Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optik rävåtel

Featured Replies

Publicerat

Hallå! 

Jag har en 22wmr som jag kommer använda på rävåtel i vinter. Vad skulle ni rekommendera för optik för denna jakt?

50 eller 56 öppning, belyst eller icke belyst, vilket märke? 

Ja frågorna är många :P 

Publicerat

Första (och viktigaste) frågan -- vilken budget har du?

Kommer det att finnas snö på åteln?

Vilka avstånd planerar du att skjuta på?

Utan att veta svaret på frågorna ovan så får du en generiskt svar. Leta efter en nattbelyst Zeiss Victory 3-12x56. Har du en lätt bössa kan den bli alldeles för tung. Då är den Zeiss V 2,5-10x50 ett bra alternativ. Jag hade inte valt ett sikte med mindre objektiv än 50 mm för jakt när det börjar bli mörkt. 

Har du gott om pengar så finns Zeiss HT och Schmidt & Bender Polar T96. Vill du komma billigare undan finns icke belysta européer att välja. Ett äldre fast 8x56 fungerar nog så bra så länge linserna är fräscha och kan hittas rätt billigt. 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Arctic sa:

Första (och viktigaste) frågan -- vilken budget har du?

Kommer det att finnas snö på åteln?

Vilka avstånd planerar du att skjuta på?

Utan att veta svaret på frågorna ovan så får du en generiskt svar. Leta efter en nattbelyst Zeiss Victory 3-12x56. Har du en lätt bössa kan den bli alldeles för tung. Då är den Zeiss V 2,5-10x50 ett bra alternativ. Jag hade inte valt ett sikte med mindre objektiv än 50 mm för jakt när det börjar bli mörkt. 

Har du gott om pengar så finns Zeiss HT och Schmidt & Bender Polar T96. Vill du komma billigare undan finns icke belysta européer att välja. Ett äldre fast 8x56 fungerar nog så bra så länge linserna är fräscha och kan hittas rätt billigt. 

Ja budget är inte över 5000:- tyvärr. 

Det kommer finnas snö på åteln.

Avståndet är cirka 50 Meter.

Tack för att du svarar och kommer med tips :) 

Publicerat

För 5000:- bör det gå att hitta ett icke belyst begagnat europeisk 2,5-10x50. Det kommer att fungera bra för dig. Större objektiv ger bättre mörkeregenskaper, men blir också tyngre och vingligare på en lätt bössa.

I och med att du har snö kommer troligen rätt många olika sikten att fungera. 1,5-6x42 kan också vara ett alternativ. 

För 5000:- hade jag letat begagnat. Nya sikten i den priskategorin brukar inte fungera jättebra när det blir mörkt. Bättre belysta sikten brukar också vara svåra att hitta för den pengen -- så letat efter ett icke belyst med så bra linser som möjligt. 

Publicerat

Är åteln belyst? Har du en ljus miljö där du förväntar dej att skjuta rävarna så skulle jag säga att förstoring och belyst riktmedel är viktigare än stor öppning framåt. Är det jakt i månsken som gäller så är Artic helt rätt ute. Jag drar nytta av en förstärkt gårdsbelysning på min åtel, öppningen på siktet är avgjort mindre viktig än belyst riktmedel och förstoring. Jag är övertygad om att jag skulle klara mej med en mindre glugg på bössan givet att jag kunde vrida på förstoring och belyst punkt. Du skulle skjuta 22 Mag.. då blir det inte jätte långa håll och då blir förstoringen mindre viktig, x 10 x12 torde räcka tänker jag? 

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Hipshot sa:

Är åteln belyst? Har du en ljus miljö där du förväntar dej att skjuta rävarna så skulle jag säga att förstoring och belyst riktmedel är viktigare än stor öppning framåt. Är det jakt i månsken som gäller så är Artic helt rätt ute. Jag drar nytta av en förstärkt gårdsbelysning på min åtel, öppningen på siktet är avgjort mindre viktig än belyst riktmedel och förstoring. Jag är övertygad om att jag skulle klara mej med en mindre glugg på bössan givet att jag kunde vrida på förstoring och belyst punkt. Du skulle skjuta 22 Mag.. då blir det inte jätte långa håll och då blir förstoringen mindre viktig, x 10 x12 torde räcka tänker jag? 

Nej den är inte belyst, det är månen och snön som för göra jobbet :) 

Publicerat

Begagnad typ Meopta 3-9X50 eller liknande, du kan även hitta en Helia beggad för den pengen

Publicerat

Kanske inte bäst men fullt fungerande för det priset ifall du väntar lite.

Meopta r1 3-12x56

Jag har haft ett sånt tidigare på ppc och det fungerade bra på snön.

Publicerat
6 hours ago WestinJimmy sa:

Hallå! 

Jag har en 22wmr som jag kommer använda på rävåtel i vinter. Vad skulle ni rekommendera för optik för denna jakt?

Kör själv 22wmr denna säsong, väntar på frost och måne, gärna snö...

Har en Helia 3 4-12x44 på min 22wmr skjuter nästan alltid på 7x

Har åteln på 80m tidigare 91m drog in då jag bytte till 22wmr 

Mina tankar, då 22wmr är en lite slöare kula så är skottplacering lite A och O, Så ett belyst kors är bra så man vet att man siktar på rätt ställe och inte hamnar för långt bak i räven, har en tät granplantering runt min åtel som man får krypa in i, så trevligt om dem blir på plats.

Sikte gärna europeiskt, men gillar Helia, zeiss och Swarovski 

Publicerat

Ett tillägg kan du flytta åteln närmare typ 65-70m? Så är de bra! Inte för att effekt saknas, utan för att kulan går ganska sakta om man gemför med 222-223 mfl, hinner hända väldigt mycket på kulans väg fram

Publicerat

Har en Delta  2,5-10x50 som kan släppas för 5000+frakt. Om om det är av intresse. 

Publicerat
11 hours ago WestinJimmy sa:

Hallå! 

Vet inte hur gammal du är men ett ungt friskt öga kan maximalt öppna sig till ca 7mm. Genom att dividera gluggen med förstoringsgraden fås utgångspupillen på kikaren. Den ska vara så nära ögats maximala storlek teoretiskt för att ge maximalt ljusgenomsläpp. Jag sköt länge med ett zeiss 6x42 och hade inga problem med det. Nu har jag ett belyst zeiss 4-16x50 som jag skruvar ned till 7-8ggr på nätterna och det funkar bra. Belyst hjälper en hel del för att se korset mot en svart silhuett. Men optiken har mer betydelse än allt annat och man får vad man betalar för. Sen får var och en bestämma hur mycket det får svida i börsen innan nog är nog.