Hoppa till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 Grendel

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är 6,5 Gredel klass 2? 

Publicerat

Vanligtvis Àr den klass 2, finns dock de som med tur, lÄng pipa och hÄrda laddningar tagit den till klass 1 men det ska nog inte ses som generell prestanda, hylsan Àr liten och patronen i sig ligger normalt sett precis under klass 1.

Publicerat
  • Författare

Ja precis.  För det kan inte vara sÄ mycket som skiljer frÄn klass 1.  Om man lungt och försiktigt stegar upp sÄ borde det gÄ tycker jag bra hylsor. 

Seved

Publicerat
25 minutes ago seved sa:

Ja precis.  För det kan inte vara sÄ mycket som skiljer frÄn klass 1.  Om man lungt och försiktigt stegar upp sÄ borde det gÄ tycker jag bra hylsor. 

Seved

Vad Àr syftet med detta?

Jag har haft en Howa mini action i 6,5 Grendel men hade aldrig en tanke pÄ att plÄga upp den till klass 1. Det Àr dÀremot en formidabel och vÀldigt mysig klass 2-patron :) 

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago exabit sa:

Vad Àr syftet med detta?

Jag har haft en Howa mini action i 6,5 Grendel men hade aldrig en tanke pÄ att plÄga upp den till klass 1. Det Àr dÀremot en formidabel och vÀldigt mysig klass 2-patron :) 

Ja jag har alltid velat ha en liten smidig Grendel stutsare. O klass 2 funkar ju bara upp till rÄdjur.  Men jag har trÄngt i vapengarderoben sÄ det blir nog inget. 

Publicerat

FÄr upp pÄ 6,5x47L för att reda ut klass 1 med rimlig sÀkerhet.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago sidelock sa:

FÄr upp pÄ 6,5x47L för att reda ut klass 1 med rimlig sÀkerhet.

Ja dom verkar ju fina 😊

Seved

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Vad har du i skÄpet som inte kan ersÀttas? Om man har gamla vapen med proveniens, dyra vapen eller farfars studsare Àr det svÄrt att ersÀtta om man gör sig av med dom.

Har man dÀremot nya dussinvapen kan man alltid ersÀtta det man sÀljer med ett nytt likadant vapen om man skulle Ängra sig.

Man ska inte dö nyfiken.

GO FOR IT 😉

Jag har customs av Stigge Sundberg som jag helst inte sÀljer. Har en 8x57js som vakbössa kanske sÀljer den.  Har ju funderingar pÄ en 44 magnum m77 oxÄ. 

Seved 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Vad har du i skÄpet som inte kan ersÀttas? Om man har gamla vapen med proveniens, dyra vapen eller farfars studsare Àr det svÄrt att ersÀtta om man gör sig av med dom.

Har man dÀremot nya dussinvapen kan man alltid ersÀtta det man sÀljer med ett nytt likadant vapen om man skulle Ängra sig.

Man ska inte dö nyfiken.

GO FOR IT 😉

Nej det stĂ€mmer ju.  Man ska inte dö nyfiken 😊

Seved

Publicerat

Varför inte vÀlja 6.5x47L som nÀmnts ovan?

Samma egenprecision i bÀgge men betydligt enklare att fÄ klass1 prestanda i en 47mm hylsa Àn i en 39mm;)

Du kommer behöva ligga pÄ maxtryck i en grendel med 140gr kulor, inte bra för varken hylsor eller bössa.

Publicerat
  • Författare
PĂ„ 2024-12-29 at 15:11 Mad Mike sa:

Varför inte vÀlja 6.5x47L som nÀmnts ovan?

Samma egenprecision i bÀgge men betydligt enklare att fÄ klass1 prestanda i en 47mm hylsa Àn i en 39mm;)

Du kommer behöva ligga pÄ maxtryck i en grendel med 140gr kulor, inte bra för varken hylsor eller bössa.

Ja jag har funderat pÄ en sÄdan faktiskt. Men det Àr ett tag kvar. SÄ jag ska fundera lite.  

Publicerat

(varning för lÀtt raljerande inlÀgg)

Ett numera betydligt vanligare alternativ kan ju vara en Creedmoor, men den ger sÄ klart inte den dÀr goa kÀnslan av att ha nÄgot udda lÀngre. :)

Jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i Creedmoor, kĂ€nns som en x47L med lite mer kapacitet. Och man kan vĂ€lja mellan SR och LR-hylsor frĂ„n Lapua. đŸ„°

I Grendeln har du dÀremot en riktig finsmakarpatron med PPC-stötbotten, bara det kan ju vara kul. En pipbytare i .22 PPC och 6.5 Grendel skulle inte skÀmma för sig.

