Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lärdomar från gamla jägarskolan

Featured Replies

Jag tog min examen 2003-2004, det var ett av de sista åren med utbildningsmaterial bestående av en tjock lärobok och ett mindre häfte om högvilt, dvs innan de sju böckerna kom.

Från böckerna och även från filmer som gjorts i hyfsat samma tid fick man lära sig om två ytterst viktiga delar av jakten.

Det ena var taggutskottsträffar, dessa ledde till att vilt slog omkull direkt, låg still typ 30sek och reste sig sen och drog som en avlöning.

Det andra var hur och när man sköt avfångningsskott från passet för att avsluta lidandet för vilt som förvisso låg ner men som fortfarande skulle leva några minuter innan det var färdigt.

Jag ser aldrig att dessa två scenarion äger rum längre, och lurar på om båda två till hyfsat stor andel beror på gamla tiders jagande med kronans patroner.

Blir det taggutskottsträffar och avfångning från passet där ni jagar eller dör djuren väldigt fort efter de tippat omkull hos er med?

37 minutes ago sidelock sa:

Jag tog min examen 2003-2004, det var ett av de sista åren med utbildningsmaterial bestående av en tjock lärobok och ett mindre häfte om högvilt, dvs innan de sju böckerna kom.

Från böckerna och även från filmer som gjorts i hyfsat samma till fick man lära sig om två ytterst viktiga delar av jakten.

Det ena var taggutskottsträffar, dessa ledde till att vilt slog omkull direkt, låg still typ 30sek och reste sig sen och drog som en avlöning.

Det andra var hur och när man sköt avfångningsskott från passet för att avsluta lidandet för vilt som förvisso låg ner men som fortfarande skulle leva några minuter innan det var färdigt.

Jag ser aldrig att dessa två scenarion äger rum längre, och lurar på om båda två till hyfsat stor andel beror på gamla tiders jagande med kronans patroner.

Blir det taggutskottsträffar och avfångning från passet där ni jagar eller dör djuren väldigt fort efter de tippat omkull hos er med?

Utan att vara expert på området, så skulle jag gissa på att effektivare ammunition kanske har en del med detta att göra.  Kronans ammo är/var ju helmantel eller?

Ifall det tar i taggutskotten så har nog kulan mindre betydelse, på älg iaf. Upp kommer dem beror nog bara hur länge den ligger och om man hinner fram före den ställt sig.

Avfångning från pass är nästan omöjligt utföra ifall det är hundar med på jakten och dom är lite på.

Är det två höstar sen jag sköt en tjur som var skjuten i taggutskotten tidigare. Såg inte ut helt kul där inne men syntes ingenting på älgen före den börjades tas rätt på.

2 hours ago karelsk blandning sa:

Ifall det tar i taggutskotten så har nog kulan mindre betydelse, på älg iaf. Upp kommer dem beror nog bara hur länge den ligger och om man hinner fram före den ställt sig.

Avfångning från pass är nästan omöjligt utföra ifall det är hundar med på jakten och dom är lite på.

Är det två höstar sen jag sköt en tjur som var skjuten i taggutskotten tidigare. Såg inte ut helt kul där inne men syntes ingenting på älgen före den börjades tas rätt på.

Tänker också på hundjakten. Kan det ha varit vanligare att vaka och handmota förr men nu är hundjakten vanligare?

Jagade folk verkligen i utsträckning med kronans pilar? Känns som en avlägsen tanke idag.

2 hours ago, MagnusN said:

Tänker också på hundjakten. Kan det ha varit vanligare att vaka och handmota förr men nu är hundjakten vanligare?

Jagade folk verkligen i utsträckning med kronans pilar? Känns som en avlägsen tanke idag.

En del " förbättrade" dom, igenom att bara dra kulan och sätta i något annat...

I svunna tider, uppmanades vi att ta med kron ammo, för att kunna skjuta signalskott... tre för fälld älg...

