Publicerat December 29, 20241 yr Vanligtvis är den klass 2, finns dock de som med tur, lång pipa och hårda laddningar tagit den till klass 1 men det ska nog inte ses som generell prestanda, hylsan är liten och patronen i sig ligger normalt sett precis under klass 1.
Publicerat December 29, 20241 yr Författare Ja precis. För det kan inte vara så mycket som skiljer från klass 1. Om man lungt och försiktigt stegar upp så borde det gå tycker jag bra hylsor. Seved
Publicerat December 29, 20241 yr 25 minutes ago seved sa: Ja precis. För det kan inte vara så mycket som skiljer från klass 1. Om man lungt och försiktigt stegar upp så borde det gå tycker jag bra hylsor. Seved Vad är syftet med detta? Jag har haft en Howa mini action i 6,5 Grendel men hade aldrig en tanke på att plåga upp den till klass 1. Det är däremot en formidabel och väldigt mysig klass 2-patron
Publicerat December 29, 20241 yr Författare 15 minutes ago exabit sa: Vad är syftet med detta? Jag har haft en Howa mini action i 6,5 Grendel men hade aldrig en tanke på att plåga upp den till klass 1. Det är däremot en formidabel och väldigt mysig klass 2-patron Ja jag har alltid velat ha en liten smidig Grendel stutsare. O klass 2 funkar ju bara upp till rådjur. Men jag har trångt i vapengarderoben så det blir nog inget.
Publicerat December 29, 20241 yr Detta är en populär post. 27 minutes ago seved sa: Ja jag har alltid velat ha en liten smidig Grendel stutsare. O klass 2 funkar ju bara upp till rådjur. Men jag har trångt i vapengarderoben så det blir nog inget. Vad har du i skåpet som inte kan ersättas? Om man har gamla vapen med proveniens, dyra vapen eller farfars studsare är det svårt att ersätta om man gör sig av med dom. Har man däremot nya dussinvapen kan man alltid ersätta det man säljer med ett nytt likadant vapen om man skulle ångra sig. Man ska inte dö nyfiken. GO FOR IT 😉
Publicerat December 29, 20241 yr Författare 2 hours ago sidelock sa: Får upp på 6,5x47L för att reda ut klass 1 med rimlig säkerhet. Ja dom verkar ju fina 😊 Seved
Publicerat December 29, 20241 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: Vad har du i skåpet som inte kan ersättas? Om man har gamla vapen med proveniens, dyra vapen eller farfars studsare är det svårt att ersätta om man gör sig av med dom. Har man däremot nya dussinvapen kan man alltid ersätta det man säljer med ett nytt likadant vapen om man skulle ångra sig. Man ska inte dö nyfiken. GO FOR IT 😉 Jag har customs av Stigge Sundberg som jag helst inte säljer. Har en 8x57js som vakbössa kanske säljer den. Har ju funderingar på en 44 magnum m77 oxå. Seved
Publicerat December 29, 20241 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: Vad har du i skåpet som inte kan ersättas? Om man har gamla vapen med proveniens, dyra vapen eller farfars studsare är det svårt att ersätta om man gör sig av med dom. Har man däremot nya dussinvapen kan man alltid ersätta det man säljer med ett nytt likadant vapen om man skulle ångra sig. Man ska inte dö nyfiken. GO FOR IT 😉 Nej det stämmer ju. Man ska inte dö nyfiken 😊 Seved
Publicerat December 29, 20241 yr Varför inte välja 6.5x47L som nämnts ovan? Samma egenprecision i bägge men betydligt enklare att få klass1 prestanda i en 47mm hylsa än i en 39mm Du kommer behöva ligga på maxtryck i en grendel med 140gr kulor, inte bra för varken hylsor eller bössa.
Publicerat December 30, 20241 yr Författare På 2024-12-29 at 15:11 Mad Mike sa: Varför inte välja 6.5x47L som nämnts ovan? Samma egenprecision i bägge men betydligt enklare att få klass1 prestanda i en 47mm hylsa än i en 39mm Du kommer behöva ligga på maxtryck i en grendel med 140gr kulor, inte bra för varken hylsor eller bössa. Ja jag har funderat på en sådan faktiskt. Men det är ett tag kvar. Så jag ska fundera lite.
Publicerat December 30, 20241 yr (varning för lätt raljerande inlägg) Ett numera betydligt vanligare alternativ kan ju vara en Creedmoor, men den ger så klart inte den där goa känslan av att ha något udda längre. Jag är väldigt förtjust i Creedmoor, känns som en x47L med lite mer kapacitet. Och man kan välja mellan SR och LR-hylsor från Lapua. 🥰 I Grendeln har du däremot en riktig finsmakarpatron med PPC-stötbotten, bara det kan ju vara kul. En pipbytare i .22 PPC och 6.5 Grendel skulle inte skämma för sig.
