Hittade dock Sako Quad och CZ 457 där man verkar kunna byta pipor. Bland annat finns 22LR- och 22WMR-pipor. När man kollar på produktbeskrivningarna beskrivs dock Sako Quad som en klass 4-bössa. Är det inte så att pipa och ammunition avgör klassen? Borde inte t.ex. en Sako Quad med 22WMR-pipa vara klass 3? Skulle det vara ett bra val med antingen Sako Quad eller CZ 457 om man vill ha både klass 3 och klass 4? Har läst att 22WMR är en ganska dålig kaliber, "dödar dåligt" vill jag minnas det stod om den. Finns det någon annan klass 3-kaliber som är lämplig? Eller finns det motsvarande subsonic-ammunition till 308 som vore lämpligt för grävlingsjakt (den enda jag hittade var onödigt dyr)? Känns väldigt overkill att jaga grävling med normal 308-ammunition. Dels ljudet och onödigt mycket energi i kulan. Hagel skulle vara ett alternativ, men skulle nog ändå föredra kula. I nuläget har jag inga vapen, men planen är att skaffa en 308, och sedan en 22LR, och helst något däremellan som ligger närmre 22LR än 308, men som ändå är lämpligt att jaga grävling med. Tips? Varför inte en 204 Ruger? Eller en 222Rem?
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Författare Hittar inte direkt några 204-bössor, är det enbart begagnat som gäller? Hade varit kul med ett lite större utbud så man kunde välja och vraka lite.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Ja, det verkar vara lite klent utbud på dessa. Vet att @Hipshot har en, så kanske han vet var man får tag i en.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Varken 204 Ruger eller 22WMR är subsonic. Jag har haft 3 st 22WMR, den nuvarande har jag faktiskt inte ens provat. Arvegods (Quad) som omedelbart fick pipor i 17HMR och 22LR istället. Min erfarenhet av kalibern är dålig död med helmantel och onödigt stora skador med hålspets på sjöfågel. Men det spelar ingen roll om du inte tänker äta bytet.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Författare 5 minutes ago Mr P sa: Varken 204 Ruger eller 22WMR är subsonic. Nej för grävlingsjakten spelar det ingen större roll så länge det inte är för mycket energi i kulan, vilket det förmodligen inte är i en klass 3-kaliber som 22WMR. Det är mest på 22LR jag är ute efter subsonic. Tänkte mer alternativt att använda en 308 med subsonic-ammunition om det skulle göra någon inverkan på ljud och energi, så den mer blir mer lik en klass 3-kaliber energimässigt?
Publicerat Oktober 1, 20241 yr 8 minutes ago Mr P sa: Varken 204 Ruger eller 22WMR är subsonic. Jag har haft 3 st 22WMR, den nuvarande har jag faktiskt inte ens provat. Arvegods (Quad) som omedelbart fick pipor i 17HMR och 22LR istället. Min erfarenhet av kalibern är dålig död med helmantel och onödigt stora skador med hålspets på sjöfågel. Men det spelar ingen roll om du inte tänker äta bytet. Nu ville han ha något mellan 308 och 22lr, för räv och grävling om jag har fattat inlägget rätt.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Författare 8 minutes ago Islänningen sa: Nu ville han ha något mellan 308 och 22lr, för räv och grävling om jag har fattat inlägget rätt. Det stämmer, fast bara grävling, ej räv :).
Publicerat Oktober 1, 20241 yr 7 minutes ago Islänningen sa: Nu ville han ha något mellan 308 och 22lr, för räv och grävling om jag har fattat inlägget rätt. Som jag förstår hans inlägg funderar han eventuellt på en Quad eller CZ med pipor i 22WMR och 22LR, med misstanke om att det är dålig död i 22WMR.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Författare 3 minutes ago Mr P sa: Som jag förstår hans inlägg funderar han eventuellt på en Quad eller CZ med pipor i 22WMR och 22LR, med misstanke om att det är dålig död i 22WMR. Funderar på om det är ett bra val om man ska ha så få bössor som möjligt och bara ska jaga vildsvin (308), grävling samt skyddsjakt på mindre skadefåglar (22LR). Med en Quad eller CZ så räcker det med två bössor varav två pipor till den ena. Helst hade jag bara velat ha 22LR och 308, men vill även ha möjlighet att jaga grävling med annat än 308.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr 7 minutes ago ibls sa: Funderar på om det är ett bra val om man ska ha så få bössor som möjligt och bara ska jaga vildsvin (308), grävling samt skyddsjakt på mindre skadefåglar (22LR). Med en Quad eller CZ så räcker det med två bössor varav två pipor till den ena. Helst hade jag bara velat ha 22LR och 308, men vill även ha möjlighet att jaga grävling med annat än 308. Det är alltid bättre med 2 olika bössor än 2 pipor till en, om det finns rum i garderoben. Varför? Jo det är alltid fel pipa monterad när man skall skjuta..... Så köp en 22LR, en 222/223 för klass 2 och 3 vilt samt en 308 för klass 1. Sen behöver du nog en hagelbössa också, förr eller senare.
