Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalle Anka på besök

Featured Replies

Publicerat

20241119_121348.thumb.jpg.9c2b7cfe13abaa2f5ce7d544b0dc385e.jpg

20241119_121356.thumb.jpg.b75933a5c98617434d5382e6bbf58d90.jpg

Publicerat

Har sett vita gräsänder förut. Tydligen är det ganska vanligt när de lever i parkmiljö att några blir vita.

Här några från när jag var i Blekinge. Tror det var vid Mörrumsån.

20190714_205814.jpg

Publicerat
  • Detta är en populär post.

Då jag var liten grabb hemma på Bornholm gick det ett litet fraktskepp som hette Østbornholm mellan ön och fastlandet (så sa vi- läs København) men förnödenheter varje vecka. I 1964 blev den påseglat och bogserat in till nån vik vid Simrishamn och satt på grund

https://www.nexoemuseum.com/ms-oslashstbornholm---endeligt.html

På däcket hade dom korgar med "tama gräsänder" som skulle till Köbenhavn och jag tror dom skulle slaktas inför jul.

Då den låg på grundet var det några "lokala lymlar" som rodde ut och klippte upp burarna och släppte änderna (varav en del var muterade och vita/ spräckliga till färgen) och därigenom var medverkande till att det blev så många vita änder på Skånekusten.

Jag kommer ihåg den sista turen då Østbornholm skulle segla från Allinge där dom var inne för lite av/påfyllning av gods innan dom seglade mot København. Jag och min klasskompis Ivan Holm stod och såg på, och släppte tamparna.

Det är 60 år sen, och känns som nyligen.

Jag tror jag måste ringa till Ivan 😉

Publicerat
  • Detta är en populär post.

De kallas även whiskey anka.. kommer alltid några vita med när man petar ut änder i större mängd. De är alltid fridlysta och boten om man skjuter en slik är en flaska till viltmästaren. 

Höjden av humor var.. två år sedan? en whiskey anka i ett viltvatten var lite trött (flög helkass) och reste med de andra änderna när man körde på dem med hund. Skillnaden med denna var att den tog fart och hängde på de andra men 50-70 meter innan ankan kommer fram till skyttarna fäller den ut landningsställen och siktar ned i ett bräske med älggräs. 

Den gamle spanielprofilen som i reklam även kallar sig Sveriges svar på Cecar Milan står 100 bort med sina hundar och en av jyckarna ser den här rätt iögonfallande ankan. Den hämtas resolut in och spanielprofilen tycker hunden gjort ett bra jobb som hämtat in en skadskjuten anka. Problemet var att det var extremt lätt att se att inte en dunvippa var krökt på den ankan till följd av ngt hagelskott iaf.. men av detta tar profilen ingen hänsyn till utan avlivar ankan snabbt och lätt. 

Blir rätt kul när denne sedan konfronteras med att han snurrat en frisk whiskeyanka :D

Publicerat

Kan hända att nån sån har ramlat...