Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Termiskt, okulärmonterat eller frontmonterat?

Featured Replies

Publicerat

Okulärmonterat tittar ju igenom kikaren medans på frontmonterat så tittar kikaren på en skärm.

Då måste bilden på skärmen justeras för att matcha riktmedlet.

Har fått tips om Pulsar Proton 2.  Vad jag förstår, så justerar man bilden med att tilta enheten så att riktmedlet matchar en referenspunkt i bilden.

Kräver verktyg som lätt tappas bort, speciellt om man ska hålla på med detta i mörker.

Pard FT32 verkar trevligt, och om man ska tolka infon på AstroSweden, så kan det monteras både fram och bak, samt även användas stand-alone.  Har dock inte sett några bilder av det monterat bak, så jag kan inte svära på att den funktionen finns.

Vad föredrar ni?

Publicerat

Termiska sikten kan inte vara okulärmonterade utan måste vara frontmonterade eller stand-alone.
FT32 kan, som jag läser astros text, frontmonteras eller sitta ensamt på vapnet.

Har en Pulsar frontmonterad och det funkar fint (efter vissa inkörningsproblem som mest berodde på att jag är man och inte läste manualen tillräckligt noga 🙂 ).
Det går ganska enkelt att montera den så att du får en tillräcklig noggrannhet för jakt på rimliga avstånd men det är knappast klisterlapp på hundra meter utan mer snusdosa.

Publicerat
37 minutes ago, defransson said:

Termiska sikten kan inte vara okulärmonterade utan måste vara frontmonterade eller stand-alone.
FT32 kan, som jag läser astros text, frontmonteras eller sitta ensamt på vapnet.

Precis så! Vanligt glas är inte genomskinligt för värmestrålning, så därför måste termiska sikten sitta fram om de ska vara add-on.

Linser i termiska sikten och spotters tillverkas av germanium eller kisel och är tillsammans med sensorn de dyraste komponenterna i dessa apparater.

Publicerat
  • Författare

Jag lyckades sjäv komma fram till slutsatsen med glasen igår.  Tyckte det bara vara konstigt uttryckt på AstroSwedens sida, näe de pratade om olika adaptrar till okuläret.  Borde ha stått objektivet.

Har fått rekommendation om Proton 2 från andra, problemet ör bara att det sticker iväg ganska snabbt i pris.  5K dyrare än Parden, sedan ca. 1600:- för varje adapter du får köpa till.  Och det går inte att använda det som fristående sikte.

Publicerat
  • Författare

En annan intressant aspekt i det här, är att det ställer vissa krav på optiken.  Den måste ju kunna fokusera på 3-5cm avstånd från objektet.  Så typ ha närgräns på 0 cm

Publicerat

Nej det är inte alls nödvändigt med en närgräns på några centimeter. 

Optiken i en frontmonterad enhet är anpassad för att ge en "bild" som passar vanliga sikten. Jag skulle gissa att det motsvarar ett målavstånd på 80-100 meter. 

Helt säkert är i alla fall att du inte behöver en närgräns på 0 cm. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Arctic sa:

Nej det är inte alls nödvändigt med en närgräns på några centimeter. 

Optiken i en frontmonterad enhet är anpassad för att ge en "bild" som passar vanliga sikten. Jag skulle gissa att det motsvarar ett målavstånd på 80-100 meter. 

Helt säkert är i alla fall att du inte behöver en närgräns på 0 cm. 

Ok, så de kompenserar för det.  Blir väl att ta med ett sikte eller två och se om man han testa dom ihop.