Publicerat Oktober 21, 20241 yr Min 320 börjar ge upp, så det är dags att spara ihop till en ny pejl. Jag har redan klocka och skoterGPS från Garmin och fortsätter gärna på det spåret. InReach gillar jag, har det på skoterns GPS, det är egentligen inget krav för jakten men eftersom det inte kostar så mycket mer så kan det få slinka med. Hunden är en mycket nätt nobs. Mobiltäckningen är svajig där jag brukar jaga mest. Så vad ska man välja för nåt? 300i kändes överdrivet dyrt. LTE-halsbandet verkar ha lite sämre batteritid och gles uppdateringsintervall. eller ska man sikta på nåt begagnat, nån Alpha 50 eller 100?
Publicerat Oktober 21, 20241 yr Du har ju haft inbytes kampanj med 3000kr åter på Astro 320 nu i höst igen, vet inte om det finns kvar. Men en Alpha 200/200i kan ju räcka.. Ska du gå på GPS/LTE halsband så är det som är snällast mot jaktlaget en Rex Minifinder!
Publicerat Oktober 21, 20241 yr Författare Kanske får bli en 200i då. Jag hittar ingen aktuell inbyteskampanj, synd att man missade den. Såklart ger gamla pejlen upp när kampanjen är slut 🙂
Publicerat Oktober 22, 20241 yr Blir nog bra det, har en Alpha 100 och den fungerar ok. 200:an är ju ännu bättre i skärmen så det är inget dåligt köp. 300: an håller jag med om att det är mycket pengar, och vet inte om det finns mervärde på den som motsvara priset. Aldrig testat eller klämt på en sådan.
Publicerat Oktober 22, 20241 yr 14 hours ago, Sparven said: å vad ska man välja för nåt? 300i kändes överdrivet dyrt. LTE-halsbandet verkar ha lite sämre batteritid och gles uppdateringsintervall. Du kan ställa in uppdateringsintervallen på halsbandet till allt från 10 sekunder till flera timmar. Vidare så kan du para LTE:n med ett VHF-halsband från Garmin (exempelvis T5). Det gör att när VHF-halsbandet har kontakt så stängs GPS:en på LTE:n av och positioneringen kommer från VHF-halsbandet. Det gör att batteritiden på LTE:n ökas vasentligt. Positioneringen kan skickas bland annat till Easyhunt appen. Funkar hur bra som helst faktiskt man får en riktig bra hybrid lösning. Jag kör själv med en Alpha 100 plus T5 och LTE kombinerat med Easyhunt. Funderar på en eventuell uppgradering av handenheten till en 300 men det är som redan sagts mycket pengar. Vore skönt att bara har en handenhet istället för två. Dock i teorin när LTE:n och T5:n är ihopparade så skulle man klara sig med endast mobilen som handenhet eftersom positioneringen i Easyhunt kommer från båda pejlen. CS