37 minutes ago lindgren sa:

I svunna tider, uppmanades vi att ta med kron ammo, för att kunna skjuta signalskott... tre för fälld älg...

Allt för att väcka herr tinnitus ifall han skulle ha somnat 😉

Förr hade vi 3 signalskott för vuxen älg, 2 för kalv och sen en ”döasmäll” en halv minut efter ifall älgen låg… detta var innan alla hade radio ska tilläggas.

small bra i skogen då 🤷‍♂️ 

(jag har för övrig tinnitus, men den tillkom efter…)

3 hours ago MagnusN sa:

Här uppe är det nog desamma med hundjakter som förr. Tidigare användes nog än mer hund före alla vägar och hyggen. Men det var nog mindre folk i jaktlagen.

Rundnosade fmj kulorna som fanns i 6,5 är det nog skjutet mängder med djur med, ja även dem andra användes men då drogs filen ett varv över spetsen. Så säger dem äldre som var med på den tiden.

Intressant reflektion!
Jag har har bara skjutit 2 avfångnings skott på jakt i hela mitt liv.
Första gången var min första älg jakt. 
Denna älg sköts mycket riktigt i ett taggutskott (mitt kikarsikte hade släppt en aning då fästena var av aluminium, jag blev tydligen blåst av vapenhandlaren i Uppsala)
Älgen rasade i skottet och jag blev rätt förvånad för alla hade sagt att vid skottet rusar djuret så man skulle fortsätta skjuta om man inte var helt säker på att skottet tagit bra.
Jag gick fram till djuret typ som ett SWAT team gör för jag bara väntade på att den skulle hoppa upp igen men den låg där och titta de på mig när jag kom fram så jag sköt den i huvudet.

Andra gången var på ett vildsvin jag satt två pärlor lite för långt bak pga för dålig sving.
Där fick jag skjuta ett avfångnings skott i huvudet på grisen då den försökte resa sig upp men inte lyckades.

Vet dock inte om orsaken skulle vara att folk använt kron ammo.
Jag har endast skjutit med Lapua Mega under jakt och det är som beskrivet extremt sällan jag skjuter avfångnins skott.
Antigen drar djuret som en avlöning efter skottet o trillar efter en 60m eller så rasar det bara ihop och då oftast är det slut utan att behövas något avfångnings skott.

På 2024-12-13 at 12:47 kkjon sa:

Får gratulera Ts till det föredömliga skyttet.  

@Dansken nämner nått om "grabbarna" som kollar/reder ut skottplatser. Jag är en sån grabb. Här förekommer både skott i taggutskott och skott som inte dödar direkt utan ett avfångningsskott kortar djurets lidande. Visst kan extremt mjuka kulor döda något bättre när träffområdet inte är optimalt, men i taggutskotten är det ingen skillnad på ny eller gammal, mjuk eller  hård ammo   djuret slår i backen men dör väldigt sällan utan oftast går dom upp igen och man har ett långdraget eftersök istället. 

Hur löser man ett sånt eftersök på typ hjortar, tänker vad man använder för typ av hundar?

39 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur löser man ett sånt eftersök på typ hjortar, tänker vad man använder för typ av hundar?

Lite olika upplägg.

Vet jag att det är träff i taggutskott eller ben så är Axa inte den optimala eftersökshunden.  Får jag med mig en bra släpphund så spårar jag tills vi stöter upp hjorten. Då släpper vi den andra hunden som springer ikapp och river ner hjorten.

Men det bästa är att redan från början starta med en eller två större hundar beroende på om släpphunden spårar tillräckligt bra. 

Rätt vanligt med gråwachtel som kombihund.

Även jag har "Old School":thumbsup:

Oldschool.jpg.70afee0ffd61b05d961e91dd6a241cdd.jpg

Aldrig jagat med kronammo.. skrämt gris i gröda med dem men inte skjutit mot vilt i syfte att träffa. Däremot avfångat från pass flertalet gånger efter skott med vanlig plugg.. Även sumpat en gris efter skott i taggutskott på en åtel, de är inte helt lätta att reda ut. 

