Publicerat November 27, 20241 yr Har fått tips om hur man riggar "surströmming-minor" för att locka räv. Frågan är om det kommer att bli konkurans på åteln, eller om doften skrämmer bort svinen.
Publicerat November 27, 20241 yr 2 hours ago Islänningen sa: Har fått tips om hur man riggar "surströmming-minor" för att locka räv. Frågan är om det kommer att bli konkurans på åteln, eller om doften skrämmer bort svinen. Du får väl hänga upp burken över en trädgren vid åteln så att ingen kommer åt den men sprider doften. Bara en tanke.
Publicerat November 27, 20241 yr Författare 8 minutes ago lsjonsson sa: Du får väl hänga upp burken över en trädgren vid åteln så att ingen kommer åt den men sprider doften. Bara en tanke. Man apterar en mina. Gräv ett hål, 35-40cm djupt. Ställ en surströmmingsburk på botten av hålet. Ställ upp ca. 50 cm långt VP-rör på burken och fyll sedan hålet med jord. När marken är stelfrusen, ta ett vässat armeringsjärn och punktera burken via VP-röret. Röret kommer att fungera som skorsten för doften, men det blir svårt för räven att gräva fram burken ur den frusna marken. Och man kommer inte att ha någonting dinglandes, som kan träffa någon i huvudet.
Publicerat November 27, 20241 yr 15 minutes ago Islänningen sa: Man apterar en mina. Gräv ett hål, 35-40cm djupt. Ställ en surströmmingsburk på botten av hålet. Ställ upp ca. 50 cm långt VP-rör på burken och fyll sedan hålet med jord. När marken är stelfrusen, ta ett vässat armeringsjärn och punktera burken via VP-röret. Röret kommer att fungera som skorsten för doften, men det blir svårt för räven att gräva fram burken ur den frusna marken. Och man kommer inte att ha någonting dinglandes, som kan träffa någon i huvudet. Så kan man göra också!
Publicerat November 28, 20241 yr Detta är en populär post. Jag hade ut surströmming på en rävåtel, det skulle vara så jävla bra. Det kom inte en räv på flera veckor.
Publicerat November 28, 20241 yr Författare 57 minutes ago OlaK sa: Jag hade ut surströmming på en rävåtel, det skulle vara så jävla bra. Det kom inte en räv på flera veckor. Har fått den feedbacken från ett antal håll nu. Tur att jag inte har köpt några burkar än.
Publicerat November 28, 20241 yr Min erfarenhet av surströmming är att de gräver fram varenda bit men de äter inte av dem. Jag gör så att jag sätter upp en burk på en stolpe. Gärna när det blåser ordentligt. Sedan backar jag upp i vind minst femtio meter och så skjuter jag ett skott med lämpligt vapen och hålspetsammo. Det ger ett gasmoln med doft som driver iväg kilometervis och som en räv känner på mils avstånd. Tillsammans med lite kattmat av typen miniatyrkulor blir det en bra doftåtel där räven måste tillbringa tid för att tillgodogöra sig näring. Den kan inte bära iväg något och kalasa på det i skydd.