December 13, 20241 yr Popular Post Knåpade ihop ett nytt recept på mufflonsalami, hade en del mufflonkött till hands efter ett gäng lite större baggar och det passar ju fint vid korvtillverkning. Fick en klick korvsmet över som jag stekte som en pannbiff för att provsmaka... (Så dags att provsmaka när alla korvar redan är gjorda)😵 Nåja, det blev bra så får man väl se när salamin är klar men lagom styrka och sälta just nu i alla fall och jag lär inte få problem med vampyrer i rappet... 😁 Nu ska bara korvarna förvaras rumstempat ett tag så fermenteringen kommer igång och sedan lufttorkas innan man kan glufsa i sig, 10-12 kilo blev det visst.
December 13, 20241 yr För en oinvigd, hur smakar mufflon? Likt lamm/får eller mer åt de andra klövvilten?
December 13, 20241 yr Author 5 minutes ago TekDr sa: För en oinvigd, hur smakar mufflon? Likt lamm/får eller mer åt de andra klövvilten? Får ofta frågan och har ett standardsvar... Mufflon har lika lite med tamfår att göra som vildsvin har med tamgris att göra! Mer vilt än får/lamm alltså!
December 13, 20241 yr 1 hour ago TekDr sa: För en oinvigd, hur smakar mufflon? Likt lamm/får eller mer åt de andra klövvilten? 1 hour ago qvarnhill sa: Får ofta frågan och har ett standardsvar... Mufflon har lika lite med tamfår att göra som vildsvin har med tamgris att göra! Mer vilt än får/lamm alltså! Håller med @qvarnhill där, min smak beskrivning skulle vara rådjur med en ytterst svag förnimmelse av lamm.
January 5, 20251 yr Author Popular Post Så, nödkorven (fick slut på de rejäla collagenfjälstren och fick ta ett befintligt, tunnare fjälster från gömmorna...) har nu minskat 30% och redo för provsmakning. Kanske ingen korv för frukostmackorna men rejäl vitlökssmak och skaplig styrka. Den var god, tyvärr har den i mitt tycke torkat väl mycket på utsidan men fullt ätbar ändå. Ska försöka att bifoga både bild och en pdf med receptet... salamirecept_10kg.pdf