Publicerat December 30, 20241 yr Författare 57 minutes ago LGH sa: (varning för lätt raljerande inlägg) Ett numera betydligt vanligare alternativ kan ju vara en Creedmoor, men den ger så klart inte den där goa känslan av att ha något udda längre. Jag är väldigt förtjust i Creedmoor, känns som en x47L med lite mer kapacitet. Och man kan välja mellan SR och LR-hylsor från Lapua. 🥰 I Grendeln har du däremot en riktig finsmakarpatron med PPC-stötbotten, bara det kan ju vara kul. En pipbytare i .22 PPC och 6.5 Grendel skulle inte skämma för sig. Ha ha ja precis. 😁 Ja Creedmore är fina oxå skulle jag tro, var lite sugen på en sådan ett tag, men mer sugen på Grendel. Vet I fn men den har alltid tilltalat mej. I en smidig liten stutsare. O den ska ju skjuta fint. Patronen tom ser bra ut 😆. Ja 22 PPC var väl en bänkskytte patron va? Seved
Publicerat December 31, 20241 yr 18 minutes ago seved sa: Ha ha ja precis. 😁 Ja Creedmore är fina oxå skulle jag tro, var lite sugen på en sådan ett tag, men mer sugen på Grendel. Vet I fn men den har alltid tilltalat mej. I en smidig liten stutsare. O den ska ju skjuta fint. Patronen tom ser bra ut 😆. Ja 22 PPC var väl en bänkskytte patron va? Seved 22 och 6 PPC är bänkskyttekalibrar från början. Jag har haft Sakobössor i bägge kalibrar - supermysiga. 6,5 Grendel är i allt väsentligt en 6,5 PPC.
Publicerat December 31, 20241 yr Författare 22 hours ago exabit sa: 22 och 6 PPC är bänkskyttekalibrar från början. Jag har haft Sakobössor i bägge kalibrar - supermysiga. 6,5 Grendel är i allt väsentligt en 6,5 PPC. Aha okej bägge. Vilken är vassast? 😁 Seved
Publicerat December 31, 20241 yr 28 minutes ago seved sa: Aha okej bägge. Vilken är vassast? 😁 Seved Jag köpte en Sako Varmint 22 PPC enkelskott med matchtrycket från eftersöksansvarige på Koberg. Världens grymmaste bössa. Den var i nyskick och sköt otroligt bra med Normas HPBT 52 fabriksammo. Sköt tre skott på 300 meter och kunde täcka dem med en 50-öring. Helt läskig bössa. I ett mycket svagt ögonblick sålde jag den. Ett av alla försäljningar jag ångrar
Publicerat Januari 1, 20251 yr 5 hours ago seved sa: Aha okej bägge. Vilken är vassast? 😁 Seved Hur menar du med det?
Publicerat Januari 1, 20251 yr Författare Nej jag tänkte på snabbast. Högst hastighet. Lite enkelspårigt kanske 😆 Seved
Publicerat Januari 1, 20251 yr 34 minutes ago seved sa: Nej jag tänkte på snabbast. Högst hastighet. Lite enkelspårigt kanske 😆 Seved Självklart 22. Nästan som en 22-250 i prestanda. 40 grains kulor i 1150 typ.
Publicerat Januari 1, 20251 yr 12 hours ago exabit sa: Jag köpte en Sako Varmint 22 PPC enkelskott med matchtrycket från eftersöksansvarige på Koberg. Världens grymmaste bössa. Den var i nyskick och sköt otroligt bra med Normas HPBT 52 fabriksammo. Sköt tre skott på 300 meter och kunde täcka dem med en 50-öring. Helt läskig bössa. I ett mycket svagt ögonblick sålde jag den. Ett av alla försäljningar jag ångrar Minns den bössan.. Kunde dock inte begripa varför det var en enpetare?
Publicerat Januari 1, 20251 yr 3 minutes ago Hipshot sa: Minns den bössan.. Kunde dock inte begripa varför det var en enpetare? Styvare låda = bättre precision.
Publicerat Januari 1, 20251 yr Författare 3 hours ago exabit sa: Självklart 22. Nästan som en 22-250 i prestanda. 40 grains kulor i 1150 typ. Ja det lät ju nåt det 😊. Jag är helt novis på ppc kalibrarna 😁 Seved
Publicerat Januari 1, 20251 yr Författare 15 hours ago exabit sa: Jag köpte en Sako Varmint 22 PPC enkelskott med matchtrycket från eftersöksansvarige på Koberg. Världens grymmaste bössa. Den var i nyskick och sköt otroligt bra med Normas HPBT 52 fabriksammo. Sköt tre skott på 300 meter och kunde täcka dem med en 50-öring. Helt läskig bössa. I ett mycket svagt ögonblick sålde jag den. Ett av alla försäljningar jag ångrar Ja det är några gevär o enhandsvapen man ångrat att man sålt. Vapengarderoben har ställt till mycket elände. Seved