Publicerat Oktober 23, 20241 yr Detta är en populär post. Satt i vakkojan några timmar igår,trots dåliga förutsättningarna då snön tinat bort. Men med en måne på halv & med handkikarens hjälp så gick det att se iaf fram till åteln. Såg en skugga frigöra sig från ytterkanten och komma in mot åteln,ner med handkikaren och snabbt böja sig över bössan som ligger färdig i gluggen. Var helt 100 % på räv då,men ser att rörelsemönster påminner mer om grävling just före skott så lite överraskad blev jag allt då jag 2 Tim senare avbröt jakten.
Publicerat Oktober 23, 20241 yr Åfan en mårdhund? Den ska väl rapporteras in? Kanske rent skickas in?
Publicerat Oktober 23, 20241 yr Nu är jag ingen världsmästare på mårdhundar, men hörde att de ofta lever i par så det kanske finns en till om inte detta är en ung vandrare?
Publicerat Oktober 24, 20241 yr Jag hade nog fryst den och sen ringt SVA, länstyrelsen eller om det är lantbruksuniversitetet man ska ringa? Hur som, häftigt som attans. Jag hade bett att få behålla pälsen för det är inte alla som får panga en dyligt 😀
Publicerat Oktober 24, 20241 yr https://jagareforbundet.se/vilt/invasiva-frammande-arter/mardhund/ Har du sett eller skjutit en mårdhund, kontakta oss! Tipstelefon: 070-3399326 Epost: tipsaframmandearter@jagareforbundet.se
Publicerat Oktober 24, 20241 yr Författare 8 hours ago Hipshot sa: Och ingen sändare på den där? Tänkte om det var ett sk judasdjur.. Nä inte på denna. Blir väl att sätta sig nån mera kväll snart så kanske det dyker upp nån polare till den. Det var iaf en hane med en vikt på just under 6 kg, Vägde 5,96kg
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Författare Detta är en populär post. Satt av några tim i kojan igår började strax före 20,00 & inte suttit länge så upptäckte jag en mörk skugga ute i högerkanten det var en räv som i hög fart sprang rakt över det öppna fältet förbi åteln och in i skogen på andra sidan. Jag såg den i handkikaren hastigast och trodde nog den skulle stanna där ute,och efter ca 20 min kom det en räv från skogen där den försvann & med samma beteende.... full fart över den öppna ytan utan att stanna... Jag hann inte ens lägga ner handkikaren så hade den passerat igen.nå nå den kanske kommer igen tänkte jag.... Sedan runt 21,30 får jag handkikaren syn på en räv som glider längst bort i kanten mot skogen och verkar ej vara intresserad av att gå ut mot åteln,böjer mig snabbt över bössan och kornar in,blev ett kortare eftersök in i skogen där jag hittar några små droppar av blod som efter 50-70m blir mycket lätt att följa då det ligger snö i skogen. Så där ligger en liten hane död.
Publicerat Oktober 27, 20241 yr Författare På 2024-10-23 at 15:08 dptrapper sa: Åfan en mårdhund? Den ska väl rapporteras in? Kanske rent skickas in? Rapporterat den till en som jobbar i mårdhundsprojektet,och även i artdataportalen. Såg att det rapporterats in några stycken här i kiruna kommun tidigare år,och det stämmer med vad jag fått höra från olika personer. Men jag tror nog att det finns ett mörkertal där,är förmodligen några som ej rapporterat sina skjutna och även observationer av levande mårdhundar. Har lånat ut min grävlingsfälla vid några tillfällen då man sett mårdhund & inte lyckats fånga dom. Så här kan nog finnas fler än man tror...
Publicerat November 6, 20241 yr Författare Nu är det som det brukar vara,bara dom vanliga gästerna som kom i går kväll för att få sig lite mat & som nu har slutat äta och ränna omkring i skogen 👍