Publicerat
  • Författare
57 minutes ago LGH sa:

(varning för lÀtt raljerande inlÀgg)

Ett numera betydligt vanligare alternativ kan ju vara en Creedmoor, men den ger sÄ klart inte den dÀr goa kÀnslan av att ha nÄgot udda lÀngre. :)

Jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i Creedmoor, kĂ€nns som en x47L med lite mer kapacitet. Och man kan vĂ€lja mellan SR och LR-hylsor frĂ„n Lapua. đŸ„°

I Grendeln har du dÀremot en riktig finsmakarpatron med PPC-stötbotten, bara det kan ju vara kul. En pipbytare i .22 PPC och 6.5 Grendel skulle inte skÀmma för sig.

Ha ha ja precis. 😁

Ja Creedmore Ă€r fina oxĂ„ skulle jag tro, var lite sugen pĂ„ en sĂ„dan ett tag,  men mer sugen pĂ„ Grendel.  Vet I fn men den har alltid tilltalat mej. I en smidig liten stutsare. O den ska ju skjuta fint. Patronen tom ser bra ut 😆.  Ja 22 PPC var vĂ€l en bĂ€nkskytte patron va?

Seved

Publicerat
18 minutes ago seved sa:

Ha ha ja precis. 😁

Ja Creedmore Ă€r fina oxĂ„ skulle jag tro, var lite sugen pĂ„ en sĂ„dan ett tag,  men mer sugen pĂ„ Grendel.  Vet I fn men den har alltid tilltalat mej. I en smidig liten stutsare. O den ska ju skjuta fint. Patronen tom ser bra ut 😆.  Ja 22 PPC var vĂ€l en bĂ€nkskytte patron va?

Seved

22 och 6 PPC Àr bÀnkskyttekalibrar frÄn början. Jag har haft Sakobössor i bÀgge kalibrar - supermysiga.

6,5 Grendel Àr i allt vÀsentligt en 6,5 PPC.

Publicerat
  • Författare
22 hours ago exabit sa:

22 och 6 PPC Àr bÀnkskyttekalibrar frÄn början. Jag har haft Sakobössor i bÀgge kalibrar - supermysiga.

6,5 Grendel Àr i allt vÀsentligt en 6,5 PPC.

Aha okej bĂ€gge. Vilken Ă€r vassast? 😁

Seved 

Publicerat
28 minutes ago seved sa:

Seved 

Jag köpte en Sako Varmint 22 PPC enkelskott med matchtrycket frÄn eftersöksansvarige pÄ Koberg. VÀrldens grymmaste bössa. Den var i nyskick och sköt otroligt bra med Normas HPBT 52 fabriksammo. Sköt tre skott pÄ 300 meter och kunde tÀcka dem med en 50-öring. Helt lÀskig bössa.

I ett mycket svagt ögonblick sÄlde jag den. Ett av alla försÀljningar jag Ängrar :wallbash:

Publicerat
5 hours ago seved sa:

Seved 

Hur menar du med det?

Publicerat
  • Författare

Nej jag tĂ€nkte pĂ„ snabbast.  Högst hastighet.  Lite enkelspĂ„rigt kanske 😆

Seved

Publicerat
34 minutes ago seved sa:

Nej jag tĂ€nkte pĂ„ snabbast.  Högst hastighet.  Lite enkelspĂ„rigt kanske 😆

Seved

SjÀlvklart 22. NÀstan som en 22-250 i prestanda. 40 grains kulor i 1150 typ. 

Publicerat
12 hours ago exabit sa:

Jag köpte en Sako Varmint 22 PPC enkelskott med matchtrycket frÄn eftersöksansvarige pÄ Koberg. VÀrldens grymmaste bössa. Den var i nyskick och sköt otroligt bra med Normas HPBT 52 fabriksammo. Sköt tre skott pÄ 300 meter och kunde tÀcka dem med en 50-öring. Helt lÀskig bössa.

I ett mycket svagt ögonblick sÄlde jag den. Ett av alla försÀljningar jag Ängrar :wallbash:

Minns den bössan.. Kunde dock inte begripa varför det var en enpetare? 

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Minns den bössan.. Kunde dock inte begripa varför det var en enpetare? 

Styvare lÄda = bÀttre precision.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago exabit sa:

SjÀlvklart 22. NÀstan som en 22-250 i prestanda. 40 grains kulor i 1150 typ. 

Ja det lĂ€t ju nĂ„t det 😊.  Jag Ă€r helt novis pĂ„ ppc kalibrarna 😁

Seved

Publicerat
  • Författare
15 hours ago exabit sa:

Ja det Àr nÄgra gevÀr o enhandsvapen man Ängrat att man sÄlt. Vapengarderoben har stÀllt till mycket elÀnde.

Seved