Publicerat November 25, 20241 yr Fick en fråga av en kompis som jag inte tänkt på. Får man söka köpa en klass 1 på klass 2? Tex om man bara tänker ladda lätta kulor för rådjursjakt och jaga toppfågel med helmantel. Kan man då söka på en 6,5 Creedmoor som klass 2 även om den går att ladda till klass 1?
Publicerat November 25, 20241 yr Utan att veta, men jag skulle bli minst sagt mäkta förvånad om man tex fick igenom en 6.5x55 på klass 2 med motiveringen att man bara kommer att ladda med lätta kulor. Det är nog Naturvårdsverkets lista som styr vilken klass en kaliber tillhör som gäller.
Publicerat November 26, 20241 yr Klasserna är ju huggna i sten mig veterligen. Det har ju knorrats om detta tidigare. Fast det borde inte vara något egentligt problem, det går utmärkt att ha flera bössor av samma klass så länge man kan motivera det.
Publicerat November 27, 20241 yr Nej detta går inte i hop. Har du inte gjort högvilts delen så får du inte äga en klass 1 bössa. Om man nu kan köpa en 6.5 men som bara får laddas som klass 2 så har du ju faktiskt en klass 1 bössa fast du inte får ägan en.
Publicerat November 27, 20241 yr Polisen/NVV borde skrota sin lista över kalibrar och klasstillhörighet. Det är ju energi mm som avgör. Köper man en 30-30 så kan den ju med modern ammunition klara kraven för klass 1 och man kan ju köpa tex V-max till 6,5x55 så är den klass 2. Osv 🙃
Publicerat November 27, 20241 yr En bekant sökte 204ruger på Klass 2, för att få ha dämpare, (var inte lagligt då), samma person har luftgevär 4,5 på jakt så gäller att prata med rätt person
Publicerat November 27, 20241 yr Jag ville ha en 6x47 Lapua som klass 1 men polisen hävdade klass 2. Det verkar alltså gå åt båda hållen.
Publicerat November 28, 20241 yr 23 hours ago Buck sa: Jag ville ha en 6x47 Lapua som klass 1 men polisen hävdade klass 2. Det verkar alltså gå åt båda hållen. Ja en 6mm kaliber blir ju aldrig klass 1.
Publicerat November 28, 20241 yr 1 hour ago PeterC sa: Ja en 6mm kaliber blir ju aldrig klass 1. 6,5x47 hette den, skrev fel.