Publicerat Oktober 25, 20241 yr Jag undrar om det finns någon typ av universalfäste man kan fästa på optiken så att man sedan enkelt kan flytta denna mellan olika vapen som har olika baser? T.ex. vill jag kunna flytta optiken mellan picatinnybas på en kommande 308, och weaverbas på ett kommande luftgevär. Helst hade jag velat ha picatinny på luftgeväret också, men tror tyvärr inte det går byta basen på min tilltänkta luftbössa. Alternativt om man kan konvertera weaver till picatinny med någon slags adapter så man fäster adaptern på luftbössan och på så vis enkelt kan montera optiken utan att byta ringar? Helst ska det ju inte bygga för mycket på höjden heller. Jag har för mig jag någonstans sett "hållare" som finns tillgängliga för olika typer av baser, och sedan någon typ av ringar/fäste som man fäster på optiken, sedan var det superenkelt att flytta optiken mellan vapnen. Kanske har jag drömt om detta?
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Det här kanske låter tråkigt, men jag skriver det i all välmening: Jag har försökt ha samma sikte till flera bössor i omgångar och det är verkligen ingenting jag kan rekommendera. Det är krångligt, är inte särskilt billigt med tanke på montagen, det kommer inte bli bra och du kommer spendera en avsevärd del av din tid att förbanna dig själv för att siktet sitter inskjutet på fel bössa. Sedan tycker jag personligen att det är en avsevärd skillnad på optik jag vill ha på en luftbössa och något jag vill ha på en .308, oavsett om den senare är för jakt eller målskytte. Optiken på luftbössan vill jag ha parallax från tio meter på, till att börja med.
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Dentler vario är väl gjord för denna typen av tanke men att dela sikte mellan en luftbössa och en klass 1:a är dömt att misslyckas redan från början precis som LGH pekar ut. Bespara dig huvudvärken och lägg pengarna på ett dedikerat sikte till luftbössan. Finns gott om prisvärda alternativ med parallax ner till 10m/yards. Men värt att nämna är att om luftgeväret är en fjäderbössa bör siktet va uttryckligen för detta då ”rekylen” blir åt fel håll och det kan knäcka många sikten som inte är gjorda för det.
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Författare 4 minutes ago LGH sa: Det här kanske låter tråkigt, men jag skriver det i all välmening: Jag har försökt ha samma sikte till flera bössor i omgångar och det är verkligen ingenting jag kan rekommendera. Det är krångligt, är inte särskilt billigt med tanke på montagen, det kommer inte bli bra och du kommer spendera en avsevärd del av din tid att förbanna dig själv för att siktet sitter inskjutet på fel bössa. Sedan tycker jag personligen att det är en avsevärd skillnad på optik jag vill ha på en luftbössa och något jag vill ha på en .308, oavsett om den senare är för jakt eller målskytte. Optiken på luftbössan vill jag ha parallax från tio meter på, till att börja med. Det är ett Alpex A50EL, alltså digitalt dag/natt-sikte med flera olika profiler för olika bössor med laseravståndsmätare och ballistisk beräkning (tror tom den funkar på luftgevär om man knappar in rätt ballistik). Oavsett om ballistikberäkningen funkar eller ej för luftgevär så kan man ha flera inskjutningsavstånd inställda så det går enkelt att växla mellan dessa. 308 hade jag tänkt ha till i princip enbart vildsvin och luftbössan är en sådan som går att trimma upp i effekt om man någon gång lyckas få skyddsjakttillstånd på den. Den ska i så fall främst användas för råttor och om man mot förmodan får tillstånd för det - skyddsjakt på hackspett.
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Författare 2 minutes ago TekDr sa: Dentler vario är väl gjord för denna typen av tanke men att dela sikte mellan en luftbössa och en klass 1:a är dömt att misslyckas redan från början precis som LGH pekar ut. Bespara dig huvudvärken och lägg pengarna på ett dedikerat sikte till luftbössan. Finns gott om prisvärda alternativ med parallax ner till 10m/yards. Men värt att nämna är att om luftgeväret är en fjäderbössa bör siktet va uttryckligen för detta då ”rekylen” blir åt fel håll och det kan knäcka många sikten som inte är gjorda för det. Det är en PCP-bössa som i princip ska vara rekylfri.
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Det som primärt skiljer weaver från picatinny är tjockleken på rekylklacken där picatinny är grövre. Weaverfästen passar normalt sett på båda men picatinny bara på picatinny. Dock får man ju ta hänsyn till var spåren är placerade. På picatinny (om man följer standard) är det var 10:e mm och på Weaver kan det nästan va hur fan som helst så det är inte alltid säkert det går att få ihop annars bör vilket weaver qd fäste som helst funka, typ warne, Leupold qrw, Rusan etc. Dock menar jag att det är dömt att misslyckas för förr eller senare tar du ett skott med fel profil i siktet och bommar eller i värsta fall skadskjuter.
Publicerat Oktober 25, 20241 yr Författare 4 minutes ago TekDr sa: Dock menar jag att det är dömt att misslyckas för förr eller senare tar du ett skott med fel profil i siktet och bommar eller i värsta fall skadskjuter. Så kan det säkert vara, men kommer inte byta mellan de olika bössorna dagligen. Det får bli fokus på ett vilt i taget under en period och därefter byta till andra. Gör man två bra checklistor + inskjutning inför varje byte så bör det funka. Längre fram när ekonomin tillåter kan det kanske bli ytterligare ett sikte, kanske ett termiskt då nästan all min jakt kommer vara förlagd till skymning/gryning/natt.