Publicerat Oktober 1, 20241 yr Författare 1 minute ago Mr P sa: Det är alltid bättre med 2 olika bössor än 2 pipor till en, om det finns rum i garderoben. Varför? Jo det är alltid fel pipa monterad när man skall skjuta..... Så köp en 22LR, en 222/223 för klass 2 och 3 vilt samt en 308 för klass 1. Sen behöver du nog en hagelbössa också, förr eller senare. Det är också en ekonomisk fråga, plus att jag tror att mesta skyttet kommer ligga på vildsvin, sedan kommer det vara tillfälligt kortare perioder med grävling, och 22 kommer nog användas mest på skjutbanan. Tänker mig att standard är att man har 22-pipan på, sedan bestämmer man sig att nä nu är det dags för grävling under 1-2 veckor, därefter går man tillbaka till 22-pipan igen. Är det jättejobbigt att byta pipa förresten?
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 8 hours ago ibls sa: Det är också en ekonomisk fråga, plus att jag tror att mesta skyttet kommer ligga på vildsvin, sedan kommer det vara tillfälligt kortare perioder med grävling, och 22 kommer nog användas mest på skjutbanan. Tänker mig att standard är att man har 22-pipan på, sedan bestämmer man sig att nä nu är det dags för grävling under 1-2 veckor, därefter går man tillbaka till 22-pipan igen. Är det jättejobbigt att byta pipa förresten? Pipbytet på Quaden är en skruv, går på en minut. Det jobbiga är att pipan ska vinklas uppåt så du behöver onödigt höga kikarfästen eller ta av kikaren. Jag har en kikare för varje pipa och kontrollerar inskjutningen efter varje byte. Jag har övervägt att köpa en till för att alltid ha rätt pipa inskjuten. Men det står redan 8 bössor i skåpet så det börjar bli trångt om utrymme.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr Vet inte varför 22wmr har så dåligt rykte, frun i huset har då "tagit ur" mången räv från toafönstret med sin gamla Anschutz 22wmr. Träffsäker är den också på alla vettiga avstånd. En 22lr pipbytare med 22wmr, (och/eller 17hmr som i andra länder duger till Coyote men i Sverige bara dräper Järpe), borde väl vara en supercombo för det du tänkt dig. Min 455a .22/.17 gillar jag stenskarpt.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 13 hours ago Islänningen sa: Ja, det verkar vara lite klent utbud på dessa. Vet att @Hipshot har en, så kanske han vet var man får tag i en. Howa går att få i .204.. sköt två rävar inatt, gillar kalibern. Men i detta sammanhanget är den inte aktuell över huvud taget.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 26 minutes ago Hipshot sa: Howa går att få i .204.. sköt två rävar inatt, gillar kalibern. Men i detta sammanhanget är den inte aktuell över huvud taget. Har ofta rävar på 150-300m håll på min mark. Hade gärna haft en sånn flackskjutande bössa. Tyvärr fullt i garderoben. Får hoppas att vi får till utökning till 8 st. utan krusiduller från PM.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr Om vildsvin, hackspett och grävling enbart står på menyn så torde väl vilken som begagnad 308 + en quad/CZ med två pipor göra jobbet. 22WM fungerar bra på grävling.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr Jag har en CZ 457 med 22 lr och 22 magnum pipa. Perfekt kombo 22 magnum-pipan skjuter väldigt bra och ser jag tillbaka genom åren så har jag då aldrig upplevt att 22 magnum har dåligt med död i sig. Tvärtom skulle jag säga
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 59 minutes ago, dptrapper said: Jag har en CZ 457 med 22 lr och 22 magnum pipa. Perfekt kombo 22 magnum-pipan skjuter väldigt bra och ser jag tillbaka genom åren så har jag då aldrig upplevt att 22 magnum har dåligt med död i sig. Tvärtom skulle jag säga Nu blir jag sugen att ha en 22wmr-pipa till min å! Allt man hör är hur dåligt de skjuter.. On topic:; Det enda som är riktigt tyst är väl 22lr med subsonic. Man hör bara mekanismen liksom, åtminstone med dämparen på. Annars låter ju "allt". Om du ska ha en bössa för just räv och grävling som är lite lagom, varför inte tex en .222r? Så kan du ta rådjur också med den.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr Författare 1 hour ago sexfemåtta sa: Nu blir jag sugen att ha en 22wmr-pipa till min å! Allt man hör är hur dåligt de skjuter.. On topic:; Det enda som är riktigt tyst är väl 22lr med subsonic. Man hör bara mekanismen liksom, åtminstone med dämparen på. Annars låter ju "allt". Om du ska ha en bössa för just räv och grävling som är lite lagom, varför inte tex en .222r? Så kan du ta rådjur också med den. Eller .223 kanske? Vore lite skoj med en AR-15 för grävlingsjakt :), fast med både .222r och .223 går väl bössor med utbytbara pipor bort gissar jag. Är det för övrigt stor skillnad på CZ och Sako om man vill ha en med utbytbar kaliber? Har fått för mig att Sako är lite högre kvalitet rent generellt, men kanske något jag fått om bakfoten?
