Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Seger

Hjälp mig snälla.

Recommended Posts

Seger

Okej vänner.

Vilken bössa ska jag slå till på.

Benneli super 90 eller Beretta Urika

För och nackdelar

Jag fick ett trevligt bidrag från jobbet idag, så affär blir det äntligen ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Guest Tore

Förslag ta med båda bössorna till skjutbanan och känn,kläm,skjut.plocka isär sen betämer du dig ;)

Ha det DR:Tore 8) 8)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzy

Jag skulle nog ha valt Urikan, den vet jag fungerar, och hur ser andrahandsvärdet ut på Benellin ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Daniel H

Skulle ta benellin vilken dag som helst. Rekylomladdad = minimal rengöring, fullständigt driftsäker. Mia:s funkade med 24g från första skottet.

Andrahands värdet är bra men tyvärr finns det mycket sällan några begagnade. Berettas säljer så mycket fler att det alltid finns några beggade ute för försäljning.

Nackdelar är något mer rekyl och ett, iaf för mig, oskönt pistolgrepp.

Avgörande för mig är vapenvården och att berettan inte har några egentliga fördelar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest 300 WBY

Tom knapp och Jocke smålänning kör väl med super 90:n

Borde räcka som argument om driftsäkerhet m.m.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest widman

Du vet ju vad jag tycker  8)

Benellin såklart! (Daniel har ju redan berättat vad han tycker om min bössa...)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joakim

Jag gillar min Urika men har inte testat Benellin.

Fördelar som jag ser det med Urikan:

Mycket låg rekyl. Säkert andra och tredjeskott. Slår inte upp.

Lätt att kolvjustera.

Lätt, ca 3 kg.

Vapenvård ? Ja, lite spray och torkaav och ur då och då är inga problem för mig. Den är lätt att ta isär.

Sen finns det lite olika utförande på Urikan. För vanlig rörlig jakt rekommenderar jag den vanliga modellen med mellanlång pipa (jag kommer inte håg exakt hur lång). Det finns en syntetmodell, den var, tycker jag, alldeles för tung. Jag har sett priser på nya std urika på ca 9000:- =bra pris.

Till sist; om du inte redan gjort det försök provskjut bägge.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzy
Tom knapp och Jocke smålänning kör väl med super 90:n

Borde räcka som argument om driftsäkerhet m.m.

Nja... inte i min värld... (Mister Negativ) ;)

Bara för att någon, några kändisar använder en produkt så betyder det igentligen inte så mycket då dom oftast har en uppsjö av reserv/slitdelar och nya pangar om så behövs, det kan likväl vara helt nyrenoverade pangar vid varje tillfälle som dom uppträder, och dessutom får dom oftast betalt för att visa upp sig med en viss pang.

Hur du än gör så köper du av Beretta då dom äger Benelli ;)

Gör som Dr.Tore säger, ta ut båda pangarna en dag på skjutbanan, skjut en massa skott, plocka isär, kolla och gör ditt val.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
partys

Vad jag vet har nästan aldrig en beretta strejkat vid vinterjakt vilket jag hört att Benellin kan göra men själv skulle jag nog ändå välja benellin på grund utav vikten alltså en super 90 med kompositkolv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Jag skjuter med en kortpipig centro. Som sagts tidigare så måste kolvmakarn ha haft världens längsta fingrar då det inte finns en möjlighet att få originalkolven att passa. Jag har snickrat ihop en helt ny träbit till min. Inte världens snyggaste men den fungerar.

Urikan däremot sitter bra för dom flesta. Vad jag rekommenderar är att du tar en titt på benelli collematore med kort pipa om det är jakt med stående du håller på med. Passar inte den köp en urika eller en bock av något bra fabrikat. Det viktigaste är att bössan fungerar och träffar det du siktar på om det sedan är med någon tre tums super heavyxxjättemagnumpatron eller en 28grammare är mindre noga

Effekten blir samma bara mer att äta med den senare. Halvautomaten ger dig en fördel i trånga kråkgömslen och en kort pipa påverkar inte hastigheten på haglet heller och jag har inte sett någon skillnad med den längre originalpipan på träffbilderna heller. Den blir bara mindre otymplig i skogen och originalpipan är förvisad till en plats längst in i vapenskåpet den tas bara fram vid något enstaka tillfälle som tex sjöfågeljagt då den längre visirlinjen kan göra lite skillnad.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Seger

Ok Tack för svaren.  :D

Som det ser ut nu verkar blir det en Benelli.