Sköt en älg för rätt j-la många år sedan nu, den "satte sig" i första skottet. Kom lite högt alltså. Den bössan sköt lite sisådär så det vart till att skifta till dåvarande 243:a som var med och skicka en blyspets a 100 gr in bakom örat. Då var det klart.

Brukar alltid vara någon eller några rävar per år som måste ha sig en pil extra med.. 

På 2024-12-12 at 12:53 sidelock sa:

Ha personligen inte skjutit så många klövvilt, dom jag skjutit har alla varit lungskott och flyktstäckan på Älg har varit runt 25-30m, en kom ca 100m.

Rådjur 0 till 75 meter.

Döda och still max en minut efter dom ramlat, inga avfånginsskott har behövts från passet.

De Älgar vi fällt i laget dom senaste 10åren har fått lungsmällar och inte behövt avfångas med två undantag.

En kviga som fick en dålig träff framkant vom blev dålig och stående i en tätning, hundföraren avfångade.

Vi hade en jaktgäst för några år sedan som satt ett skott väl högt och långt bak i en mindre Älg som blev på plats men rörde sig lite, den fick vi ge ett skallskott som nådastöt.

På 2024-12-12 at 14:24 exabit sa:

Jag har fått skjuta ett avfångningsskott på ett rådjur en gång som jag sköt med perfekt lungskott med Accubond 180 ur 30-06. Det var typ helmanteleffekt och djuret kom springande emot mig och låg sen och flämtade framför stegtornet innan jag fick nog av skådespelet och sköt en pärla i nacken. Liknande hände med TTSX 50 ur 223 på en råbock på nära håll. Då lärde jag mig att vissa kulor (i kombination med klena kalibrar såsom fallet med 223) är mindre lämpade för lungskott men funkar utmärkt för bogarna.

Men annars tänker jag att "Fueled by Hornady" och utbrett bruk av SST och liknande (Tipstrike) borde göra att man slipper särskilt utdragna historier.

Är det för att de där ”vissa” kulorna inte hinner öppna p.g.a för lågt motstånd eller liknande?

Jag skjuter ju med rätt mjuka kulor och inte sällan med alternativ träff i viltet men oaktat det när jag tar kroppsskott så har jag sällan mer än 20-30 meter som viltet går, oftast är det tack o god natt direkt. 
skjuter inte älg eller stora grisar. /C 

Jag har behövt avfånga vilt som lagt sig men båda gånger har de varit med tunga kulor i 9,3x57. Tror det varit en TSX eller TTSX kula.
Kompisen körde samma kula i en 9,3x62 och där fanns inte problemet så jag antar att farten är skillnaden.

Senaste jakten, dovkalv som träffades lågt. Hjärtat trasigt. Gick 35m efter påskjutning med ytters tydliga tecken på urblödning. Ingen koppar, eller övningsammo använd. Oryx!

Har skjutit en del fångskott på vilt som varit mindre bra påskjutet. En gång på eget vilt, oftast på vilt som blivit påskjutet i andra pass. En jaktkompis skaffade 270wsm och sköt med kopparkulor. Innan han bytte ammo så blev ammo kontot pressat, har nog aldrig skjutit så mycket ”extra” som när han ropade över radion att vilt som blivit påskjutet gått vidare…

Kopparkulor har genererat mer uppföljningsskott än kronammo på de jakter där jag deltagit. Signalskott har jag inte hört sedan jag var liten och blöjtorr…

Har jag hört skott under jakt, eller om det rapporterats att vilt gått vidare efter påskjutning så tömmer jag bössan om rätt viltart kommer förbi, om jag så bara anar att viltet snavar i ett steg när de befinner sig i mitt synfält!

väntar man kan läget vara förbi, och två dåliga träffar/ hål är alltid bättre än ett!

/M