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 19 hours ago ibls sa: Det är också en ekonomisk fråga, plus att jag tror att mesta skyttet kommer ligga på vildsvin, sedan kommer det vara tillfälligt kortare perioder med grävling, och 22 kommer nog användas mest på skjutbanan. Tänker mig att standard är att man har 22-pipan på, sedan bestämmer man sig att nä nu är det dags för grävling under 1-2 veckor, därefter går man tillbaka till 22-pipan igen. Är det jättejobbigt att byta pipa förresten? Har 455 med alla piorna, som Mr P skriver är alltid fel pipa I. 22wmr gör bara en sak bättre än 17hmr och de är att den är Klass 3 på papper. Men saknar effekt gör den inte, skjutit gäss på 120m med den men skulle säga att det är en 80 m bössa. Min skjuter riktigt bra och efter bäddning riktigt bra! Funderar på hur du jagar? Jagar man grävling med hund, så är 22lr att föredra. Fick faktiskt respekt för kalibern efter fått genomslag på grävling med kalibern. Annars säger jag en ren 22lr Klass 2 säger jag 222 alt 223, allt annat kan man skaffa när man nördat ner sig. 222 går att få hyfsat tysta dock inte subsonic tyst om du inte laddar dem med det.
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 28 minutes ago hs_merkel sa: Har 455 med alla piorna, som Mr P skriver är alltid fel pipa I. 22wmr gör bara en sak bättre än 17hmr och de är att den är Klass 3 på papper. Men saknar effekt gör den inte, skjutit gäss på 120m med den men skulle säga att det är en 80 m bössa. Min skjuter riktigt bra och efter bäddning riktigt bra! Funderar på hur du jagar? Jagar man grävling med hund, så är 22lr att föredra. Fick faktiskt respekt för kalibern efter fått genomslag på grävling med kalibern. Annars säger jag en ren 22lr Klass 2 säger jag 222 alt 223, allt annat kan man skaffa när man nördat ner sig. 222 går att få hyfsat tysta dock inte subsonic tyst om du inte laddar dem med det. Det är väl fortfarande klass 3 som gäller för grävling eller? Så 22lr får väl bara användas för avfångning har jag för mig. Klass 3 Kraven på ammunition i klass 3 är att kulan väger minst 2,5 g och har ett värde på E100 som är minst 200 J. Ammunition i klass 3 är tillåtet för allt vilt utom älg, hjortar, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, vildsvin, sälar, rådjur, järv, lodjur och bäver. Omvänt kan man säga att klass 3 vilt är alla arter som inte ingår i klass 1 & 2 samt de som anges i klass 4 nedan, till exempel räv, grävling, hare, mårdhund, tjäder, orre och, gäss. Klass 4 Ammunition som räknas till klass 4 utgår från energin vid mynningen, inte på hundra meters avstånd som i de övriga klasserna. 150 J gäller som gräns. Någon minsta kulvikt finns inte. I klass 4 ingår bara mindre viltarter; vildkanin, iller, mink, hermelin, ekorre, mullvad, sorkar (även bisam), möss, knipa, vigg, gräsand, bläsand, kricka, morkulla, ripa, järpe, fasan, rapphöna, duvor, måsar, trutar, sothöna, skrakar och tättingar (inklusive kråkfåglar).
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 52 minutes ago Islänningen sa: Det är väl fortfarande klass 3 som gäller för grävling eller? Så 22lr får väl bara användas för avfångning har jag för mig. Klass 3 Kraven på ammunition i klass 3 är att kulan väger minst 2,5 g och har ett värde på E100 som är minst 200 J. Ammunition i klass 3 är tillåtet för allt vilt utom älg, hjortar, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, vildsvin, sälar, rådjur, järv, lodjur och bäver. Omvänt kan man säga att klass 3 vilt är alla arter som inte ingår i klass 1 & 2 samt de som anges i klass 4 nedan, till exempel räv, grävling, hare, mårdhund, tjäder, orre och, gäss. Klass 4 Ammunition som räknas till klass 4 utgår från energin vid mynningen, inte på hundra meters avstånd som i de övriga klasserna. 150 J gäller som gräns. Någon minsta kulvikt finns inte. I klass 4 ingår bara mindre viltarter; vildkanin, iller, mink, hermelin, ekorre, mullvad, sorkar (även bisam), möss, knipa, vigg, gräsand, bläsand, kricka, morkulla, ripa, järpe, fasan, rapphöna, duvor, måsar, trutar, sothöna, skrakar och tättingar (inklusive kråkfåglar). Grävling för hund ligger under avlivning och är underlagen, om dem inte ändrat något, sen är frågan hur långt ifrån är avlivning? Annars klass 3
Publicerat Oktober 2, 20241 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Funderar på hur du jagar? Jagar man grävling med hund, så är 22lr att föredra. Fick faktiskt respekt för kalibern efter fått genomslag på grävling med kalibern. En 22LR på rätt ställe dödar en älg