Men det finns en massa piplängder till denna bössa, vilken längd ska jag välja och varför ?

Jag jagar mest över stående hund + en del sjöfågel och kråka.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Ta den kortaste. Visirlängden räcker till. Jag har 53 cm pipa och den är perfekt till skogsjakt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Seger

Okej nu har det blivit affär.

Jag har slagit till på en Benelli Super 90 UL med 53 cm piplängd.

Stackars fåglar  ;D  ;D  ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzy

Stackars fåglar ;D ;D ;D

Håller med... gässen kommer bara att ruska på sig med den piplängden....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest ÖrnUgglan

Benelli är bra.. all heder åt dem att de även gör renodlade vänstervapen.

Hoppas du blir nöjd med bössan..  ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
dptrapper

Helt klart benellin

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Seger

Stackars fåglar ;D ;D ;D

Håller med... gässen kommer bara att ruska på sig med den piplängden....

Tikkan lämnar jag aldrig ifrån mig så nog lär gässen falla ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Seger

Fick hem pangpinnen igår så nu har jag varit och skjutit en massa hagelsvärmar.

Mäktigt att panga iväg tre toksnabba skott istället för två. ;D

Jämnförde träffbilden mot bocken på 30 meter med samma chocker, tyckte inte Benellin spred mer trots den korta pipan.

Inte heller någon skillnad på anslagsenergin då jag provsköt mot telefonkataloger på 15 och 35 meter.

Måste däremot justera kolven något då träffbilden slog något över.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Anders S

Dött lopp.

Ta den som passar dig bäst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Kul att det blev UL:en! En kompis har en dylik, riktigt mysigt vapen utan tvekan!

En annan kompis har en Urika och tja att påstå att den är driftsäker är väl mest ett skämt.. På någon mässa så hade de två Urikor och de svalde inte viss plugg, vet inte varför. Jag har aldrig haft ngr problem.. Jo! Efter en efterapportering i havet på ett gods så hade jag fått saltvatten i rekylfjädern, efter 6:e dubblén på lerduvor två dagar senare så laddade bössan inte om längre.. Varje omladdning innan haveriet resulterade i ett rött rökmoln ur lådan, rostdam som kom farande, såg rätt effektfullt ut. Makalöst att bössan gick så långe som den gjorde..

Det finns EN enda grej där Berettas automater är bättre än Benellin..

En Beretta kan du plundra dvs plocka ut patronen ur patronläget och ffa ha skott kvar i magasinet. På så sätt så har du en ofarlig bössa där alla ser att vapnet är ofarligt (slutstycket öppet) som du med en knapptryckning får farlig ifall ett läge dyker upp snabbt.

Benellin fixar inte det, man måste tömma bössa helt alt ställa en patron på tvären i patronläget, för att uppnå samma sak. Inget bra tycker jag..

Seger..

Har du klickpatroner? Stoppa i en klickpatron i magasinet, lägg i en patron i lådan. Släpp sakta fram slutstycket och se om du kan ha en patron i patronläget samt en patron på lyften.. Det går på min, jag laddar lätt 4 plugg i min lagligen spärrade bössa :-) Misstänker dock att de ändrat detta på de nyare modellerna men det kan ju vara värt att testa?

Mvh!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nils l

Kul att vi inte lurade dig till något felköp. Jag läste att Du har gjort samma erfarenhet som mig. Bara man driver på ordentligt i svingen så gör inte vare sig vikt eller piplängd något. Hagelskottet princip är ju att ge hagelsvärmen max hastighet på några dm sedan skottet avlossats då volymen ökar fort i en hagelpipa. Därför används snabba krut som snabbt brinner ut. Därför har inte piplängden så förbaskat stor betydelse för anslagsenergin egentligen. Och jämför man visirlinjen på en bock med en halvautomat får man lägga till lådans längd på halvauton men på en bock är det bara pipan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
RW

"Håller med... gässen kommer bara att ruska på sig med den piplängden...."

Bull,har en sån pipa och kanadicerna trillar hur bra som helst.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Seger
"Håller med... gässen kommer bara att ruska på sig med den piplängden...."

Bull,har en sån pipa och kanadicerna trillar hur bra som helst.

Jo Mats har nog ändrat uppfattning om piplängden, då gässen föll som paket från himlen med min lilla mysiga Benelli. ;D ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.